[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Deurrubbers repareren! : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 04:46

Deurrubbers repareren!

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Deurrubbers repareren!

Berichtdoor Alex » 16 feb 2009, 21:16

Hoi allemaal, de vorige eigenaar heeft in de winter het probleem met de deurrubbers gehad.
Jammer dat ze nu ingescheurd zijn.

Vraag: Waarmee kan een ingescheurd deurrubber gelijmd worden?
Heb al het een en ander uitgeprobeerd, maar is tot nu toe zonder succes.

Wie heeft voor mij de gouden TIP?

Groet van
Alex aan de IJssel
Alex

Re:Deurrubbers repareren!

Berichtdoor Semrick » 16 feb 2009, 21:38

Bij mijn auto zit er ook op een plek ruimte tussen de rubbers.
Het lijkt wel een naad die losgelaten heeft.
Ik ben nog niet aan repareren toegekomen maar heb wel nagedacht over hoe dit te doen.
Mijn idee zal het lastig zal zijn om de losgeraakt stukken tegen elkaar aan te lijmen omdat er te veel spanning op staat. De lijm is dan niet krachtig genoeg om de stukken bij elkaar te houden.
Mijn plan is dus om een passend stukje rubber uit, een (deur)rubber dat ik nog heb liggen, te snijden en die er tussen te lijmen. Daardoor staat er geen spanning op en zal het veel beter te lijmen zijn.
Ik denk dat ik hiervoor bisonkit ga gebruiken. Dit gebruik ik normaal gesproken ook om deurrubbers (waar nodig) in de deur te lijmen en dit heeft een goede kleefkracht.
Scheurtjes in de rubbers zou je ook kunnen repareren met rubber- of zwarte sileconenkit.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Alex » 16 feb 2009, 21:53

Bedankt Semrick voor je snelle reactie,

Mijn deurrubbers zijn in de lengte wat ingescheurd, waarschijnlijk doordat ze vastgevroren zaten.

Dat probleem van vastvriezen voorkom ik met wat vaseline. Het moet hiervoor niet te koud zijn, want dan is het niet goed te verwerken. Het beste gewoon in de verwarmde garage.

Watvoor type siliconekit dacht je te gebruiken? Een zwarte kit is natuurlijk het mooiste!

Alex
Alex

Berichtdoor Semrick » 16 feb 2009, 22:02

Er is zwarte siliconenkit te verkrijgen.
Voor het afdichten van voor- en achterruitrubbers gebruik ik een soort van rubberkit dat ook gebruikt wordt voor het afdichten van regengoten.
Dat blijkt was zacht en lijkt me voor deurrubbers dus niet zo geschikt. Daarvoor zou ik eens expirimenteren met siliconenkit. Dat hard namelijk wel helemaal uit maar blijft toch elastisch.
gewoon even in de bouwmarkt even snuffelen bij de kitafdeling. ;-)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor D!rk » 16 feb 2009, 22:06

Zou je siliconenkit wel gebruiken? Ik kan het niet hard maken, maar het zou kunnen reageren op lakken. Het wordt iig afgeraden bij het afkitten van (achter)ruiten.

BTW ik zoek ook een oplossing, daar ik ook last heb van een naad dat los is gelaten.

Groet,

Dirk
D!rk

Berichtdoor JantjeV8 » 16 feb 2009, 22:37

Nooit geen siliconenkit gebruiken. Als je ooit wat spuitwerk moet verrichten aan je auto kom je er wel achter waarom je geen siliconen moet gebruiken.

Deurrubbers zijn van EPDM-rubber gemaakt. Daar is bij de technische groothandel gewoon lijm voor te verkrijgen, volgens mij op basis van poly-urethaan. Met die lijm kun je ook o-ringen lijmen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Citrobenz » 16 feb 2009, 22:40

Dirk ik denk dat je dingen door elkaar haalt.
Om ruiten af te kitten is speciaal ruitenkit, dat werkt beter dan siliconenkit.
Voor rubbers is volgens mij ook een speciaal kit wat als het ware vulkaniseert met het rubber.
Wij hebben dat vroeger wel gehad om aandrijfashoezen te repareren.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor Quint250 » 16 feb 2009, 22:56

Ik gebruik een tube schoenreparatie rubber van bison is (doorzichtig) om kapotte stukken te repareren.

Groet,
Quint250
Quint250

Berichtdoor D!rk » 16 feb 2009, 22:58

Nee joh Henk ik haal niks doorelkaar.

AFAIK ga ik dus maar lekker opzoek naar vulcaniserende rubber compound.

Groet

Dirk
D!rk

Berichtdoor Don » 17 feb 2009, 12:36

De rubberlijm van Bison is super. Blijft elastisch, en is goed aan te brengen / mee te werken. Wel transparant.
Don

Berichtdoor MBvO » 17 feb 2009, 18:03

Er is ook speciale secondenlijm voor rubber, die werkt voor de kleine scheurtjes prima. Ik heb dit maanden geleden gebruikt en het zat in een paar seconden vast en is nogsteeds heel.
MBvO

Berichtdoor Alex » 17 feb 2009, 20:16

Hoi allemaal, nou hardstikke bedankt voor alle reactie's.
Dat wordt een gang naar de bouwmarkt dus! En eens kijken bij de BISONafdeling...

De lijmresultaten volgen. Jullie horen nog van mij!

Groetjes, Alex
Alex

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur