ik geloof dat ik dat moet doen...
tijdje geleden postte ik al een topic over mijn 200D, zie
naast dat ik met een piepende v-snaar zit is het starten 's ochtends eigenlijk steeds moeilijker. ontzettend veel koppelen en veel gas bijgeven de eerste kilometers, als de motor warm is is het allemaal geen probleem...
bij het andere topic schreef paul (snip) dattie misschien steeds een luchtbel heeft door te werken na een tijd stilstaan. Het is ook inderdaad zo dat alstie bijv. een uur (of twee) heeft stilgestaan, dattie prima start ook al is de motor dan weer koud(er).
nu lees ik in de vraagbaak van Olving hoe het moet:
[*]ontlucht eerst het brandstoffilter en wel als volgt:
[*]draai de ontluchtingsschroef in de centrale bout van het filter los of draai de banjobout los
[*]draa van de motoren OM 615 (dat heb ik) en OM 616 de knop van de handpomp los.
[*]bedien de pomp zo lang tot brandstof zonder luchtbellen ontwijkt langs de ontluchtingsschroef of de banjobout. draai daarna de schroef of de bout weer vast
[*]pomp met de handpomp door tot de overstroomklep van de brandstofpomp open gaat, u hoort dan een krakend geluid
[*](alleen bij OM 615 en OM 616) draai de ontluchtingsbout van de brandstofpomp los; pomp met de handpomp totdat de brnadstof uitstroomt zonder luchtbellen. draai de bout nu weer vast.
[*]zet de bedieningsknop van de handpomp weer vast. als u dit vergeet, lekt lucht langs de handpomp in het brandstofsysteem
[*]zet de motor aan; check alle aansluitingen op lekkage
dat is het dus (mjah, misschien overbodig om over te typen, maargoed).
overigens schrijft haynes voor dat je tank vol is ("make sure the fueltank is full...")...moet dat per se?
de vraag is dus, kan ik dit zomaar zelf, zonder schade aan te richten? jullie weten (misschien) dat ik wel een leek ben. Ik zie dat het opzich niet moeilijk moet zijn, maar ik lees ook dat het brandstofsysteem van een diesel heel gevoelig is. Ik vind het gewoon een beetje eng.
nouja, als het in ieder geval dat niet is, dan dus de verstuivers. hoe moeilijk is het om die te vervangen?
groeten
Pieter
p.s. ik zou best een eind naar iemand toe willen rijden, misschien wel volgend weekend (morgen werken). Friesland is misschien een beetje ver
we zien wel.