[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Omzeilen ABS bij keuring : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:03

Omzeilen ABS bij keuring

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Jacob » 02 dec 2008, 19:03

Mijn auto is afgekeurd op de rechter onderste fusee kogel EN het ABS waarvan het lampje brand.Is het mogelijk om het lampje tijdelijk even los te maken zo dat dit geen afkeur meer word?
Of is dit niet mogelijk omdat je bij het aanzetten van het contact alle lampjes moeten gaan branden?
Of hopen dat de keurmeester dit niet opvalt?
Fijne feestdagen,200,- voor het vervangen van een fuseekogel en 200,- voor een ABS sensor moet er dan nog wel ingezet worden.
"Daar wordt Sinterklaas niet vrolijk van Edgar!!"
Jacob.
Jacob
 


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Semrick » 02 dec 2008, 19:53

Het lampje even uitschakelen zal geen optie zijn.
Als er ABS op zit moet het lampje werken.
Eem keurmeester die de motorkap opentrekt ziet meteen aan de extra leidingen en ABS-pomp dat er ABS op zit en zal dus de juiste werking van de lamp moeten controleren.
Bij een niet werkend lampje zal dus afkeur volgen.
Ik heb wel eens gehoord dat het lampje doorverbonden wordt met het olielampje. Dan gaat hij dus (samen met het olielampje) even aan en ook weer uit. Het lijkt dan te werken zoals het hoort. Maar je hebt het niet van mij. ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Coupe280 » 02 dec 2008, 19:53

jacob.
je abs lampje aansluiten paralel op je contactlampje dat gaat branden als je hem op contact zet en uit gaat als de motor loopt.
vrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Citrobenz » 02 dec 2008, 20:03

Ha ha er wordt hier weer gelijktijdig gesjoemeld door 2 man op hetzelfde tijdstip.
O, o, wel Mercedes rijden en niet.........................

Wees blij dat er ABS op zit, je kunt het ook gewoon repareren, lijkt mij met deze weersomstandigheden verstandiger.
Vanmorgen weer enkele auto's die de boom van (te) dichtbij bekeken hebben door de gladde wegen.

Ja sorry hoor, zeur misschien wat. Maar vind remmen toch altijd belangrijk, en een onderdeel waar mijns inziens niet op bezuinigt mag worden.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Toyman » 02 dec 2008, 20:14

maar wat is het probleem ,het lampje of de ABS die niet zijn werk doet
Toyman
 


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Semrick » 02 dec 2008, 20:36

Ik sjoemel niet hoor Henk ;-)
Ik had het alleen gehoord (lees gegoogeld).
Ik heb geen ABS op de Benz dus pas ik mijn rijgedrag aan de weersomstandigheden aan. Ik zie de boomklevers ook te vaak in de praktijk en meestal hadden ze het met een goedwerkende ABS ook niet gered om de boom te ontwijken.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2008/12/02 19:39
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Paul Snip » 02 dec 2008, 21:35

De APK eis is dat het ABS lampje moet branden en uitgaan bij starten, of bij gaan rijden. Het ABS wordt verder niet getest!

Bij oudere auto's loont het vaak niet de moeite dit nog te repareren. Meest eenvoudige en goedkope reparatie is het vervangen van een sensor. Als er echter iets aan het ABS aggregaat zelf mankeert, is vervannging de enige optie. Duur dus.

Het gros van de W123's is zonder ABS geleverd. Dus ik zie niet zoveel problemen in het doorverbinden van het lampje met dat van bijvoorbeeld de oliedruk.
Of het hele abs verwijderen. Dan moet je wel de nodige nieuwe leidingen trekken.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor GerW123 » 03 dec 2008, 00:18

Hoi met Ger(W123) een kennis van mij heeft een apk garrage en hij vertelse mij laats dat de werking van de ABS en airbac apart op werkking moet worden gekeurt( sins kort0 ook moet hier voor extra betaald worden ik weet niet zeker of dit nu als is in gevoert dit even ter info
vrg
ger(W123)
GerW123
 


