[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Uitval : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:34

Uitval

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Uitval

Berichtdoor Frasp » 18 feb 2009, 22:05

Hallo,

Mijn 230E automaat 1982, heeft sinds een paar dagen een probleem. Tijdens het rijden valt de motor soms uit. In een vorig topic had ik hier al over bericht (mijn roest op een rijtje) De garage dacht nog even dat het aan het contactslot zou kunnen liggen. Daar ligt het niet aan. Het zoeken is begonnen maar het is onduidelijk waar het uitvallen vandaan komt.

Het vervelende is dat het op de meest ongelukkige plekken gebeurt. Zo snel mogelijk de berm in of een parkeerplaats op is het devies. Na twee minuten wachten start ze weer zonder problemen en kan weer een hele tijd perfect rijden. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is. Het maakt het rijden wat onzeker. Wie kan me verder helpen met zoeken naar een oplossing.

Dank
Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor Toyman » 18 feb 2009, 22:25

misschien de lucht toevoer luchtfilter
Toyman
 


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 18 feb 2009, 22:29

Er zit een nieuw luchtfilter in. Zal het morgen direct checken. Dankje
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor Citrobenz » 18 feb 2009, 22:46

Een luchtfilter lijkt mij niet.

controleer de stekkerverbindingen eens onder de motorkap.
het is weer winter en er wordt rijkelijk gestrooid met pekel.

dit zijn gewoon vervelende storingen, je moet deel voor deel gaan uitsluiten

succes er mee
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 18 feb 2009, 22:52

Dankje,
Het zou fijn zijn als alle mogelijke fouten op een rijtje staan. Ben niet zo thuis in de techniek, dus ook simpele dingen zouden me al kunnen helpen.

Frank<br><br>Post edited by: frasp, at: 2009/02/18 21:53
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor jan280CE » 18 feb 2009, 23:20

Het zou al schelen als je de oorzaken zou kunnen inperken tot ontsteking of brandstof.
Nu is de ontsteking wel te controleren met een stroboscooplamp, maar die moet je dan wel (bij je) hebben of in de buurt kunnen lenen, en met zijn tweeën in de auto zitten. Dan kan er een starten en de ander controleren. Zo op een omschrijving als die je nu van je probleem geeft is er eigenlijks niets zinnigs te zeggen als inderdaad kijk naar losse of gecorrodeerde verbindingen. Hoor je de benzinepomp nog als hij nadat hij is afgeslagen weer op contact wordt gezet. Rijd je op gas?
jan280CE
 


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 18 feb 2009, 23:25

Ik rij op benzine. Ik snap dat het lastig is om een opsomming te geven van mogelijke oorzaken. Of ik de benzinepomp nog hoor? Weet het niet. Niet op gelet in ieder geval. Eind van de week komt er in ieder geval iemand kijken die ook een stroboscooplamp heeft. Ik ga morgen in ieder geval alle verbindingen nalopen. Dat is in ieder geval iets.

Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor jan280CE » 18 feb 2009, 23:31

Je zou zo,n ding moeten lenen en in de auto hebben. Als hij/zij dan weigert kun je makkelijk zien of er een puls op je kabels staan en er dus een vonk is. Dan weet je al een stuk meer. Bijv je schubabschalting schakeld je benzinepomp uit via je benzinepomprelais. Kan maar zo iets mis mee zijn, maar is bij een auto die het op dat moment wel weer doet niet te controleren en het heeft dus ook weinig zin daarop in te gaan op dit moment, temeer omdat het toch redelijk complex is.
jan280CE
 


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 18 feb 2009, 23:34

Dat is ook het probleem van de garage. Als ie t doet dan valt er niks te meten of te zien. Ze kunnen er moeilijk een hele poos mee rond rijden hopend op een uitval.

Waar zit die schubabschalting Jan? Dan weet ik dat ook weer. Dank voor je reactie

Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor jan280CE » 18 feb 2009, 23:46

Heb je de WIS-CD? Daarop vind je bij reperatuuranleiting-motor verbrennung-motor 102KA einspritzung onde 07.3 140 een duitse beschrijving en mogelijkheden het een en ander na te meten. Symptoom is dat de benzinepomp niet draait. Die zou je dan voor nood op het mement van de storing kunnen doorverbinden zodat hij dan wel loopt. Maar uiteindelijk dwalen we zo een beetje af. Het kan zoveel zijn, en het is een kwestie van uitsluiten. Zo staat er op de WIS-cd ook een handleidingtje hoe de ontsteking stapsgewijze door te meten is in hetzelfde hoofdstuk onder 15.562
jan280CE
 


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 19 feb 2009, 00:33

Ik heb de WIS cd. Ik ga het bekijken. Dankje voor zover Jan.

Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor Markparket » 19 feb 2009, 04:15

Frank,

Op het linker schutbord zit een relais oner een kap (kan je helaas geen foto laten zien, omdat mijn auto dat niet heeft)

Dat relais bediend je brandstofpomp.
Als die geen goed contact maakt (wat vaak voorkomt) is het in ene 'einde verhaal'.

Haal die maar eens uit de stekker, maak de contacten schoon en 10 tegen 1 dat je problemen opgelost zijn;-)

(hoop ik, anders moet ik bij Harrie in de leer gaan)

Succes!
Markparket
 


Re:Uitval

Berichtdoor JantjeV8 » 19 feb 2009, 08:37

Schakelt dat relais dan ook iets voor de LPG???

Om te kijken of hij wel/geen vonk geeft onderweg heb je niet perse een stroboscoop nodig, gewoon een paar bougies meenemen. Stopt ie?? Dan de doppen los, oude bougie er in en tegen het blok leggen, daarna starten en kijken.
Met zo'n probleem neig ik toch vrij snel richting de ontsteking. Het kan de verdeelkap zijn, maar de bobine wil ook wel eens dergelijke kuren vertonen. Gewoon voor aan beginnen stap voor stap nalopen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 19 feb 2009, 09:08

Mannen, ik hou jullie op de hoogte van het reilen en zeilen. Bedankt zover

Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor henklith » 19 feb 2009, 11:12

Intermiterende problemen, heel lastig.
Kan volgens mij in twee zaken zitten, of de brandstof toevoer of de electra verzaakt.
Je zou alvast alle zekeringen er even uit kunnen halen, en schoon maken, ook de houders van de zekeringen, even secuur doen!
(en accu pool even los nemen voor je begint)
Groet, henk

NB: er zit ook een electronica kastje dacht ik voor de vonken!
haal daar ook even de stekkers vanaf, en maak de contacten goed schoon en kijk of de pinnetjes goed in de busjes kunnen vallen, en of er geen pinneke naar achter is gedrukt.
Je moet ergens beginnen toch?
henklith
 


Re:Uitval

Berichtdoor jan280CE » 19 feb 2009, 13:08

Het benzinepomprelais fungeert eigenlijk als een spin in het electronische web. Als iets niet werkt werkt uiteindelij de benzinepomp niet. Ik weet niet of een LPG sturing ingrijpt op deze componenten, maar dat lijkt mij niet.

jan280CE
 


Re:Uitval

Berichtdoor jan280CE » 19 feb 2009, 14:51

Het benzinepomprelais zit onder een zwarte plastic afdekking. op de foto zie hem rechts onder in de hoek
Een Duitse workshop over het relais vind je op http://www.benzgarage.de/technik/relais/relais.html
<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2009/02/19 19:56

jan280CE
 


Re:Uitval

Berichtdoor Pimmelot » 19 feb 2009, 14:53

FRAPS,kerel,trek nou gewoon die illegale met bugs gevulde chip eruit,dan is er niks meer aan de hand.Hij is dan wel weer net zo slow als SAAR natuurlijk.

Maar tot mn grote schrik mocht ik het zelfde euvel ervaren,plotseling compleet dood zijn,maar na wat rommelen met de contactsleutel deed ze het gewoon weer.
Pimmelot
 


Re:Uitval

Berichtdoor Markparket » 19 feb 2009, 15:55

De auto staat op LPG?

Dan denk ik dat het relais de boosdoener niet kan zijn...
Maar even eruit halen en schoonmaken is een kleine moeite en voorkomt problemen als je eens op benzine rijdt.

Dat geeft direct de volgende vraag:
Doet het euvel zich ook op benzine voor?
Dan kan je namelijk al aardig wat dingen uitsluiten
Markparket
 


Re:Uitval

Berichtdoor Semrick » 19 feb 2009, 16:04

He Mark,

Ik denk wel dat het euvel zich ook voordoet als hij op benzine rijdt.
Juist dan. Want dat is namelijk de enige brandstof waar hij op kan rijden. Diesel lust deze auto niet en een LPG-installatie zit er niet in. ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten