Leuke auto! Mooie kleur ook voor een T.
In Duitsland werkt dat beetje anders dan hier, oldtimer rijden heeft daar wat meer haken en ogen... Ze betalen sowieso ECO Tax i.p.v. wegenbelasting, wil je daar voordelig rijden met zo'n oudje moet je om laten bouwen tot Cat. En dan als ik me niet vergis met originele MB Umrüsting met factuur, Duitse TÜV schijnt vele male strenger te zijn dan onze APK, kijken dus ook naar originaliteit. Teveel vertimmerd, 'Leuke Dinky Toy' maar komt niet in aanmerking als erfgoed van de automobiel industrie.
Althans zo was dit aantal jaren terug nog het geval. Ik woon in het grensgebied toen wel naar een paar aanbiedingen in Duitsland gaan kijken. Een W123 280 waar ik naar ben gaan kijken maar niet gekocht. De verkoper mij het verhaal vertelde hoe het daar werkt en waarom er Cat. installatie was ingebouwd. Zonder was het niet leuk meer qua kosten om daar oldtimer te rijden met hoge uitstoot waardes. Ook voor Oldtimer kenteken te krijgen moet de auto nagenoeg af fabriek origineel zijn. Dus leeftijd alleen doet het daar niet om in aanmerking te komen als oldtimer. Val je volgens de TÜV buiten de regeling dan betaal je gewoon de volle mep. Dat zat zonder katalysator, volgens wat me verteld is, voor zo'n ouwe 280 (M110) toen al op nagenoeg €1000 p.j Umwelt tax.
Wat hier nog met open armen wordt ontvangen en nog redelijk voordelig is kan in Duitsland een behoorlijk blok aan je been zijn als je daar de kneten niet voor hebt. Dus die willen er soms inderdaad snel vanaf.
Goed dat je die spatbord lijsten eraf hebt, dat is inderdaad vragen om zweten en rottigheid.
Succes!