Dag Medebenzers,
Gisteren overkwam me een wel heel merkwaardig pechgeval met mijn 250 op LPG. Onderweg op de A35 begon de motor ineens in te houden en af en toe te stotteren. Kon Enschede nog net halen, maar kwam op de Zuiderval alhier toch stil te staan. De motor begon steeds meer te stoten en te knallen/ploffen in de uitlaat en gaf het uiteindelijk 1km voor mijn huis op.
Toch maar de ANWB gebeld en die was er met 20 min.
De conclusie die ik zelf al had getrokken werd door de monteur bevestigd: Probleem met de ontsteking.
Wat bleek nu: de rotor was volledig ingebrand en gedeeltelijk gesmolten!
Volgens hem een meer voorkomend euvel bij oudere auto's op LPG: Aangezien moderne bougiekabels een bepaalde weerstand hebben en de rotor ook een ingebouwde weerstand heeft, wordt er teveel stroom getrokken door het systeem en kan de zaak te heet worden. Dit komt volgens hem omdat LPG een hogere ontstekingsspanning nodig heeft.
Zijn aanbeveling om dit te voorkomen is om ouderwetse gevlochten koperkern bougiekabels te gebruiken.
Mijn vraag is nu:
- heeft iemand dit al eerder meegemaakt en klopt dit verhaal?
- zijn dat soort bougiekabels überhaupt nog verkrijgbaar en zo ja, waar?
Er is waarschijnlijk al meer over geschreven op het forum, maar kan het zo snel niet vinden.
Foto van mcGyver oplossing WW monteur