[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ontstekingstijdstip 230 : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 16:19

Ontstekingstijdstip 230

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Ontstekingstijdstip 230

Berichtdoor Evert » 07 maart 2006, 20:22

Wie heeft een idee van het ideale ontstekingstijdstip?
Ik lees in het garagehandboek (Reperatur Anleitung Bucheli) bijvoorbeeld, dat bij stationair toerental (vacuüm losgekoppeld), het tijdstip 10-18 graden moet zijn en bij 1500 rpm, ook zonder vacuüm, zou het ideale tijdstip 13-19 graden zijn. Wat kan ik het beste aanhouden: de onderwaarden of de bovenwaarden? Ik rijd op LPG.
Evert
 


Antwoord:Ontstekingstijdstip 230

Berichtdoor Weizengelb » 08 maart 2006, 10:41

Op LPG kun je het beste de bovenwaarden aanhouden want LPG verbrand langzamer dan Benzine.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Ontstekingstijdstip 230

Berichtdoor Evert » 08 maart 2006, 17:48

Dank je Mathieu!
Ik zal de afstelling op de bovenwaarden zetten. Hopelijk wordt 't verbruik dan ook wat lager....
Het zijn wel zuipschuiten hoor, die Benzen!
Groet,
Evert
Evert
 


Antwoord:Ontstekingstijdstip 230

Berichtdoor janbenz1 » 08 maart 2006, 23:11

Hallo Evert,
Ik hoop voor je dat het verbruik iets naar beneden gaat.
Ik weet niet wat ie van jou neemt, maar ik heb een 200 op LPG.
Deze nam op het laats 1:5 , dat ging me toch wat te gek.
Ik heb de kop laten reviseren, en hoop nu een netter verbruik te zien.
Heb het nog niet uitgetest, te veel zout op de weg nu.
Maar heb je ook electronische onsteking ingebouwd?
Ik heb de electronisch ontsteking van ignitor van eds classics er op gezet, www.edsclassics.nl scheelt aanmerkelijk, loopt veel regelmatiger, betere verbranding en trekt daardoor ook beter.
Wordt daar wel iets zuiniger door.
Alle beetjes helpen, en het voordeel is dat je geen contactpunten meer hoeft te stellen en te vervangen.
:woohoo:
Succes,
Groetnis fan Jan.
janbenz1
 


Antwoord:Ontstekingstijdstip 230

Berichtdoor janbenz1 » 08 maart 2006, 23:12

Hallo Evert,
Ik hoop voor je dat het verbruik iets naar beneden gaat.
Ik weet niet wat ie van jou neemt, maar ik heb een 200 op LPG.
Deze nam op het laats 1:5 , dat ging me toch wat te gek.
Ik heb de kop laten reviseren, en hoop nu een netter verbruik te zien.
Heb het nog niet uitgetest, te veel zout op de weg nu.
Maar heb je ook electronische onsteking ingebouwd?
Ik heb de electronisch ontsteking van ignitor van eds classics er op gezet, www.edsclassics.nl scheelt aanmerkelijk, loopt veel regelmatiger, betere verbranding en trekt daardoor ook beter.
Wordt daar wel iets zuiniger door.
Alle beetjes helpen, en het voordeel is dat je geen contactpunten meer hoeft te stellen en te vervangen.
:woohoo:
Succes,
Groetnis fan Jan.
janbenz1
 


Antwoord:Ontstekingstijdstip 230

Berichtdoor Evert » 09 maart 2006, 21:23

Hallo Jan,
Ik heb een rustige rijstijl en de 230 heeft een automaat. Op benzine was het verbruik 1:8,5. Op LPG was 't 1:6,5. Een aantal weken geleden heb ik winterbanden gemonteerd (tweedehandsjes op Marktplaats gekocht). Heb toen ook gelijk de Ingnitor en een Pertronix bobine gemonteerd m'n NKG bougies waren nog inorde. Nu is het verbruik op LPG ineens 1:6! Ik moet zeggen dat ik weinig verbetering aan de loop van de motor bespeur met de electr.ontsteking. Ik denk dat de verhoogde rolweerstand van de winterbandjes het verbruik heeft doen toenemen.... Ik zal het ontstekingstijdstip nog even controleren en op de bovenwaarde zetten. Als ik zo de diverse verbruikscijfers lees van de W123 types, dan is het verbruik van de mijne niet zo buitensporig. Hopelijk gaat de jouwe wat minder nemen na de koprevisie. Wat zou een motorolie additief als bijvoorbeeld Slik 50 of 80? nog kunnen bijdragen?
Groet,
Evert
Evert
 


Antwoord:Ontstekingstijdstip 230

Berichtdoor janbenz1 » 09 maart 2006, 23:33

Hallo Evert,
Ik weet niet of het wel verstandig is om slick 50 of 80 toe te voegen.
Het is maar net hoe de rubbers e.d. hierop reageren.
Misschien hebben de collega Benzfans hier ervaring mee?
ik kon het goed merken met de elctronische onsteking dat ie regelmatiger liep, jammer dat je er weinig van merkt, toch een teken dat ie perfect stond afgesteld.
Veel succes nog,
Groetnis fan Jan
:side:
janbenz1
 


Antwoord:Ontstekingstijdstip 230

Berichtdoor Topasbrauner » 10 maart 2006, 16:16

Hoi, aub geen toevoegingen gebruiken, heeft echt geen zin. Ik heb eens tsl, na een clubdemonstratie gebruikt omdat het bewijs van minder wrijving echt aanwezig was. Maar wat blijkt? Na 1000km was het positieve effect op de koude start en verbruik totaal verdwenen. Op onze clubsite is veel geschreven over additieven. Kijk maar eens op mercedesclub.nl en zoek het eens door. Dennis Loep, een medelid, is al jaren ervaringen rijk op gebied en raad het af.

En je verbruik, tja, 1 op 6 in de winter met ook nog winterbanden lijkt me niets om over te klagen.

En je bobine, pas ermee op, Marcel Kappen had onlangs een klant met een probleem dat ie steeds de kontaktpunten verbrandde. Condensator in orde enzo maar toch steeds ellende. Wat bleek, hij had een suoperbobine erop gezet. Dit was het probleem, originele erop en klaar.

Ik zou alleen een elektronische ontsteking erop zetten als ik veel zou rijden. ik zet op de 230.6 eens in de 15000 km nieuwe puntjes en op de 200 om de 10000.

Job
Topasbrauner
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten