Goedeavond,
Ik wil me bij deze even voorstellen. Na een zoektocht van een half jaar, heb ik afgelopen zaterdag een 280E uit 1984 aangeschaft. Ik had een paar eisen zoals dat het een automaat moest zijn en een elektrisch schuifdak zonder roest. Lastige opgave. Technische onvolkomenheden kon ik wel mee leven, want ik sleutel graag. Alleen plaat- en spuitwerk kan ik zelf niet. Mijn technische kennis heb ik afgelopen 11 jaar opgedaan bij een volledige restauratie van een W189 uit 1959 (300D, waarbij de d voor de 4e versie staat en niet voor diesel).
De 280E is voor zover ik nu heb kunnen zien echt keihard. De auto beschikt over veel opties (airco, tempomat, elektrisch schuifdak, elektrische ramen voor, passeerhoorn, rechterbuitenspiegel elektrisch verstelbaar, centrale deurvergrendeling). Het meeste werkt ook allemaal nog perfect.
De 1e klusjes die ik ga aanpakken zijn de remmen en de bijrijders stoel. De remmen zijn op, dus daar heb ik vandaag nieuwe onderdelen voor gehaald en die wil ik zondag monteren. De bijrijdersstoel is ooit al verwisseld met de bestuurdersstoel en is volledig doorgezakt. Ik heb de stoel er net uitgeschroefd om te bekijken of de vering kapot is. Dit is niet het geval. Moet ik er vanuit gaan dat de veren gewoon 'op' zijn en deze vervangen of het vulling vervangen? Ik heb op het forum al diverse oplossing gezien met zwembadbuizen, maar mijn voorkeur heeft het om het probleem professioneel op te lossen. Op Ebay zie ik dat je een nieuwe veren-set kan kopen. Is deze eenvoudig te plaatsen?
Ik kijk er naar uit om lekker met de auto aan de slag te gaan en het is leuk om te zien dat er zo een actieve club is. Dit was bij mijn vorige project heel anders en dat is achteraf een enorme klus geweest.
Groeten,
Patrick Wokke