In mijn 190D ontstond ook plotseling een tik. Het bovenstaande verhaal had ik al eens gelezen en dat herinnerde ik mij nog wel. En ik dacht vervolgens ook dat zal de koppakking wel zijn. Een half jaar later begon de motor te roken als ik wat meer toeren maakte en na 1500 kilometer werd er zo'n 1,5 liter olie door de uitlaat naar buiten geblazen iedere 100 km. Toe heb ik de koppakking vervangen met het idee dat daarna de tik ook wel weg zou zijn. Maar helaas, het was nog exact hetzelfde, en net als bij Jurgen niet traceerbaar waar het zat in de motor. Echter na zo'n 6000 werd de tik steeds minder totdat het vrijwel helemaal weg was. Dan word je weer een beetje vrolijk, kwestie van even inlopen dacht ik. En toen reden we even naar de supermarkt en bij het parkeren merkte ik dat de remmen het slecht deden, ik dacht de rembekrachtiger is lek. Maar toen stopte de motor ook niet bij het omdraaien van de sleutel, conclusie: vacuĆ¼mlek. Thuis de boel bekeken, slang van de pomp af en de pomp deed niets. Andere pomp bij de sloop en omgewisseld. Bleek de oude pomp helemaal in stukken gebroken vanbinnen, ik heb wel alle brokstukken terug gevonden.
Maar toen werkte alles weer en de tik was weg. De oude pomp eens goed bekeken en ik vermoed dat een van de twee steuntjes is afgescheurd, ouderdom metaal moeheid.., en dat deze iedere keer een fractie werd opgetild en dat dat de tik veroorzaakte totdat het asje afbrak bij de andere steun.
Dus Jurgen als je nog een vacuĆ¼mpomp hebt liggen kun je die eens uitwisselen, half uurtje werk.
- Foto van de pomp
- IMAG0031.jpg (2.09 MiB)
Je zit het asje met hieraan de afgebroken steun liggen en de andere steun met het laatste stukje as staat ernaast