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 03 dec 2008, 00:53

het moge een broodje-aapverhaal zijn maar ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat je zonder ABS en MET de goede remtechniek, met een auto zonder ABS zeker net zo snel stilstaat als eentje met. Weet iemand hier misschien meer over? Pompend remmen is mij altijd verteld bij auto's zonder abs (bij deze weersomstandigheden althans. Lijkt me wel eens interessant om te weten hoe dit nu zit... abs versus geen abs
AdriaanVogelzang
 


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Sybe » 03 dec 2008, 04:03

ABS haalt(een deel van) de remdruk er af als een wiel drijgt te blokkeren.
Als je zonder abs dit punt ook kunt vinden, kun je harder blijven remmen, en is je remweg korter.
Echter, als je schrikt, of bijzonder snel moet reageren trap je daar automatisch te hard voor op je pedaal.
Pompend remmen is een leuk verhaal,maar blijkt in de praktijk niets waard.

Neem eens een simpele slipcursus zou ik zeggen. Je komt een hoop te weten, en kunt nog eens een dagje leuk rond glibberen ook!
Sybe
 


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor wimada » 03 dec 2008, 07:44

Mijn C-Klasse had ABS en als het had gesneeuwd ,en men remde
leek het meer of de auto dus het pompend remmen van je overnam,
was wel een leuk geluid aan verbonden leek wel ijzer op ijzer.
Heb met de 280E Automaat nog niet in de sneeuw gereden heeft
ook geen ABS.

gr Wim
wimada
 


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Hans230CE » 03 dec 2008, 09:43

Met pompend remmen creëer je als het ware zelf je ABS. Je kan net zoals ABS oa "sturen", maar ook je wagen rechthouden op verschillend ondergrond links en rechts. Ik vraag me af hoeveel mensen ooit eens de ABS hebben geprobeerd???

Sybe, prachtidee en zo'n cursus heb ik verleden week gevolgt, betaald door de baas!!. Bij de VOBrugge heb ik idd dingen geleerd die ik nog niet wist. Vooral op het gebied van slippen. Maar voordien wist ik ook al dat remmen met ABS is; je pedaal door de vloer trappen en niet als een mietje eraan strelen.
Zo'n cursus is goud waard en kan je een stuk schelen op je verzekeringspremie (danke baas). Het belangrijkste dat ik echter geleerd heb is dat 10km, een hoop meters uitmaakt. Rem eens vol met ABS aan 40, dan hetzelfde kunstje aan 50 en je verschiet je een bult hoe snel je voorbij het punt vliegt waar je aan 40 stilstond. De oefening werd wel op een Skidpath gedaan dus je moet de snelheid wel Maal X rekenen.<br><br>Post edited by: Hans230ce, at: 2008/12/03 08:46
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Citrobenz » 03 dec 2008, 12:32

Eigenlijk zou iedere automobilist dit eens moeten ervaren Hans.
Zou bij menigeen het rijgedrag veranderen denk ik.

(Heb zelf een aantal jaren geleden ook zo'n slipcursus gehad)
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Jacob » 06 dec 2008, 00:46

Bedankt voor de verhelderende antwoorden..
Jacob.
Post edited by: Jacob, at: 2008/12/05 23:48<br><br>Post edited by: Jacob, at: 2008/12/05 23:49
Jacob
 


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Jeroen » 06 dec 2008, 09:46

Een aantal jaren geleden heb ik bij de KNAC de cursus slip&grip gevolgd. Toen nog op Ypenburg. Het ochtendgedeelte gaat over remmen en s'middag ga je slippen.

Bij het remgedeelte wordt uitgebreid stilgestaan bij ABS. Inderdaad, gewoon zo hard als je kan trappen op dat pedaal en niks anders. Bij de meeste systemen hoor je dan ook de ABS pomp een behoorlijk kabaal maken. Niet laten afleiden, gewoon dat rempedaal maximaal in trappen. Op moderne auto's is tegenwoordig wat minder pedaaldruk nodig, maar toen kwam het regelmatig voor dat met name vrouwen gewoon niet genoeg kracht hadden om het rempedaal tot "in" in de beveiliging te trappen.

