door JantjeV8 » 09 feb 2010, 22:38
Om te beginnen stoor ik me even niet aan het feit dat je waarschijnlijk al bij je garage ent geweest, want dat zegt ook niet alles.
Ploffen en haperen duidt op een verkeerde verbranding, klinkt ook wel logisch. Een verkeerde verbranding kan dus komen door een lucht, een brandstof of een vonk probleem, ook nog steeds vrij logisch.
Dat van die bocht naar rechts is wel een vreemde. Ik denk echter dat het een combinatie van problemen is. Die rechtse bocht zou wel eens kunnen komen doordat je motor wat wegkantelt en daardoor ergens in de luchtinlaat een slang open buigt, hij zuigt dan valse lucht aan.
Toch denk ik dat er meer aan de hand is. Het probleem doet zich op LPG en benzine voor?
Ploffen in de uitlaat kan komen doordat kleppen gesteld moeten worden, even nakijken kan nooit geen kwaad toch?
Ploffen in de uitlaat kan ook komen doordat je CO niet correct afgesteld staat. Daarvoor moet je een apparaat hebben, maar wel eerst zorgen dat je ontsteking helemaal in orde is, dus eerst:
Bougies uitnemen, beoordelen en op 0,65mm zetten.
Kabels meten cq vervangen, ook de bobine kabel.
Rotor en verdeelkap beoordelen cq vervangen.
Het ontstekingstijdstip controleren en zonodig herstellen.
Als dat allemaal uitgesloten is, het CO pas af (laten) stellen.
Je massakabel kan ook een dergelijk probleem veroorzaken. Controleren op breuk, bevestiging en goed contact.
Ik denk dat je een heeel eind hier mee moet komen. Het is gewoon een kwestie van vooraan beginnen.