Op weg naar het werk toch nog stratenboek nodig...
Vandaag was het een bijzondere rit
Ik werkte mijzelf weer in de problemen vandaag.
Ik was dus op weg naar mijn werk, ik ging wat later wat ik had een sollicitatiegesprek om 10 uur soggens.
Dus ik reed om 9 uur weg, zodat ik in elk geval op tijd kon zijn, want er was alleen al 30 mins vertraging door de files zag ik op de ANWB site. Ik rijd via de dijk om in elk geval een hoop file te vermijden.
Ik denk, we rijden even via de parkeerplaats, das leuk en zo vermijd ik een stukje omrijden en het is gewoon leuk omdat het kan, van de zomer uitgevonden.
Zie hier het parkeerterrein.
Langs de weg kan je de dijk afrijden en zo de parkeerplaats op die zijn opening eigenlijk helemaal aan de andere kant heeft.
Zo rijd ik van de weg af naar rechts het gras in en dan van een helling van 45 graden af, sins het ophogen kan ie deze hoek wel hebben had ik al eens eerder uitgevonden. Ik rijd dus voorzichtig naar beneden, stijl als het is laat ik haar langzaam zakken.
Als je het maar voorzichtig doet, dan kom je op het parkeerterrein en steek je door naar de oprit van de A6.
Halverwege de dijk stopt de Benz met bewegen en blijf ik hangen. Ik doe mijn deur open en kijk snel naar het achterwiel...
Het slipt! Shit, wat nu?
Ik stap uit en zie dat er een enorme trottoirband van 50cm x 100cm onder de uitlaat ligt achter, de auto hangt daarop en het linkerwiel heeft geen grip meer
Dus ik duwen, gassen, schudden maar er is geen beweging meer in te krijgen.
Intussen is het half 10, nog steeds geen beweging en geen idee hoe ik hier wegkom.
Ik voel me dom, oliedom, waarom in godsnaam nu en juist op de dag van je sollicitatiegesprek 'moet je weer even zus en zo doen want dat is leuk'. Ik vind mezelf een domme clown.
Sta wat te vloeken en begin onder de steen te graven, maar dat ding is supergroot en ik zie het somber in.
Ik besef ook dat als ik hem uitgraaf de Benz in eens zou kunnen gaan en zo wordt dan mijn arm verbrijzeld door de trottoirband of door de achterkant van de Benz zelf.
Even rust, je hebt voor hetere vuren gestaan, denk eens na, wat kan je doen? Ondertussen sta ik daar op die dijk en de mensen die hun hoofd omgedraaid hebben konden mij vanaf de A6 zien staan. Ik besef dat als de politie langsrijdt ik op de bon geslingerd kan worden.
Ik kijk om me heen en zie een afgebroken houten paal liggen, ik schuif deze onder het linker achterwiel en laat de band voor de helft leeglopen zodat deze wel weer grip moet krijgen. Helaas wil dit maar niet lukken. Ik graaf wat onder het wiel en probeer de paal er nog verder onder te meppen. Nog steeds geen grip *ZUCHT*.
Ik denk en denk en kijk wat ik in mijn auto heb aan tools. Dat is een heleboel maar ik zie niets bruikbaars. Er ligt genoeg gereedschap, zelfs nog sneeuwkettingen: Misschien wel bruikbaar, maar duurt lang. Verder: een sleepkabel en brandstof en een krik.
Krik! Op een zand ondergrond drukt de krik zichzelf weg en zal steeds omvallen. Stenen in de buurt? Nee.
Ik kijk in de auto rond en inventariseer. Het stratenboek! Dat kan er wel onder!
Met het stratenboek eronder wil de krik wel krikken zonder dat ie zichzelf in het zand drukt.
Het lukt, de wagen gaat omhoog en begint iets naar voren te rollen totdat de krik zo schuin staat dat ie het boek weg drukt.
Ik zet de automaat van de P even in de N en dan weer in de P zodat er weer een stukje rij-vrijheid in komt voor de volgende ronde met de krik. Dus weer boek eronder, krikken rollen en zo nog een keer dat riedeltje.
Ze moet natuurlijk in de P staan want als ze anders lost komt rijdt ze naar beneden en knalt dan tegen de paaltjes aan onder aan de helling.
Na vier cycli is ze volgens mij vrij.
De grote trottoirband ligt inmiddels achter de auto en inderdaad, ik heb grip en kan wegrijden.
"Zo, niet slecht voor zo'n dombo als ik" denk ik bij mijzelf.
Ik sta beneden en met de compressor pomp ik de band weer op ahv de accu. Altijd handig zo'n ding. Sinds de aanschaf voor een reis heb ik deze in NL ook altijd bij me.
Ik bel met mijn werk dat ik een platte band heb en dat ik wat later kom.
Op zich nog waar ook, alleen zelf leeg laten lopen, maar dat lijkt me slechts een detail
Dus terwijl dat ding staat te pompen zie ik iets wat ik NIET wil zien!
Het parkeerterrein blijkt in de winter afgesloten te zijn met slagbomen die op slot zitten!
Ik zit dus vast! Ik kan dat terrein NIET af!
en die helling van 45 graden kom je niet meer op natuurlijk, ik besef dat het echte probleem zich nu eigenlijk pas voordoet.
Ik scheld me zelf heel hard uit.
Ik scan dus het hele terrein af waar ik eraf kan komen maar het is niet mogelijk, overal is het dicht, er staan palen, slagbomen of een sloot.
Wat suf dit! Politie bellen betekent waarschijnlijk een boete.
Leg maar es uit hoe je daar komt..
Dus ik heb zitten zoeken en zoeken en de eventuele opties bekeken.
In de buurt van waar ik van de dijk afgereden ben loopt er parallel aan de dijk een schelpen voetpaadje omhoog.
Naarmate het paadje omhoog loopt is het schuine stuk kleiner. Ik durf het niet aan, ik weet het kantelpunt niet van de auto en gezien de hevige storm van afgelopen nacht met alle regen weet ik dat van grip niet veel sprake zal zijn.
Ik ben uitgestapt en speel het plan zo goed mogelijk af in mijn hoofd. Ik moet naar beneden naar het begin van het schelpenpaadje, dan vanaf daar vaart proberen te maken en naarmate het paadje omhoog loopt tot aan de betonnen palen het stuur om links gooien en dan met een zo groot mogelijke vaart door blijven gaan terug te weg op. Als ik het mij zo voorstel blijf ik zitten met het schuine stuk, straks is het te schuin of ik zak halverwege weg en zak over het schelpenpaadje door naar beneden tot aan een kleine sloot.
Je ziet het paadje lopen op de maps, het komt uit waar voor de tweede keer zilverstrandweg staat maar daar staan dus palen aan het eind tegenwoordig.
In elk geval is het mijn enige mogelijkheid, behalve dan dat ik de politie bel.
Ik besluit het te gaan proberen, als ik ga glijden zal ik hevig moeten sturen en de wagen op het pad moeten proberen te krijgen, kom ik vast te staan dan is het jammer en dan moet ik daar weer een oplossing voor gaan verzinnen. Hop met de Benz!
Ik ga aan het begin van het paadje staan en probeer vaart te maken, de achterwielen slippen het eerste stuk over de drassigheid en van vaart maken komt niet veel terecht. Pas op de helft krijg ik grip en gaat ze vaart maken, ik besluit door te gaan en het te proberen.
Ze acceleeert verder en ik rijd omhoog, omhoog en het laatste stuk groen heftig naar links sturen en dan komt het:
Het schuine gras stuk op, schuin de helling op, ze trekt het goed en ik zie de neus omhoog schieten en nu moet ze blijven gaan.
Geen geslip en het stukje is overbrugt, de neus gaat weer naar beneden en snel zet ik haar stil want er komen auto's aan op e weg.
Het is gelukt! De euforie sloeg toe! Ik zet de Benz aan de kant en loop terug naar het stuk om het even in mij op te nemen.
Opeens was het weer leuk, helemaal zelf weer opgelost! De verdere weg naar mijn werk rijd ik met een glimlach op mijn gezicht.
Wie zegt dat het niet spannend is om iedere dag naar je werk te rijden?!
Het ligt ermaar aan wat je er zelf van maakt..
W123 groet,
Jurgen<br><br>Post edited by: jurgen, at: 2008/02/05 18:30