MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:38

Ontsteking afstellen 230 LPG

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Stapgast » 27 mei 2010, 09:31

Wie kan mij schematisch vertellen wat de handelingen zijn om mijn ontsteking af te stellen van mijn 230 op LPG? Auto loopt nu goed op 3500 toeren maar stationair ploft de auto. Als ik mijn ontsteking qua graden dan weer afstel dat het stationair goed loopt is de auto niet meer vooruit te branden. Nu heb ik iets gelezen op het forum over een voorontsteking van 7 graden t.b.v. het stationair maar ik weet totaal niet hoe dat af te stellen.

Het makkelijkst is natuurlijk om naar een garage te gaan, maar ik zou het zelf ook graag willen kunnen. Bougies, punten en kleppen staan goed en zijn afgesteld.
Stapgast
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Herman250 » 27 mei 2010, 10:48

Hoi,

Werkt je vacuümvervroeging wel goed? Het membraan kan lek zijn (zit in het "membraandoosje" onder de verdelerkap) maar ook het slangetje dat er op aangesloten zit. Controleer ook of het slangetje aan beide uiteinden zit aangesloten. Als ik jou was zou ik het tijdstip bekijken met een stroboscooplamp. In het werkplaatshandboek staat wel wat het tijdstip moet zijn bij verschillende toerentallen.

Gr Herman
Herman250
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor alex240diesel » 28 mei 2010, 08:21

Je voor ontsteking is vrij makkelijk af te stellen. Het is een kwestie van de verdeler iets te draaien. Door middel van een flitslamp kan je dan zien of je afstelling dan goed is. De flitslamp sluitje aan tussen de bobine en de verdelerkap.

Voor het afstellen moet je volgens mij het vacuum los halen, maar kijk hiervoor eerst even in de garage handleiding, want dat weet ik niet zeker. Het leukste is het je ontsteking op gevoel af te stellen, wanneer rijd hij lekker en hem dan zo laten staan. Hou er rekening mee dat voor LPG de ontsteking moet worden vervroegd, maar een goede afstelling voor LPG is slecht voor benzine. LPG is ongeveer 12 graden voorontsteking tenopzichte van de standaard 7 voor benzine.

Hopelijk kan je er wat mee.
alex240diesel
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Stapgast » 28 mei 2010, 11:15

Door de verdeler iets te verdraaien kan ik inderdaad de auto perfect stationair laten lopen. Maar als ik dat gedaan heb dan is de auto niet meer vooruit te branden, totaal geen power. Hoe los ik dat dan weer op (ja, je hebt echt met een nono te maken hier)?
Stapgast
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor alex240diesel » 28 mei 2010, 13:37

Bij hogere toerentallen, moet de ontsteking door middel van vacuum worden vervroegd, dit werkt bij jouw dan waarschijnlijk niet. Vanaf de carburateur loopt een buisje (over een aansluiting op het blok) naar je verdeler. Als je deze los haalt bij de verdeler moet je is voelen of er vacuum op staat. Zoniet dan zit hier je probleem, leidingen na lopen dan.
Heb je druk dan zit het probleem op de vacuum vervroeger en moet je de verdeler reviseren, weet niet of dat kan, of vervangen.
alex240diesel
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Stapgast » 31 mei 2010, 20:50

Nou ik heb in ieder geval vacuum. Slangetje zuigt zich vast aan mijn tong. Dus dat werkt. Dan kan het alleen nog maar aan de verdeler liggen. Is dat erg kostbaar?

PS. bij mij zit het zogenaamde "membraamdoosje" niet onder de verdeler maar aan de zijkant. Is dat ook goed?
Stapgast
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor alex240diesel » 01 jun 2010, 10:38

Zo te lezen wel ja. membraamdoosje zit aan de zijkant. Niet gelijk je verdeler gaan vervangen, eerst goed bekijken of hij echt kapot is, volgens mij moet je dat manueel kunnen controleren.

Heb je een werkplaats handboek? hier staat vaak wel een en ander in. Heb ik nu niet zo bij de hand.
alex240diesel
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Herman250 » 01 jun 2010, 11:04

Hoi,

Zie het PDF'je dat ik heb bijgevoegd over hoe je de verdeler in en uit moet bouwen. Op de foto zie je het membraandoosje aan de zijkant zitten, ook zie je het stangetje zitten die vanuit het doosje naar de ontsteking gaat. Als je nu aan het slangetje zuigt dat aan het doosje zit, dan zal het stangetje moeten bewegen. Als dat niet gebeurt heb je een lek membraan. Volgens mij kun je het membraandoosje los vervangen.

Gr Herman

Herman250
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Stapgast » 01 jun 2010, 12:36

Het stangetje beweegt wel maar ik moet er wel flink hard aan zuigen. Als dat dan weer klopt, wat kan er dan aan de hand zijn?<br><br>Post edited by: stapgast, at: 2010/06/01 13:09
Stapgast
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Herman250 » 01 jun 2010, 13:32

Hoi,

Als je er flink hard aan moet zuigen, lijkt het mij niet goed. Het vacuüm is namelijk ook niet zo hoog. Heb je overigens ook gecontroleerd dat hetgeen dat aan het stangetje vast zit, ook meebeweegt? Het zou nog steeds lek membraan kunnen zijn, maar misschien helpt het ook om e.e.a. in de verdeler te smeren. Heb je al eens gekeken of zo'n membraandoosje los verkrijgbaar is en wat dat kost? Bv op eBay of bij de dealer.

Gr Herman
Herman250
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Stapgast » 01 jun 2010, 14:13

Alles dat aan het stangetje vast zit beweegt mee, maar om eerlijk te zijn ziet de binnenkant van de verdeler er niet al te puik uit. Ik vond het namelijk ook al zo vreemd dat er zo hard aan gezogen moet worden om het binnenwerk van de verdeler in beweging te krijgen. Zelfs met de hand gaat het erg zwaar. ik ga eens even checken wat een nieuwe verdeler kost of dat ik het boeltje eens goed smeer.
Stapgast
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Herman250 » 01 jun 2010, 15:31

Indien je verdeler niet meer is te redden en een goede gebruikte niet te krijgen is, zou een elektronische van 123Ignition een optie kunnen zijn. Ik lees daar goede dingen over, vooral als je op LPG rijdt. Maar net wat je schrijft, eerst maar eens smeren.

Gr Herman
Herman250
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Stapgast » 01 jun 2010, 16:21

Bedankt voor alle tips, maar ik denk dat ik voor het uitbouwen van de verdeler toch naar een garage zal moeten. Mijn Duits en kennis van zaken is nu niet dusdanig dat ik me daar aan ga wagen.

Optie van elektronische ontsteking van 123Ignition lijkt me ook wel wat, maar weet niet of dat ook vrij eenvoudig te monteren is.
Stapgast
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor alex240diesel » 01 jun 2010, 23:34

Die zijn gemakkelijk te monteren, zijn namelijk gelijk aan de mechanische ontsteking.
alex240diesel
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Stapgast » 02 jun 2010, 09:43

Oke prima, maar moet er dan ook een andere bobine e.d. worden ingebouwd of kan de oude erop blijven zijn?
Stapgast
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor jan280CE » 02 jun 2010, 11:08

Je kunt aan de hand van het motornummer en/of het serienummer van je stroomverdeler de ontsteking de vervroeging bepalen en afstellen De werking van je vervroeging kun je met behulp van een stroboscoop en toerenteller controleren met behulp van onderstaand schema.

Succes,
jan

jan280CE
 


Re:Ontsteking afstellen 230 LPG

Berichtdoor Luigi » 02 jun 2010, 11:16

Beste Stapgast.
Ik ben ook bezig met het monteren van een electronische ontsteking.
Op het forum kun je dit zien.

Groet Luigi.
Luigi
 


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron