[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oliewissel en benodigdheden : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:52

Oliewissel en benodigdheden

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor MBvO » 02 jul 2009, 14:25

Ik wil graag zelf de olie van mijn 300D wisselen, inclusief filter. Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik ben lerende. Ik heb de WIS cd erop nageslagen en ik heb geen pompje, dus ik zal de olie via de plug in het carter moeten aftappen. Dit zal allemaal wel prima te doen zijn (als ik eronder kom, ik heb geen assteunen, brug of beerput). Nu heb ik een paar vragen:

1) Het wordt aangeraden de pakking van de aftapplug van het carter te vervangen als je die hebt losgedraaid. Heeft iemand het onderdeelnummer hiervoor? Is dit een rubber of koper ringetje? Wordt dit meegeleverd met het filter toevallig?
2) Het wordt aangeraden de 2 pakkingen van het filter te vervangen (grote rubber ring onder deksel en klein metalen ringetje onderin). Worden die bij het filter meegeleverd?
3) In de WIS cd worden 2 filters genoemd: 1 voor de diesel en 1 voor de turbodiesel, maar er staat een opmerking bij dat het filter voor de turbodiesel het eerdere filter voor de diesels vervangt? Deze filters zijn even hoog, maar het filter voor de turbodiesel heeft een iets hoger onderstuk (5,5 tov 4 cm). Misschien begrijp ik het Duits niet goed, dus kan iemand mij bevestigen dat dit klopt? (serie 2)
4) Mijn carterpan pakking zweet behoorlijk, dus het lijkt me verstandig die ook te vervangen. Is dat eenvoudig te doen? Kwestie van aftappen, carterpan eraf schroeven, schoonmaken, nieuwe pakking erop en weer dicht, of kunnen daar complicaties optreden?

Bij voorbaat dank!
Bart 300D serie 3
MBvO
 


Re:Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor Trouwkoets » 02 jul 2009, 14:57

Bart,

1)Koperen ring. Wordt vaak meegeleverd bij het filter maar soms ook niet. Anders los halen bij bijv. de dealert (heb je er 1 in het Ibirische in de buurt?).

2en 3)Geen idee. Bij de M102 (geen diesel) worden ze meegeleverd. Is niet echt nodig. Let wel op dat je het juiste filter meekrijgt, bij de M102 heb ik tot mijn stomme verbazing moeten constateren dat er verschillende filters zijn toegepast. Lijkt allemaal vreselijk op elkaar, maar is net anders. Motornummer meenemen, en evt ook het typenummer van het oude filter. Staat er vast op.

4) In principe wel, maar kijk even of er geen onderdelen het weghalen van de carterpan belemmeren. Hij hoeft er overigens niet helemaal af, maar is wel makkelijk.

Als je op straat werkt: Koop een speciaal olielekbakje (2 tientjes), heeft een tuitje voor het wegkieperen en je kan er je filter ook op laten uitlekken.

Gaat wel lukken, succes, Caspar
Trouwkoets
 


Re:Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor JaapW114 » 02 jul 2009, 15:05

Bart,

Ik denk dat je blij moet zijn dat je geen beerput hebt, een smeerput heb je in zo'n geval meer aan!

Beerput
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een beerput is een put waarin menselijke uitwerpselen opgevangen werden. Boven de put was een bankje met een gat aangebracht, de zogenaamde poepdoos. Deze was algemeen in gebruik voordat er waterclosets kwamen en de wc's op een riolering werden aangesloten.

De put moest regelmatig leeggemaakt worden. De inhoud, beer genoemd, werd gebruikt voor het bemesten van het land. In het vroege voorjaar werd hier door tuinders rond Utrecht winterspinazie mee bemest, die goed groeide mede dankzij het in de beer aanwezige chloor. Deze beer was afkomstig uit Utrechtse gierkelders en werd per schip over de rivier de Vecht aangevoerd.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor Govert » 02 jul 2009, 15:11

Bij een diesel heb je het carterpan er zo onderuit. Het carterpan moet er wel volledig vanaf, want de pakking is een platte ringpakking. Let op: de boutjes moeten met 10 Nm worden vastgezet, dat is vrij los. Zo houdt het carter(pan) ruimte voor uitzetten.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor MBvO » 02 jul 2009, 17:58

Bedankt Jaap, zo'n beerput is dus ook een heel gesmeer dus waarom ze dat dan ook niet meteen smeerput genoemd hebben is mij een raadsel ;-)

Bedankt voor de geduldige reacties. Ik weet dat dit enorm beginnerswerk is, maar er zijn vast ook andere mensen die hierdoor een start kunnen maken met zelf klussen.

Moet er eigenlijk op die boutjes van de carterpan ook loctite oid, omdat ze onderaan de motor hangen en bijkoude motor relatief los zitten?
MBvO
 


Re:Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor Govert » 03 jul 2009, 01:54

Op de boutjes is geen loctite o.i.d. voorgeschreven, lijkt me ook nergens voor nodig, het zijn er zoveel.

In Waarland heeft Jaap wel geen beerput, maar wel een smeerput, dus daar kan je de carterpanpakking makkelijk vervangen. Jaap heeft ook een momentsleutel. Kijk wel eerst of de lekkage te maken heeft met de pakking. Vorige week zaterdag bleek er toch wel wat meer aan de hand te zijn, namelijk een scheur in het carter.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor JaapW114 » 03 jul 2009, 06:31

Dat was met de Benz van Piet Louis. Deze had een beste klap gehad aan de onderzijde. Carterpan reeds vervangen door een nieuwe, maar nog steeds lekkage. In eerste instantie dachten we aan een defecte pakking. Dus nieuwe pakking geplaatst maar nog steeds lekkage. Dus weer alles gedemonteerd en eens goed kijken, toen een lange scheur in het carter gevonden, deze met kneedbaar aluminium gedicht. Ook bleek de rand waar de carterpan ook komt niet helemaal vlak is. Dus de pakking met vloeibare pakking ingesmeerd en tot op heden lijkt het dicht. Het volgende project is dus wel het carter vervangen en zo blijven we bezig.

Maar als je het hobby blijft noemen, lijkt het allemaal minder erg!

Jaap
JaapW114
 


Re:Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor MBvO » 03 jul 2009, 09:57

Dat ga ik dan na mijn weekje vakantie maar eens rustig onderzoeken, maar volgens mij is mijn carter niet beschadigd. De lekkage is beperkt, ik heb in 7000 km maar 1 liter 15W40 bijgevuld.
Gelukkig heb ik ook hier in de buurt een gespecialiseerde MB-sloop gevonden die omkomt in W123-onderdelen, dus een nieuwe (gebruikte) carterpan moet niet zo'n probleem zijn. Dan eerst maar 's even verse olie erin, anders moet ik weer een liter kopen om de huidige bij te vullen en die zit er nu (na een lange periode van stilstand voor de aankoop) alweer 7000 km in, dus lijkt me een goed moment voor vervanging.
Als ik dat aangepakt heb zal ik proberen hier wat fotootjes te plaatsen dan wel iig wat updates te geven.

Nog een beginnersvraag: waar moet ik de (nog aan te kopen) assteunen precies plaatsen? Er is vast wel iemand die een foto heeft van zijn werkzaamheden waar goed zichtbaar is waar de assteun de auto ondersteunt?! Thanks!
MBvO
 


Re:Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 04 jul 2009, 00:06

wat betreft die pakkingen, de laatste keer dat ik een nieuw filter heb besteld bij de dealer, voor mijn m102 motor (altijd nog 3 euro goedkoper dan bij de onderdelenzaak), bleek de rubberen pakking van het oliefilterhuis niet te passen, die was namelijk veels te klein! nu gaat een pakking best een aantal keren mee, maar toch wel knullig.
AdriaanVogelzang
 


Re:Oliewissel en benodigdheden

Berichtdoor Luigi » 04 jul 2009, 01:53

Heb dezelfde ervaring als Jaap.
Nieuwe pakking gemonteerd en dan toch nog iets blijven lekken.
De keer daarop heb ik de nieuwe pakking met vloeibare pakking ingesmeerd en hij heeft gedurende 3 jaar geen druppel meer gelekt (daarna auto verkocht).
Suc6 met de klus.

Groet Luigi.
Luigi
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 126 gasten