mag ik dan nog één keer het probleem precies uit de doeken doen? (ook voor henk)
ik 'gloei' totdat het lampje uitgaat..ik trek de stang (trekstarter) verder uit en moet dan al gas bijgeven...daar reageert ze in eerste instantie niet op, dus het is lang de trekstang in de startstand houden...dan start ze langzaam aan en komt moeilijk op gang. ik geef nog steeds gas bij want als ik dat niet doet valt ze direct weer stil. die vuile rook (dik, blauw/wit) komt ook echt als er veel power begint te komen (toeren)...dan is het veel gepiel met koppelen en gad geven, alleen koppeling los zou dus helemaal niet kunnen (normaal wel, dan reed ze gewoon weg), dan valt ze direct uit. de straat uit rijden is dan in de eerste versnelling (langzaam), want schakelen naar twee dan valt de motor vaak uit (als je bijv. een bocht om moet)...als je moet remmen om stil te staan ergens is de stationairloop heel onregelmatig, schokkerig. als ik dan weer wegrijd is het weer hetzelfde verhaal: gelijk met koppeling los (veel) gas erbij om vermogen te krijgen..anders valt de motor uit. als de motor eenmaal warm is, is het ok. het onregelmatige stationair blijft trouwens nog wel een tijdje, soms een hele rit. (bijv. als ik al 55/60 rijdt en ik schakel naar vier, dan is er dus even dat verminderd toerental en gaat de motor weer wat onregelmatiger).
wat eerder ook was, dan viel het vermogen soms helemaal weg...bijv. door de buurt (veel bochten) in zijn twee, moet ik de bocht om, dus even gas los, kom ik de bocht uit en geef weer gas bij...gebeurt er niets! dan moest ik soms echt even wachten voordat er weer vermogen was. even terug schakelen naar één wilde dan wel.
de vieze rook verdwijnt na verloop van tijd wel, ik kan niet zeggen dat het constant een gore dikke walm is, ik heb wel erger gezien
dat is het, geloof ik, in een notendop.
het rotte vind ik dus eigenlijk: als ik naar een garage ga dan kan ik eigenlijk niet precies laten zien wat er aan de hand is,
want de motor is warm!
ik bel vandaag Harrie op, want ik wil echt gewoon naar van alles kijken...Harrie is maar een halfuurtje verder rijden dan een garagist hier die een beetje fatsoendelijk is. ik heb het wel gehad.
ik wil ook eens de klepspeling enz. controleren, misschien zijn de kleppen ook totaal gaar gesteld. ik hoop dat Harrie ook naar de verstuivers kan kijken (misschien met zo'n ding?)
p.s.
mijn vriendin rijd net weg: het is duurde nu ruim tien seconden voordat de motor aanslaat (startmotor moet hard werken), is het dan gek dat die walmen eruit komen? (allemaal onverbrande diesel zeker)...
wel in één keer gestart dus, maar toch. ik ben bang dat de sartmotor het niet meer gaat trekken straks, ik heb het idee dat het steeds langer duurt...gloeiprobleem dus ten eerste, lijkt me zo (begrijp ik uit de reacties
)
ik weet gewoon ook niet hoe het werkt: de startmotor brengt de rotor en krukas in beweging- ook de brandstofpomp?- de motordelen gaan draaien dus het viertaktsysteem (diesel erin, compressie, ontbranding, rest eruit) gaat in werking, de motor loopt.
zoiets?
(poeh lang verhaal, ik hoop dat het nu echt even volledig is)
groeten en bedankt voor alle goede zorgen!! ik voel met echt gesteund door jullie!
p.s. geen foto meer kunnen maken van gloeisysteem, maar dat met die kringelweerstanden zegt genoeg toch?