[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oliedruk versus oliepeil : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:39

Oliedruk versus oliepeil

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Oliedruk versus oliepeil

Berichtdoor MJE » 03 maart 2012, 23:29

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, echter ik kan niet vinden wat de relatie tussen oliedruk en oliepeil. Ik dacht dat zolang de oliedruk in orde is het oliepeil niet te laag kan zijn. Bij mijn oliepeilmeting bleek dat niet zo te zijn. Is het misschien zo dat als de oliedruk zakt, ten gevolge van een laag oliepeil, het te laat is ?
Heeft iemand een heldere uitleg van de relatie tussen die twee?

Alvast bedankt,
Maarten
Avatar gebruiker
MJE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:52
Woonplaats: Amersfoort
Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Oliedruk versus oliepeil

Berichtdoor vlieger » 04 maart 2012, 00:14

Zolang je oliepomp (onderin het motor carter) olie kan aanzuigen en je geen versleten motor hebt, wijst de oliedruk meter meer dan 2 Bar aan.
De oliedruk meter is alleen een aanwijzing dat je MOTOR-LAGERS voldoende smering krijgen.
Maar als je oliepeil te laag staat, kunnen je CILINDERS wel eens te weinig spat-smering krijgen en dat is dan weer een verhoogde slijtage, en kan een ZUIGERVRETER tot gevolg hebben.
vlieger
 


Re: Oliedruk versus oliepeil

Berichtdoor Veluwe240 » 04 maart 2012, 10:01

Je olie koelt onder in het carter weer af. Als je heel weinig olie in je systeem over hebt, wordt dezelfde olie meer rondgepompt, blijft het warmer, dunner en verliest sneller kwaliteit.
Als het niet wil zo als het moet, moet het maar zoals het kan.
Avatar gebruiker
Veluwe240
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 20 apr 2011, 14:20
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Oliedruk versus oliepeil

Berichtdoor Pier 50 » 04 maart 2012, 11:18

je moet altijd olie peilen via de stok
meters kunnen afwijken en dan kan het te laat zijn
dunnere olie t.g.v warmte is goed ,want dan komt hij sneller en overral om te smeren
je kan het merken dat de olie dunner word als je moter goed op themperatuur is ,dan is je olie druk lager
Avatar gebruiker
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 okt 2011, 18:28
Woonplaats: Veendam
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk versus oliepeil

Berichtdoor MAD » 03 apr 2012, 22:07

Bij mijn 240D, is de oliedruk na een lange snelwegrit (20 graden buiten temp) bij stationair toerental, tussen de 1,5 en 2.0 bar. Dan na 10 minuten over een secundaire weg gereden te hebben is de oliedruk bij stationair toerental opgelopen naar 2,0 bar.
Zodra de motor met een iets verhoogd toerental loopt, is de oliedruk 3.0 bar (of meer).
Deze waarden schijnen normaal te zijn.
De auto heeft 206.800 km gelopen
MAD
 


Re: Oliedruk versus oliepeil

Berichtdoor StephanBenz » 23 apr 2012, 22:11

Mijne zakt bij lange ritten onder de 1,5 bar stationair, maak me er niet druk om want rijd er al tijden zo mee rond, kan geen kwaad.
Zo lang hij maar niet onder de 1 bar duikt ;)
StephanBenz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 feb 2012, 23:51
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Oliedruk versus oliepeil

Berichtdoor gert » 24 apr 2012, 21:09

Volgens mij als je oliedruk voldoende is en je temperatuur wordt niet te hoog, zit het met je smering van de cilinders ook goed. Als de olie te heet wordt doordat er te weinig in zit resulteert dat ook in een hogere temperatuur van het koelwater.

Ik heb al meerdere keren gehad dat door het hoge olieverbruik van mijn W123 dat het sneller ging dan dat ik dacht en heb ik een lange tijd met een veel te laag peil gereden. Veelal wordt ie eerst een stuk warmer en op een gegeven moment zie je vooral in bochten als eerste dat je druk afneemt. Dan is het wel per direkt stoppen natuurlijk.

Beter is op tijd peilen, dat lijkt me duidelijk
gert
 


Re: Oliedruk versus oliepeil

Berichtdoor vlieger » 24 apr 2012, 21:53

Goede smering van je motor, is van essentieel belang voor een lange levensduur. :roll: :roll:

Niet voor niets zitten er op de peilstok een maximum en minimum merkteken. :geek:

Een monteur heeft eens een kleppendeksel van een doorzichtige plastic kap voorzien, i.v.m. olie problemen.
Wat schertste ieders verbazing, met het oliepeil onder het minimum, kreeg de nokkenas te weinig smering op de nokken met tuimelaars.

Dus lang doorrijden met een te laag oliepeil, kan op zijn minst een nokkenas met tuimelaars kosten. :oops:
Praten we maar niet over gebrek aan spat-smering van de cilinders en zuigers, die een vreter tot gevolg kunnen hebben. :oops:
vlieger
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast