[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:40

onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor coupeman » 09 feb 2010, 14:17

Dag,

Een van mijn mooie 230CE's (bj. 1981) heeft een probleem waar ik zelf en mijn garage geen touw aan vast kunnen knopen. Heel graag hoor ik van anderen of ze dit probleem kennen en weten wat er aan te doen valt. Het probleem is dat de motor afslaat als je een bocht naar rechts rijdt. Knap vervelend als je op de snelweg zit... Bij een scherpe bocht (veel stuuruitslag) slaat de motor direct af, bij een flauwe bocht begint ie in te houden, en bij een snelle bocht op de snelweg houdt ie in, gaat haperen, en gaat ie soms ook nog ploffen. Als je dan het gas loslaat slaat ie af. En als je stil staat en je draait de wielen naar rechts (of links)... blijft de motor gewoon lopen. Dan heeft ie dat dus niet (behalve een lichte terugval in toeren). En dit alles geldt voor zowel gas als benzine... Ik kan er geen touw aan vast knopen!

Hulp!!!

Hoop van jullie te horen,
met vriendelijke groet,
Robert Stompff
coupeman
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor MBvO » 09 feb 2010, 15:02

Ben dan wel geen echte expert, maar toch zo vrij om m'n mening te geven.

Al geprobeerd met verhoogd toerental terwijl je stil staat? Zo kun je misschien uitvinden of het met de bocht of met het toerental van de motor te maken heeft.

Ploffen, in ieder geval bij mijn motorfiets, is brandstof die niet in de cilinder verbrandt maar door de uitlaatklep ontsnapt en dan in de hete uitlaat ontbrandt.
Je omschrijving klinkt alsof hij meer verzuipt naarmate er een scherpere bocht naar rechts genomen wordt.
Misschien wordt er iets in je brandstoftoevoer (gasklep? ben zelf niet zo'n benzineman...) uit het lood getrokken door de middelpuntvliedende kracht waardoor de toevoer niet goed verloopt. Iets wat dus zowel bij gas als bij benzine gebruikt wordt.

Anders misschien het stuurbekrachtigingssysteem.
De pomp draait altijd als de motor draait (wordt via V-snaar aangedreven door de krukas), ook als je rechtdoor gaat, in het stuurbekrachtigingssysteem zitten kleppen die verder open gaan naarmate de stuuruitslag toeneemt, waardoor er meer bekrachtigingsolie kan worden rondgepompt en er meer bekrachtigd wordt. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft.
MBvO
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor Leafhabber » 09 feb 2010, 16:10

Ik heb misschien een advies. Mijn M102 200 had er soms ook last van. Op gas en bij een snelle bocht sloeg ie wel eens af. De gasinstallateur heeft toen een korte en dunne slang bij de carburateur vervangen. Ik weet niet waar die slang voor diende... Ik kan me wel voorstellen dat een scheurtje groter wordt in een snelle bocht als de slang een beetje opzij geslingerd wordt.

Succes, ik ben benieuwd wat je vindt.
Leafhabber
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor Trouwkoets » 09 feb 2010, 18:11

Hier de leek. Omdat het probleem zowel onder gas als benzine als benzinebedrijf optreedt wellicht eens kijken naar de ontsteking.
En verder is er een oplossing voor de korte termijn: 3x links is ook rechts :-)

Succes, Caspar
Trouwkoets
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor Broekhof » 09 feb 2010, 18:22

Hallo,

Ik heb dit euvel vroeger eens gehad met een Ford Taunus dit bleek, na een half jaar zoeken,
een loshangend relais te zijn die kortsluiting maakte.

Succes met je speurtocht.

gr. Martin
Broekhof
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor Vinnievw » 09 feb 2010, 18:41

Vocht wat ergens in blijft staan (bijvoorbeeld scharnierbakken?) dat bij een bocht naar rechts de machinekamer indringt en de ontsteking vochtig/nat maakt? Lastig probleem, laat vooral weten wat het geweest is als je de oplossing vindt.
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor Langeberg » 09 feb 2010, 20:57

een knik in de brandstofleiding die door de g krachten dicht gedrukt wordt?

foto van motorgedeelte bij brandstof toevoer nemen voordat je weg rijdt, bochten dus rechtsom en dan direct de kap open en van dezelfde punten weer een foto, misschien heb je dan een verkleuring door lekkende vloeistof.

Het zijn maar ideeën, en misschien werkt het.

Houd ons op de hoogte.
Langeberg
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor bartolo66 » 09 feb 2010, 22:28

Lijkt me een elektrisch probleem, ergens kortsluiting. In het verleden al eens meegemaakt met een bobine die intern kortsluiting maakte.<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2010/02/09 21:31
bartolo66
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor JantjeV8 » 09 feb 2010, 22:38

Om te beginnen stoor ik me even niet aan het feit dat je waarschijnlijk al bij je garage ent geweest, want dat zegt ook niet alles.

Ploffen en haperen duidt op een verkeerde verbranding, klinkt ook wel logisch. Een verkeerde verbranding kan dus komen door een lucht, een brandstof of een vonk probleem, ook nog steeds vrij logisch.

Dat van die bocht naar rechts is wel een vreemde. Ik denk echter dat het een combinatie van problemen is. Die rechtse bocht zou wel eens kunnen komen doordat je motor wat wegkantelt en daardoor ergens in de luchtinlaat een slang open buigt, hij zuigt dan valse lucht aan.

Toch denk ik dat er meer aan de hand is. Het probleem doet zich op LPG en benzine voor?

Ploffen in de uitlaat kan komen doordat kleppen gesteld moeten worden, even nakijken kan nooit geen kwaad toch?
Ploffen in de uitlaat kan ook komen doordat je CO niet correct afgesteld staat. Daarvoor moet je een apparaat hebben, maar wel eerst zorgen dat je ontsteking helemaal in orde is, dus eerst:
Bougies uitnemen, beoordelen en op 0,65mm zetten.
Kabels meten cq vervangen, ook de bobine kabel.
Rotor en verdeelkap beoordelen cq vervangen.
Het ontstekingstijdstip controleren en zonodig herstellen.
Als dat allemaal uitgesloten is, het CO pas af (laten) stellen.

Je massakabel kan ook een dergelijk probleem veroorzaken. Controleren op breuk, bevestiging en goed contact.

Ik denk dat je een heeel eind hier mee moet komen. Het is gewoon een kwestie van vooraan beginnen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor Toontje » 10 feb 2010, 07:04

ik vermoed ook ergens een slecht kontakt door het bewegen van het 1 of ander zelf heb ik wel eens zoiets gehad met de motor als ik dan stuur naar rechts had viel die uit en het was omdat er dan een draadje sluiting maakte
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor klaasqatar » 10 feb 2010, 08:38

er zit óf ergens een los contact óf er zit ergens teveel speling op, stroomverdeler of iets dergelijks, aangezien het euvel op beide brandstoffen zich voordoet zie ik het eerder in de ontsteking.
Kan iets lulligs wezen.
Check de relais en het ontstekingssysteem.
klaasqatar
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor JantjeV8 » 10 feb 2010, 09:15

En de vacuumrubbertjes.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor Bogent » 10 feb 2010, 10:03

Mijn 280CE slaat de laatste tijd wel eens af in een snelle scherpe linker bocht ben er nog niet aan toe gekomen te gaan zoeken maar vermoed een vacuum probleem. Ik heb het tot nu toe op kunnen lossen door de automaat in de L stand te zetten voor de bocht, dan schakelt hij terug en trekt hij er goed door heen.
Het zou inderdaad ook een slecht massa contact kunnen zijn door het overhangen van de motor.
Bogent
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor aernout » 10 feb 2010, 17:52

Massa kabel of iets dergelijks die door beweging geen contact meer maakt?
Een stekker of draadbreuk die bij een bepaalde helling geen contact meer maakt?
Beide brandstoffen zelfde euvel duid op een probleem in het gezamelijke deel.

Kjet systeem dus niet.
Lucht wel .. carterontluchting met alle bijbehorende slangen onder het luchtfilter wel eens bekeken??? als daar een slang tegen de aansluiting aan ligt, en er af gaat door helling ......

Check deze slangen even !!!!!

Zoiets moet het haast wel zijn ...
aernout
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor MajikSimon » 10 feb 2010, 19:41

ik heb ditzelfde probleem gehad met een honda civic.
het was een akkukabel die niet goed vast zat en in de bocht zorgde voor een haperende stroomvoorziening.

Misschien is het bij jou iets soortgelijks. ik denk net als de bovenstaande mensen dus eerder aan een elektrisch probleem/ contact probeem...
Succes..
MajikSimon
 


Re:onmogelijk probleem - graag hulp van echte experts

Berichtdoor Jeroen » 10 feb 2010, 20:17

Lastig problee, moeilijkj te diagnosticeren; maar ik zou ook denken aan een elektrisch probleempje en of iets met vacuum.

Ik zou gewoon de motor stationair laten lopen en vervolgens zo systematisch mogelijk aan alle elektrische kabeles/verbindingen/relais en (vacuum)slangen voorzichtig wat trekken en duwen. Kijken wat er gebeurt. Wellicht vind je op die manier de boosdoener.

Duw ook eens gewoon tegen het hele motorblok vanaf de zijkant. Kijken/horen wat er gebeurt.

Succes ermee,

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten