[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
hulpcilinder koppeling vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:39

hulpcilinder koppeling vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

hulpcilinder koppeling vervangen

Berichtdoor blok_lex » 18 feb 2009, 20:19

Hallo allemaal. Laatst wilde ik wegrijden en, koppelingpedaal helemaal op de bodem!. Lek! Na bijvullen de volgende morgen een plasje remvloeistof rechtsonder het motorblok.

Inmiddels heb ik een hulpcilindertje (der Nehmer) gekocht bij Velba (lag gewoon opvoorraad). Heeft iemand een tip voor mij hoe ik deze het best vervangen kan? Kan dit gewoon buiten met de auto op de krik? Moet ik iets weghalen voordat ik er bij kan (uitlaat, versnellingsbak etc)?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt.

Groet,

Lex Blok
blok_lex

Re:hulpcilinder koppeling vervangen

Berichtdoor Semrick » 18 feb 2009, 21:00

Hoi Lex,

Uiteraard is dit liggend op straat te doen. Ik zou wel uitkijken met werken aan de auto terwijl hij op de krik staat. Je zult niet de 1e zijn die wordt verplettert door zijn eigen auto.

Als je wilt kun je van mij wel van die babybrugjes lenen. Daar rij je de auto met de voorkant op.

Bij een diesel hoef je verder niets te verwijderen en kun je de cylinder er zo op en af schroeven. Of dat bij een 280E ook zo is weet ik niet maar ik ga er van dat er niet zo heel veel verschil in zit.

Na montage wil ontluchten van de koppeling nog wel eens problemen opleveren. Makkelijkste is om dat even met 2 man te doen. Daar heb ik nog wel een handig hulpstukje (dop van remreservoir met aanluiting voor perslucht) voor je te leen. Daarmee zet je het systeem onder druk en zozu je het alleen kunnen. Wel regelmatig het reservoir bijvullen. ;-)

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor blok_lex » 18 feb 2009, 21:17

Hoi Semrick,

Nou dat is hoopgevend. Ik bel je zo wel even .......

Groet,

Lex
P.S. Misschien heb ik al één hoofdsteun voor je
blok_lex

Berichtdoor Jeroen » 19 feb 2009, 11:29

Als je gaat ontluchten door wat druk op het reservoirtje te zetten, check dan even of de slang van het reservoir naar de koppelingscilinder voorzien is van een slangeklem. Normaal staat hier geen druk op en bij mij zat er dus ook geen slangenklemmetje op. Geeft wel een spectaculaire spuiter. Die hydraulische vloeistof is erg agressief, dus goed schoonmaken.
Succes ermee

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 19 feb 2009, 18:21

Eigenlijk moet je 'van onder af' ontluchten. Dus een een vaatje remvloeistof onder druk (minder dan 1 bar) aansluiten op de ontluchtingsnippel boven de nemer en ventiel open zetten. Dan kan je slang bij het reservoir er niet afschieten, maar natuurlijk wel het reservoir overlopen.
Trouwkoets

Berichtdoor 300TD W123 » 19 feb 2009, 20:05

Hallo

Ik heb laatst alleen mijn koppeling ontlucht aan de hand van een tip die ik ook van dit forum had.
Je kunt een slangetje aansluiten op het ontluchtingsnippel van de rechter remklauw. Nippel klein stukje opendraaien en slangetje laten vollopen met remvloeistof.
Volle slang op ontluchtingsnippel van de koppelingscylinder en dan die nippel opendraaien.
Nu kun je door rustig met je rem te pompen alle lucht uit je koppelingssysteem krijgen.
Wel even opletten dat het slangetje goed klemt of even vastzetten met een tyrap oid.

Groet Mark en succes ermee
300TD W123

Berichtdoor blok_lex » 19 feb 2009, 20:26

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips. Nu kan ik kiezen wat ik doe.

Ik heb laatst al een halfuur liggen pompen met dat koppelingspedaal en toen kwam er weer keurig druk op de koppeling. Maar dan komt de vloeistof natuurlijk wel netjes door de lek naar buiten , dat gaat misschien makkelijker dan door de ontluchtingsnippel.

Ik heb nu van Semrick een reservoirdop met aansluiting voor een compressor te leen. Dat ga ik toch eerst maar even proberen. Eerst de nemer vol laten lopen met vloeistof, dan de slang aankoppelen en even de druk erop. We zien wel.

Bedankt voor de tips. Zaterdag lig ik "down under the merc". Semrick bedankt, de spullen stonden mooi klaar, mijn telefoonaccu was leeg, dus het geprek werd een beetje lomp afgekapt.

Groet,

Lex
blok_lex

Berichtdoor blok_lex » 21 feb 2009, 20:06

Nou mensen, klus geklaard (hoop ik). Dit was wel een van de grootste K-klussen die ik in mijn klusloopbaan heb meegemaakt. Het zal wel aan het type motorblok liggen maar ik kon met geen mogelijkheid die %$##&^%*$@#^%*&^%$ Klote bovenste bout eruit krijgen.

Uiteindelijk heb ik (want ik ben toevallig toch net verwarming aan het aanleggen) van een stukje koperbuis zelf een sleutel 13 gemaakt en toen ging het beter. Nu hoop ik wel dat de boel dicht is want anders kan ik weer overnieuw.

Iedereen bedankt voor de support.

Groeten,

Lex

foto van het sleuteltje:

blok_lex

Keer terug naar Techniek