[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
om615 rookprobleem/timing afstellen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:23

om615 rookprobleem/timing afstellen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

om615 rookprobleem/timing afstellen

Berichtdoor Youri » 03 mei 2013, 11:06

Hallo ,

ik heb een aantal vraagjes over mijn om615.911 motor , deze zit in mijn unimog 421 en omdat ik een rookgordijn achterlaat waar defensie trots op is wilde ik dit gaan aanpakken , de kleur van de rook was blauw grijs wit van alles wat, dus heel raar , na een aantal dingen gecontroleerd te hebben was de oorzaak nog steeds onbekend en wilde ik de kop openmaken zodat ik de staat van de koppakking cilinders bussen en zuigerveren kon zien. De klepsteel rubbers had ik al vervangen dus hier kon het roken al niet meer vandaan komen. het koelwater was bruin en rook raar , maar het borrelen in de radiator kun je bij de unimog niet zien vanwege een hoger koeltankje. olie verbruik valt slecht te meten omdat ik niet veel km maak , maar ondertussen heb ik wel al koelwater moeten bijvullen.

nu wilde ik graag weten of iemand ervaring heeft met het op tijd zetten van de distibutieketting , hier was ik het meest bang voor maar nadat ik de ketting had gemarkeerd en de kop eraf heb gehaald , ben ik bang dat hij is verschoven omdat ik aan de krukas heb moeten draaien. De motor stond niet op OT bij het verwijderen...

Ook had ik graag geweten of ik de kopbouten en de moertjes die de zuiger op de krukas vasthouden moet vervangen en met welk aantal nm deze moeten worden aangedraaid.

Ondertussen zijn alle zuigers eruit , na de zuigerveren in de bus terug te hebben gezet bleken deze een opening van 1,45mm te hebben , tijd voor nieuwe lijkt me? vandaag de prijs opgevraagd voor het persen en vlakken voor de kop , koppakking kost 47,50 dus kijken dat ik nieuwe onderdelen bestel en hopelijk is het probleem dan weg , al heb ik geen idee waar het roken nog door kan komen , verstuivers zijn ook nieuw dus ik ben benieuwd.

Met vriendelijke groet ,

Youri
Youri
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 mei 2013, 18:32
Woonplaats: Prov. Limburg
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: om615 rookprobleem/timing afstellen

Berichtdoor Govert » 03 mei 2013, 23:00

Het onderblok moet op OT staan en de nokkenas op zijn merkteken in de compressieslag (nokken eerste cylinder wijzen naar boven). Dan leg je de ketting goed.

Zit de dieselpomp er nog op? Het beste is die er uit te halen en pas als de motor verder in elkaar zit te monteren en te timen.

Er zijn twee soorten kopbouten, afhankelijk van de leeftijd van de motor. Zeskanten en sterbouten. De zeskanten hoeven niet vervangen te worden. De sterbouten officieel alleen als ze te lang zijn, maar meestal worden ze vervangen. Dat zijn namelijk rekbouten.

De moeren van de drijfstangen moet je vervangen als ze te dun zijn. Op het tweede dunnere stukje, het verst weg van de kop, moet het minimaal 7,2 mm zijn. Vastzetten met 40–50 Nm en daarna met 90º–100º

De zuigerveren hebben een maximale speling van 1,5 mm voor de eerste groef en 1,0 mm voor groef 2 en 3. Groef 1 is de hoogste groef.

Zetten ze ook je voorkamers in de kop? Die moeten bij het vlakken van de kop wat hoger zitten in de kop.

Wanneer rookt de motor? bij starten? Bij stationair? Bij deellast? bij vollast?

Wat heb je allemaal gecontroleerd om de oorzaak van het roken te vinden?

Als de Unimog een pneumatische regelaar heeft, kan een lek in de regelkamer ook voor roken zorgen.

Komt de motor wel op temperatuur?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: om615 rookprobleem/timing afstellen

Berichtdoor Youri » 04 mei 2013, 18:52

bedankt voor de reactie ,

De dieselpomp zit er nog in maar ik heb geen idee hoe je deze zou moeten afstellen , heeft iemand hier ook ervanring mee?

de eerste groef had een speling van 1,45 mm de 2e dacht ik ook en de schraapveer 3e 1,15 mm de man bij het revisiebedrijf vertelde mij dat ze zuigerveren normaal afkeuren bij een speling groter dan 0,6mm..
moet ik dan originele zuigerveren monteren terwijl ik niet weet of mijn bus ovaal is?
Ook zag ik overmaatse zuigerveren staan , met 87,5mm omdat mijn hoongroeven al weg zijn zou dit miss kunnen passen maar volgensmij worden deze alleen erin gezet na het opnieuw honen? de stootranden zitten er wel nog op denk ik.

De voorkamers zitten er nog in , die moeten er inderdaad nog uit.

de motor rookt gewoon altijd behalve als bij moet trekkeneen berg op hier in zuid limburg , dan is het een beetje zwart

de motor komt niet helemaal rond de 80 graden heb ik gemerkt , de koppakking was in ieder geval zo lek als een zeef volgens de revisiemonteur.
Youri
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 mei 2013, 18:32
Woonplaats: Prov. Limburg
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: om615 rookprobleem/timing afstellen

Berichtdoor Govert » 04 mei 2013, 23:37

Er zijn wel mensen die ervaring hebben met het timen van een dieselpomp, het staat ook wel beschreven op dit forum en ook in de werkplaatshandboeken.

Het revisiebedrijf zal meestal wat eerder vervangen, want die willen een goed product afleveren en niet dat je na 10.000 km weer terugkomt. De conclusie dat de zuigerveren niet goed meer zijn kunnen we wel trekken. Overmaatse zuigerveren zijn voor die mensen die overmaatse zuigers monteren. Daarvoor moet je eerst de bus een beetje opboren, maar dat is niet aan te raden.

Als je de zuigers eruit hebt, dan lijkt het me een kleine moeite zowel zuigers als cylinders op te (laten) meten. Daarna kan je alsnog besluiten wat je doet.

Als de koppakking lek was, dan is wittig roken niet ongewoon (koelvloeistof verdampt), maar omdat de koelvloeistof bruin was, kan de rook ook een wat andere kleur krijgen. Als de zaak weer in elkaar gaat, het koelsysteem spoelen (bijvoorbeeld met een 10% citroenzuuroplossing) en een nieuwe thermostaat plaatsen.

Kan je wat foto's plaatsen van de motor, dieselpomp en luchtinlaat enzo?

Een foto van de hele Unimog mag ook, want die zijn altijd leuk om naar te kijken.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: om615 rookprobleem/timing afstellen

Berichtdoor Youri » 05 mei 2013, 10:46

oke bedankt , het afstellen van de dieselpomp en de ketting maakte ik me het meeste zorgen over omdat dit toch essentieel is en ik hier geen ervaring mee heb dus dan moet ik maar eens nog beter gaan zoeken op het forum.

Ik was ook van plan om gewoon originele zuigerveren te pakken , maar nu las ik ook dat als je bussen ovaal zijn dit duizenden kilometers duurt eer ze zich hebben gezet in de bus , nu ben ik niet zn jongetje dat elke dag naar school met dat ding gaat en het ding overal voor gebruikt dus als ik al aan 1500 km op een jaar zou komen zou ik het knap vinden. Ik zou dus de bussen moeten laten opmeten? doet een revisiebedrijf dit ook? want ik had al eens gewoon om te proberen de schuifmaat erin gestoken maar ik snap natuurlijk dat het nauwkeuriger moet zijn.

ik ga eens wat foto's zoeken dus die zijn onderweg!

wel is het zo dat sleutelen aan een unimog enorm klote/vervelend is ,je kan nergens bij bijna geen ruimte voor alles. Om de carterpan eronderuit te halen moet eigenlijk je vooras eronderuit , maar met opkrikken en 100 dingen weghalen is het ook gelukt.
Youri
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 mei 2013, 18:32
Woonplaats: Prov. Limburg
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: om615 rookprobleem/timing afstellen

Berichtdoor Govert » 05 mei 2013, 12:04

Hier kan je een beschrijving vinden voor een OM621:
om-621-afstellen-t17917.html#p203437
het principe is hetzelfde voor een OM615.

Met ovale cylinders kan je een lange tijd doorrijden, zeker met 1500 km per jaar, het zorgt wel voor hoger olieverbruik. Een revisiebedrijf kan dat inderdaad professioneel opmeten. Weet je hoeveel kilometer de motor heeft gelopen?

Een revisie is wel prijzig, als je veel zelf doet is het goedkoper, maar het blijft duur. Je kan ook een andere OM615 erin zetten, op het ogenblik zijn de diesels goedkoop. Eventueel moet je wat omzetten (spruitstukken, dieselpomp etc.). Nog een alternatief is gewoon de zuigerveren vervangen en er het beste van hopen. Het hangt af van de diepte van je portemonnee, wat je wil met je Unimog etc.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: om615 rookprobleem/timing afstellen

Berichtdoor Youri » 05 mei 2013, 22:30

nogmaals hartelijk bedankt , ik maak me nogsteeds het meeste zorgen over het afstellen van de pomp , maar de link is een geweldige beschrijving!

als ik al ovale cilinders zou hebben , wist ik idd dat dit leid tot meer olie verbruik , maar ik kan helemaal niet inschatten hoeveel blauwe rook dit met zich meebrengt. geen idee van de km stand , de klok op de unimog is een verhaal apart.

ik was al bij een revisie bedrijf geweest voor de prijs van het vlakken en afpersen te vragen , meteen even gesproken over een wat uitgebreidere revisie , van de prijzen word je niet vrolijk , voor dat geld komt er een veel grotere direct ingespoten motor in de unimog maar voorlopig blijft deze even zitten.

De zuigerveren en koppaking heb ik besteld , aangezien mijn koppaking helemaal lek was en ook doorblies van de ene naar de andere cilinder verwacht ik dat het roken zeker niet erger word met de nieuwe onderdelen.

nu wachten tot vanalles binnenkomt , dan de hele zooi in elkaar en kijken dat het afstellen van de ketting en dieselpomp goed lukt het zou heel erg zonde zijn van mn tijd en geld als straks mn kleppen tegen een zuiger aan loopen dus alles maar even dubbel controleren!
Youri
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 mei 2013, 18:32
Woonplaats: Prov. Limburg
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: om615 schraapveren/timing afstellen

Berichtdoor Youri » 18 mei 2013, 21:52

Hallo ,

ondertussen zijn de zuigerveren en de rest aangekomen , nu had ik nog een vraag , de spiraaltjes in de schraapveren hebben een plastic buisje eromheen zn 1/4 van het hele ding , moet dit plastic stukje bij de opening van de zuigerveer zitten? heb hier nog namelijk nooit van gehoord.

nu kan het hele gevaarte weer in elkaar en ik ben toch erg benieuwd wat het resultaat zal zijn
Bijlagen
schraapveer.jpg
schraapveer.jpg (519.81 KiB)
Youri
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 mei 2013, 18:32
Woonplaats: Prov. Limburg
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten