Wat een vraag zeg ! Wel een uitdaging
* Eerst maar de beroemde Google-proef:
'Oliekeerring': 520 resultaten
'oliekering': 1670 resultaten
Als ik in de zoekresultaten snuffel kom ik het woord 'oliekering' voornamelijk in diverse technische fora tegen. maar het zijn meestal geen Neerlandici die daar reageren...
* In het Engels wordt het 'oil seal ring' genoemd.
* Op wordt ik niet wijzer.
* Een dijk wordt ook wel 'waterkering' genoemd, dus de taal wordt vaker op deze manier gebruikt. Maar is een dijk altijd éénduidig van vorm?
* In vervolg hierop vraag ik me af of het voorwerp wat de olie moet tegenhouden altijd de vorm van een ring heeft, of bestaan er ook vierkante of ovale oliekeringen/oliekeeringen?
* Op de website van ERIKS ( ), een grote technische handelsonderneming vind ik 0 hits als ik zoek op 'oliekering' , en 15 als ik zoek op 'oliekeerring'.
Samengevat ben ik geneigd om het 'Oliekeerring' te noemen
Update: Zag net de post van Govert, en mij viel me op dat hij meer resultaten bij Google vond met het woord 'oliekeering', (2590 om 520) zou hij een andere versie gebruiken?! Het verschil zit 'm in het feit dat ik zoek op 'het Internet', waar Govert zijn zoekopdracht vernauwde tot 'pagina's in het Nederlands'.Als je dus alleen in het Nederlands zoekt vindt Google méér dan wanneer je het héle internet doorzoekt! Het gekke is dat dit bij 'oliekering' weer andersom is...<br><br>Bericht gewijzigd door: Motormongool, op: 2006/11/30 00:38