[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
probleem met verlichting binnen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:19

probleem met verlichting binnen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

probleem met verlichting binnen

Berichtdoor frans200d » 17 feb 2009, 06:20

Zo even in de nachtdienst de steeklampjes van het middenconsole verwisselen, dacht ik!!!
Die van de 2 verwarmingsschakelaars, de rode, gingen goed.
Met die van de blower ging het mis, ik steek het lampje erin en...plof alles ging uit.
Alles van de verwarming,gevarenlampje,instrumentenlampjes 2x en het voorgloeilampje vielen uit.
Zekeringkast open gemaakt, nr1 zekering ok.
Hier staat ook nog parkeerlicht links bij en nog wat zaken.
Het vreemde is dat al die andere funties het nog wel doen behalve al die kleine dashboard lampjes die ik beschreef.
Wat kan dit zijn? Kan ik het zelf oplossen of moet ik naar de Benz dealer?
Ik wacht nieuwsgierig op jullie reakties, Groet Frans.
frans200d

Re:probleem met verlichting binnen

Berichtdoor Bogent » 17 feb 2009, 09:20

Heb je de zekering doorgemeten of alleen bekeken? soms kan je het bijna niet zien of hij kapot is.
Ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn. Zet er voor de zekerheid eerst maar eens een nieuwe in.
Bogent

Berichtdoor Govert » 17 feb 2009, 12:19

Je schrijft dat het voorgloeilampje het ook niet meer doet. De massa van het voorgloeilampje loopt via het instrumentencluster, dus wellicht moet je het daar zoeken. Als alle verlichtingslampjes uitvallen kan het ook aan de dimmer liggen. Draai eens aan de dimmer, kijk of dat iets helpt. Anders instrumentencluster eruit en meten of de spanning wel tot de dimmer komt. Zo nee, dan is het probleem "hoger", bij de zekering, de aansluitstekker van het instrumentenpaneel of het instrumentenpaneel zelf. Zo ja, dan spanning meten na de dimmer, geen spanning > dimmer defect. Wel spanning, dan ligt het probleem "lager", het instrumentenpaneel zelf is dan de grote verdachte, bestaat namelijk uit kwetsbare printplaat.

En zoals bogent zegt, een zekering controleer je door hem eruit te halen, want de aansluitpunten kunnen wel eens weggerot zijn.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor frans200d » 17 feb 2009, 19:56

Morgen Ga ik naar de Benz-dealer, ik heb de zekeringen vernieuwd, en de draaischakelaar van het dashboard deed het vlak daarvoor nog. Het doormeten van al de genoemde punten gaat mij niet lukken, ben niet zo van de stroompjes moet ik bekennen.
Verder ben ik erg blij met mijn 200D, dat een auto van 25 jaar je zoveel rijplezier je kan geven!!!
Omdat ik niet zoveel van de auto weet wil ik een avondcursus gaan volgen en hoop ik ook eens een tip te kunnen geven ipv alleen maar te vragen.

Groetjes Frans.
frans200d

Berichtdoor HuGoBoSs » 17 feb 2009, 20:19

@ Frans200d
Vragen is helemaal niet erg hoor
toen ik 6 jaar geleden me eerste Benz had gekocht via internet wist ik niet eens hoe ik hem moest starten... had hem gekocht via ebay met verzenden
was dus een trekstarter

Als je veel op het forum bent en veel leest dan leer je het vanzelf en zo te lezen heb je heel veel intresse in de W123

en mensen die hier reageren vinden het vast niet erg dat je alleen maar vragen stel
er zijn hier zeer behulpzaame mensen!!!!
HuGoBoSs

Berichtdoor JantjeV8 » 18 feb 2009, 09:07

Ik las zojuist je wanhoopskreet, maar heb aan het antwoord van Govert niets toe te voegen. Met die werkwijze krijg je het altijd weer opgelost.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re:probleem met verlichting binnen VERHOLPEN!!!

Berichtdoor frans200d » 18 feb 2009, 15:15

Even bij de dealer geweest en de monteur had 2 gedachten. Of het is de dimmer die stuk is of er is een kabel defect. Ik moest maar over een week terug komen!
Thuis gekomen nog maar even de topic dimmer van Govert gelezen met foto,s. Gereedschap gepakt en aan de slag gegaan. Wat was nu het probleem... die ronde veer zit aan beide zijde vast aan een koper rond plaatje, aan 1 zijde was deze los en de veer zat helemaal gedraaid in het porcelein.
Veer weer in vorm gebracht en uiteinde door dat ronde koperen plaatje gestoken en afgeplakt aan de andere zijde. Alles terug geplaats in de auto en... er was licht!!!
Nu nog even lampjes halen en een nieuwe dimmer bestellen, ik denk dat hij niet lang leeft.
Bedankt voor de aanvullingen en tips, hij kan de weg weer op en het heeft me veel geld bespaart.
Groet Frans.
frans200d

Berichtdoor bartolo66 » 18 feb 2009, 15:57

Goed bezig!
bartolo66

Keer terug naar Techniek