door JantjeV8 » 13 okt 2011, 22:25
Hallo luitjes, sorry voor de intervallen, gewoon druk, besef maar al te goed dat ik nog wat antwoorden schuldig ben. Trouwens ook Pimmelotje gegroet, da's long time no see.
Sjonge wat gebeurd er toch veel in korte tijd, Jaap ontvalt ons ook nog.
De Unimog gaat nu de goeie kant op, uiteindelijk al wel veel werk inzitten.
De motor loopt keurig, kleppen gesteld, onderhoudsbeurtje gegeven, gewoon goed. Wel nog wat hard stationair, maar dat komt nog wel. Gereden heb ik nog niet.
Het elektraverhaal is nu ook op orde. Het hele systeem is nu 24V, behalve het gloeien. Dat is een 12V relais en dus ook 5x 12V gloeiers. Ik heb een 10,2V voorschakelweerstand gevonden, volgens mij uit die dubbellucht MB bussen. Die heb ik in serie voor het relais geplaatst. Zodoende blijven de accu's evenredig belast en gaat niet de accu waaruit niet gegloeid wordt de andere accu opladen. Na verloop van tijd had dat problemen gaan geven.
Verder heb ik heel de kabelboom opgeschoond, een aantal dingen opnieuw aangelegd. Tankmeter zat helemaal niet aangesloten, nu wel. Ik heb alleen nog geen oliedruksensor. Ik moet er 1 hebben met de juiste weerstand voor een 24V oliedrukmeter in de combiklok. Een op stroom dus, niet zoals bij de W123 die op oliedruk direct werkt.
Voorts een hele hoop kleine dingen gedaan. Bumper gespoten, spiegelsteun gerepareerd, uitlaat vanaf spruitstuk aangelegd, 2 luchtleidingen vervangen, dieseltank die was lek en heb ik dicht gelast, deurvangers gemaakt, hoop slangen vervangen, raammechanisme gangbaar gemaakt, deuren en cabinedelen getectyleerd en nog wel wat zaken.
De remmen ging ik nakijken. Achterwiel er af, trommel er af en daar was het hartstikke vet. Naafkering dus lek. Dus ook de naven en reductiekasten er af. Sjonge, pittig karwei. boutje waarvoor je dop 55 nodig hebt, dan weet je het wel. Maar goed, dat is ook vernieuwd. Nu alleen de remcilinders nog, dan olie er op, ontluchten, en kan de 1e rit gemaakt worden. Dit had enige vertraging, m'n eigen schuld. Ik had die cilinders in een bak dieselolie gelegd, stofrubbers en cups eens zo groot geworden.... Stom eigenlijk want ik weet goed zat dat je dat niet moet doen.. Als het een beetje mee wil zitten dan is ie komende week rijklaar, het volgende karwei wordt dan om de Hiab 650 kraan er opgebouwd te krijgen.
Trouwens, voor de 12V aanhanger ga ik toch voor die adapterstekker, bij m'n gewone automaterialenzaak kunnen ze ook zo'n ding leveren. Steek je gewoon in het 24V stopcontact van de Unimog en daarin steek je de aanhangerstekker. Er zullen ook wel 7 weerstanden inzitten of zoiets. Maar goed, voor die paar tientjes kun je zelf niet gaan zitten prutsen.