MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:06

Ontluchten Niveauregeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Ontluchten Niveauregeling

Berichtdoor Haplo » 26 nov 2008, 21:48

Beste iedereen,

Afgelopen weekend heb ik de niveauregeling onder de Benz (300TD) vandaan geschroeft. Niet omdat het kapot was, maar omdat ik de veren moest verwijderen. Wederom ook niet omdat die kapot waren (zoals wel vaak voorkomt), maar omdat het plaatwerk achter de veren goed rot was. Hierop is ie dan ook APK afgekeurd.

Na wat lezen op dit forum (hulde voor de info), kwam ik er al achter dat ik geen veer-compressor nodig had, waarna ik lekker aan de gang ben gegaan. Eerst dempers eruit gewerkt (lekkere olie-bende natuurlijk), en daarna draagarmen helemaal laten zakken. Helaas niet genoeg ruimte om de veren eruit te krijgen, dus ook het subframe maar gedeeltelijk los gehaald. Nu wel bingo, en het rotte plaatwerk kunnen herstellen.

Nu ga ik van het weekend de boel dus weer opbouwen. Ik wist al best wel wat van de niveauregeling (ook hier op het forum gelezen), en dus ook dat het systeem zelf-ontluchtend is. Maar dit wil ik toch wel even dubbel-checken. Ik heb nieuwe (2de hands) dempers gemonteerd, welke helemaal leeg zijn. Daarbij zijn de leidingen inmiddels dus ook leeg. Kan ik de boel nu gewoon weer helemaal monteren, vullen, en klaar?

Dat lijkt me toch raar.... Hoe verdwijnt al die lucht dan uit de dempers? Dat kan nergens naartoe? Het dichtsbijzijnde onluchtings-nippel zit op de regelunit. Kan iemand me vertellen dat het echt zo gaat werken?

Alvast bedankt, Bert.
Haplo

Re:Ontluchten Niveauregeling

Berichtdoor Trouwkoets » 27 nov 2008, 01:40

Hoi Haplo,

Gaat niet vanzelf. Hier het verhaal van de WIS CD

Trouwkoets

Re:Ontluchten Niveauregeling

Berichtdoor Haplo » 27 nov 2008, 20:28

Bedankt Trouwkoets..

Wat ik eruit begrijp gaat het dus bijna vanzelf.. Of de auto met 150 kg belasten (en dus niet 250 zoals elders op het forum staat), terwijl de auto half-gas draait. Of de hendel van de regelunit loshalen, en 'm handmatig op "vullen" zetten. En dit 5 minuten volhouden...

Blijf ik het bijzonder vinden waar al die lucht nou toch blijft. De olie naar de dempers toe wordt immers niet rondgepompt. Er is loopt maar 1 leiding richting dempers, en voor zover ik het snap wordt er op bovenstaande manier alleen maar olie richting de dempers gepompt... typisch..

Uiteraard zal ik gewoon de beschrijving volgen.. (en jullie op de hoogte houden)

Grappig genoeg weet ik nu achteraf dat ik 'm ook op de juiste manier leeg-gehaald heb. Toeval...

Groetjes, Bert.
Haplo

Keer terug naar Techniek