Maaarrrr, wat ze je ook leren dat je inderdaad met de juiste remtechniek sneller zonder ABS dan met ABS tot stilstand komt! De KNAC had toen een VW Golf met ABS wat je met een eenvoudig schakelaartje aan of uit kon zetten. En zelfs bij een relatief lage snelheid van 50 km/u kon aan het einde van de ochtend vrijwel alle cursisten dat Golfje zonder ABS sneller tot stilstand brengen dan met! Scheelde al gauw een paar meter!

Overigens doe je deze cursus met je eigen auto. Golfje was er alleen om het wel/geen ABS effect te demonstreren. De remtechniek die de KNAC toen doceerde was de volgende:
- Zo hard als je kan de rem intrappen, vervolgens als je wielen blokkeren, beetje van het pedaal komen en net tegen blokkeren blijven remmen. NIET pompen! In no-time heb je dit onder de knie. Het probleem is natuurlijk om dit ook in de dagelijkse praktijk te doen. En bij een echte noodsituatie zie je de meeste van ons natuurlijk gewoon zo hard als we kunnen op het rempedaal stampen. En dan is het met ABS toch maar beter

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Citrobenz » 06 dec 2008, 10:34

Hallo Jeroen,

In theorie zal je verhaal wel opgaan, maar wat je zelf al zegt in de praktijk bij een noodsituatie heb je het benul en ook de tijd daar niet voor.
Verder gaat dit ook niet op als je aan 1 kant gladheid hebt (met 1 kant in de berm b.v.) dit heb je denk ik ook wel gehad op die cursus.
Wij hadden toen een normale baan, gladde baan en een half normaal/half gladde baan. Bij die laatste ben je echt je ABS wel nodig anders sta je zo de andere kant weer op.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor JantjeV8 » 06 dec 2008, 10:39

En doe zo'n zelfdecursus dan ook eens met een vrachtwagen...... Dan weet je pas wat remmen is..
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Toontje » 06 dec 2008, 10:53

hoi hoi .
ik heb in het kader van chaufeur met de brandweer wagen toen een cursus moeten volgen met betrekking tot remmen en slippen was ook op zo'n gladde onder water staande baan .
en dat verhaal van pompend remmen gaat dan dus niet op.
dat is dan op eens een stamp op de rem en op hoop van zegen eindigen.
was met een oude Benz 30 jaar zonder abs met totaal gewicht van 15 ton en dan topzwaar dan ga je remmen en de richting die je op ging ga je dan gewoon verder vald niets te sturen.
volgende was een haakarm Benz 500 pk redelijk nieuw met alles erop en aan leeg wilde de achterkant voorkant worden.en met met een bak erop met 20 ton kon je met de abs nog wel een richting op maar wisselende richting werd toch moeilijk meestal je afstand tot pion te kort en dan gaat de massa ook door duwen.
groetjes toontje groep zeeland.
trouwens het advies wat daar gegeven werd is remmen en zo weinig mogelijk sturen beter zorgen dat je niet in die situatie komt
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor MarceldB » 06 dec 2008, 12:01

Ik heb deze week nog een noodstop moeten maken, een paar meter voor het zebrapad (sorry, ik lette inderdaad niet goed op). Doordat het koud, nat en glad was heeft de ABS wel degelijk geholpen om voor het zebrapad stil te staan.

Het beter remmen zonder ABS gaat alleen op als:

- omstandigheden ideaal zijn
- er geen sprake is van paniek
- na (enige) training
- er enig gevoel van wagenbeheersing is

Dus: in 99% van de gevallen is ABS wel degelijk zinvol en remt de auto veel beter.
MarceldB
 


Re:Omzeilen ABS bij keuring

Berichtdoor Roel280€ » 06 dec 2008, 14:03

Maar zit Jacob te wachten op een cursus remmen met/zonder ABS, of wil hij gewoon weten hoe hij zijn auto door de keuring krijgt? ;)
Roel280€
 

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron