[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
pakking brandstofpomp lekt motor 240D : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:34

pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor janbenz1 » 04 apr 2008, 00:27

Mijn Mercedesbus/camper heeft de pakking tussen de brandstofpomp en motor iets lek.
Ik dacht eerst dat de koppakking daarboven lekte, en dat daar de olie vandaan kwam, maar het blijkt dus de pakking van de brandstofpomp te zijn.
Om deze te vervangen lijkt mij een enorme klus, omdat je dan ook het inspuitmoment moet afstellen.

Nu dacht ik om voor dat ik de pomp los haal, deze eerst goed te merken, zodat ik hem precies op het zelfde punt weer kan vastzetten.
Dan de bouten van de pomp iets los te halen, zodat ik er vloeibare pakking tussen kan doen, en dan weet vast te zetten.

Is dit een verstandige optie , of absoluut niet te doen.
Wanneer je mijns inziens de brandstofpomp iets loshaalt, zal de vertanding niet direct verspringen, want deze zit dieper in de aandrijving verzonken.
Dus dan zou er toch voldoende ruimte vrij komen, zodat ik er vloeibare pakking tussen kan doen.
Het gaat om een paar mm ruimte.

Wie kan mij hierin adviseren?

Groetnis Jan.

janbenz1
 


Re:pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor janbenz1 » 04 apr 2008, 00:29

Nog een foto.

het lijkt nu aardig schhon, maar ik hab het dan ook net schoon gemaakt, zodat ik goed kon zien waar het precies vandaan kwam.
Hier dus.
de foto is aan de onderzijde van de pomp genomen.

janbenz1
 


Re:pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor JantjeV8 » 04 apr 2008, 08:31

Volgens mij moet hij er helemaal van af. Als je alleen de pomp wat loszet krijg je volgens mij geen vloeibare pakking op de flens bij de motorzijde. Volgens mij kom je daar nooit tussen.

Om de pomp weer te monteren heb je inderdaad hulpgereedschap nodig om hem op tijd te krijgen. Volgens mij begin je door je krukas op een bepaalde stand te zetten. Verder weet ik het bij zo'n motor niet precies, ik denk dat Wiebren en Boy hier prima op in kunnen haken.

In elk geval denk ik dat je bedachte werkmethode het niet gaa worden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor wwwW123 » 04 apr 2008, 08:33

boy(willem) weet dat wel. anders surf ff over de site met zoekwoord ; inspuitpomp enz. volgens mij is er wel 's over geschreven.
ik zou zelf niet de pomp iets naar achter halen en dan met vloeibare pakking gaan werken. je hebt het dan niet goed schoon (hechting) tussen de vlakken.
overigens kun je nu toch nog niet precies zien, waar de pomp lekt? misschien is het alleen de opvoerpomp op de zijkant, waar de diesel doorheen loopt.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor Wiebren240D » 04 apr 2008, 18:53

Hallo Jan

ja is dit goedkooper dan een koppakking vervangen?
ik denk het niet.
ik heb dit voor 30 jaar terug wel geleerd.
maar om nu zo maar een brandstof pomp even los te draaien en er dan vloeibare pakking tussen te krijgen ik ben eerlijk nee hier moet iemand bij die het regelmatig doet die weet het.

het staat wel uit gebreid beschreven in mijn Nederlands werkplaats handboek.
ik stuur het zo op naar je toe maar wees voorzichtig.
als ik jou was reed ik bij de Gebroeders De Jong langs zijn echte specialisten op dit gebied en ze zitten dicht bij in de Joure die weten van hoe en wat is voor hun en klusje van niks

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor janbenz1 » 08 apr 2008, 14:19

Ik heb de stoute schoenen aan getrokken.
Alles eerst met remmenreiniger schoon gemaakt, en ontvet.
Toen een proefrit gemaakt, en was dus wel de pakking brandstofpomp/motorblok lek.

Dus eerst de pomp goed gemarkeerd op drie plaatsen zodat ik de pomp weer precies in dezelfde stand kon terugzetten.
Want als je deze ook maar iets verdraaid, dan is het inspuitmoment veranderd, en zal of de motor niet aanslaan, of heel beroerd lopen.
Daarna de brandstofleidingen verwijderd, (anders kon ik niet bij de flens komen om hem af te dichten), de brandstofpomp los gehaald, en voorzichtig 5mm losgtrokken van het blok, zodat het tandwiel van de aandrijving nog in de andere bleef steken.
dan kan de pomp ook niet verspringen.

Toen weer met remmenreiniger de boel ontvet, (het voordeel van remmenreiniger is dat dit zeer snel verdampt, maar de olie loopt mooi weg, en het is vetvrij.)

daarna zover ik kon komen, vloeibare pakking er tussen gedaan, en de pomp weer terug geplaatst, deze weer precies op de merktekens gezet.
Ontluchten, starten en lopen. Woallah!

vanmorgen dan een proefrit gemaakt, van rond de 40km, en helemaal droog.
Ik weer een tevreden man, en blij dat de koppakking niet lek is.
Dus dat valt ook al weer mee.

het geluk is ook altijd met de ............

gelijk ook even de olie bijgevuld in de brandstofpomp, deze zat vol met lekbrandstof ipv. olie, dus dat werd ook wel tijd.

vaak wordt dit over geslagen bij het olie verversen, maar wel belangrijk en een klussie van niks.
boutje op de zijkant van de pomp, (naast de opvoerpomp) er uit draaien, dan loopt er eerst wat dieselolie uit, en loopt er geen olie uit dan moet je de rode ontluchtingsdop/vuldop er af draaien.
dan motorolie er in gieten, en wanneer er olie uit het gaatje loopt is het op peol, en kun je de bout er weer indraaien.
dan de vuldop er weer op, starten en lopen maar.

Groetnis Jan.

janbenz1
 


Re:pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor Paul Snip » 08 apr 2008, 18:27

Dat scheelt weer een hoop werk, Jan. Hoe lijkt het nou met je temperatuur probleem? Is dat inmiddels opgelost?

Dat vervangen van die olie in de brandstofpomp moet ik ook maar eens doen bij mijn busje. Goeie tip!
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor Wiebren240D » 08 apr 2008, 18:28

Hallo Jan

ik wist het wel dat je het zelf zou doen had ik wel door.
maar dit is toch mooi dat je het zelf weer gemaakt hebt.
goed voor je zelf vertrouwen.
heb ik ook hoor.
maar dit geld wat je bespaart hebt is weer extra bij de vakantie denk ik dan.
en nog veel plezier met je Mercedes camper.

de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor JantjeV8 » 08 apr 2008, 21:50

Strakke aktie Jan!!! Rustig nagedacht, goed bekijken van tevoren en dan lukt het nog ook!

Nu zal de motor niet zomaar verdraaien als je de pomp demonteert, zolang je de auto laat staan. Het is dan belangrijk dat je de pomp zelf niet verdraaid denk ik, of niet??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:pakking brandstofpomp lekt motor 240D

Berichtdoor janbenz1 » 08 apr 2008, 23:57

Paul,

Die temperatuur problemen heb ik nog niet weer gehad, ik heb de radiateur laten vernieuwen, bij terpstra in Leeuwarden.
Weer koperen elementen erin maar met meer elementen, zodat de koeling beter is.
Maar de oude radiateur was niet echt slecht,doorstroming was toch wel goed, maar je zoekt iets.
Dus voor de zekerheid vervangen, dan ben je zeker dat er geen verstoping in zit.
Nieuwe koelvloeistof.
De thermostaat had ik ook al vervangen.
Het kan nu alleen nog aan de sensor liggen?
Of anders????????

Wie het weet mag het zeggen, ik wacht af, ben benieuwd.



Wiebren,

ja een echte Fries is koppig, en gaat het gevecht aan. :) :)
Rustig nagdacht, en goed bekeken in het werkplaats handboek.
Kan ik weer een extra weekje weg. :)



JantjeV8,


Het ging mij er niet om dat de motor zou verdraaien, maar de brandstofpomp.
Als je deze er zo uit haalt, zal de stand veranderen, omdat er spanning op bepaalde plunjers staat, en zal dan naar de stand van de minste weerstand schieten.
Dus dan moet je eerst de pomp weer in de juiste stand zetten,
Dan de motor, 1e cilinder, op 26 graden voor het BDP, dan de pomp terugplaatsen.
Dan moet je een overlooppijpje hebben, die plaats je op de uitgang voor de 1e cilinder op de pomp, en dan de pomp die al is gemonteerd, maar nog niet vast zit, zo verdraaien dat de stroom diesel ophoud, dan mag de volgende druppel na 15 seonden er uit komen, is dit het geval, dan staat de pomp t.o.v. de motor juist afgesteld.
het is makkelijker geschreven dan gedaan, maar wel te doen als je het juiste hulpstukje (overlooppijpje hiervoor hebt).


Maar het is zo gelukkig opgelost.


Groetnis fan jan, ût Drachten.<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/04/08 23:59
janbenz1
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron