[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Uitval : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:26

Uitval

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 19 feb 2009, 16:34

Helemaal goed Eric, je kent deze auto. ALthans je hebt r een keer gezien. Ik zat al bij het verkeerde schutbord te kijken vanmiddag. Daar zit ook een blokje met een stekker. Ga zodadelijk nog eens op het andere schutbord kijken naar het benzinerelais. Wat ik met mijn "lekenogen" kan zien, ziet het er allemaal schoon en netjes uit. Dat zegt natuurlijk niks, maar toch.

Je mag niet alles verraden Wim.

Frank

Post edited by: frasp, at: 2009/02/19 15:43<br><br>Post edited by: frasp, at: 2009/02/19 15:43
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor Pimmelot » 20 feb 2009, 08:59

FRAPS,SEMRICK leest uit hoofde van zijn functie,moderadiateur,het forum heel goed.
Pimmelot
 


Re:Uitval

Berichtdoor Semrick » 20 feb 2009, 09:13

Zeker Pimmelot maar ik kan niet alles lezen.
En Fraps heeft gelijk want ik heb zijn auto in Doetinchem bekeken voordat hij hem kocht. Ik overwoog toen om misschien deze 230E aan te schaffen.
Vandaar dat ik wist dat er toen gen LPG inlag en bij controle van het kenteken op www.rdw.nl zag ik dat het er nu nog steeds niet in ligt. Dus vandaar. ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Uitval

Berichtdoor Bogent » 20 feb 2009, 09:45

Hallo, Ik weet niets van de 230 maar ik vraag me af of daar ook een elektronische ontstekings module in zit. Deze kan na verloop van jaren ook voor problemen zorgen. Er hoeft maar ergens een slechte soldering te zitten die soms geen kontakt maakt en je hebt al problemen. En voor zover ik begrepen heb willen de onstekings modules van de W123 nog wel eens voor een storing zorgen.

Bob
Bogent
 


Re:Uitval

Berichtdoor JantjeV8 » 20 feb 2009, 10:16

Ik meen me te herinneren dat Dionneke1963 daar een tijd geleden een flink verhaal aan gewijd heeft, zoek daar eens op.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 20 feb 2009, 17:55

Vandaag en gisteren bij elkaar 150 km gereden. Geen probleem. Loopt als een nieuwe. Nog wel even het benzinepomprelais uit elkaar gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst. Mijn technische hulp zag dat 1 van de kanten van het relais wat ruw was. Het zou er mee te maken KUNNEN hebben. Wat wd40 gespoten en nu fingers crossed dat het goed blijft gaan.

Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor jan280CE » 20 feb 2009, 18:02

Ik help het je hopen. Niets zo vervelend als dit soort storingen. Heeft wel als voordeel dat je jezelf nu (noodgedwongen) wat meer in het innerlijk van je Benz hebt verdiept. En kennis is uiteindelijk macht
jan280CE
 


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 20 feb 2009, 18:07

De onzekerheid is lastig. Je weet niet of het nog kan gebeuren. Maar goed, ik ben optimistisch van aard. En je hebt gelijk. Ik ben niet zo heel technisch, maar je krijgt wel meer inzicht op deze manier. En dat is ook een heel prettig gevoel.

Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor henklith » 20 feb 2009, 18:09

Wat moet ik nu begijpen van een "ruw" relay???
Daar wil ik dan wel is een foto van zien :o))
Groet, Henk

Oh ja nog even wat serieu's,,,,
Als de motor uitvalt, wat valt er dan nog meer uit, het kunnen allemaal kleine aanwijzingen zijn.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/02/20 17:16
henklith
 


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 20 feb 2009, 20:33

Hoop dat ik het morgen op foto krijg. Tis met het blote oog net te zien. Ik heb er weinig verstand van, maar het werd me verteld.

Als de motor uitvalt dan valt de stuurbekrachtiging en rembekrachtiging vlak daarna ook uit. Meters vallen niet uit.

Frank<br><br>Post edited by: frasp, at: 2009/02/20 19:41
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor henklith » 20 feb 2009, 23:34

Ok Frank weet je in elk geval dat de accuklemmen vast blijven zitten :o))
Frank, ik zou me kunnen voorstellen dat het draaien van die brandstofpomp via het relay! mogelijk wordt gestopt onder het rijden om veiligheids redenen, stel dat er een aan rijding plaats vind, en de motor slaat af, dan moet de brandstof pomp afgeschakeld worden, zo zijn er wellicht nog wat condities die afschakeling bewerken.
Mogelijk treed er dus een conditie op die automatisch gevolgd wordt door afschakeling van de brandstof pomp.
Een van de meest in aanmerking komende condities lijkt mij,,, dat de ontsteking verzaakt.
concentreer je dus even op dit gedeelte, dus op de oorzaak, en niet op het gevolg, zijnde de afschakeling van de brandstof pomp
Probeer is voor diagnose of zo om de ontstekings module te vervangen.
Want ik neem aan dat je alle contacten ed. aan deze module al hebt gecontroleerd.
groet, henk.
henklith
 


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 20 feb 2009, 23:53

Henk, accuklemmen???? Nooit van gehoord :-))). Contacten van de ontstekingsmodule zijn gecontroleerd en dat ziet er niet vreemd uit. Ik heb geen module op de plank liggen.
Mijn hulp bij technische klachten zit op jouw lijn. Dus dat het de ontstekingsmodule zou kunnen zijn.
Zal eerst de foto's morgen eens maken.

Lastig allemaal. Maar in ieder geval wel mooie tassen in the trunk.

Frank<br><br>Post edited by: frasp, at: 2009/02/21 08:01
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor Pimmelot » 21 feb 2009, 01:22

Zou je dat nu wel doen FRAPS,die tassen.Tis allemaal extra gewicht.En onze 230Es zijn al zo arbeitsscheu.

Ik voel ergens een nood om het met HENK eens te zijn (breipennen).Toen ik deze tasfers zag in de koffer van de BLAUE had ik een pantoffelige associatie.

Vrgr.,wim,lid der FROSCHMANN-GRUPPE,wegens toenemende raamrubbert problemen.

PS. Weet zeker dat je dr ijskoud happy mee door blijft rijden.<br><br>Post edited by: pimmelot, at: 2009/02/21 00:23
Pimmelot
 


Re:Uitval

Berichtdoor Markparket » 21 feb 2009, 01:52

Hoi Eric en Frasp,

Las ineens iets over LPG en heb toen mijn mening herzien;-)

Maar als de dame slechts benzine lust, dan is dat relais 9 van de 10 keer de boosdoener!

Ooit heb ik dit meegemaakt bij een handelaar in DLD met een 230E.
Never nooit starten....en onder de nodige Scheisse's werd dat relais eruit gerukt, betuft en weer gemonteerd....

En ja, auto liep weer;-)
Markparket
 


Re:Uitval

Berichtdoor jan280CE » 21 feb 2009, 09:19

Henk heeft in zijn aanname gelijk, en het benzinepomprelais beïnvloed ook weer de ontstekingsmodule vice versa.
Echter via de ontstekingsmodule wordt ook het maximale toerental begrensd en dus de ontsteking uitgeschakeld tenminste bij de latere typen.
Ik moet het nog doen met een centrifugaal schakelaartje op de rotor, met hetzelfde effect.
En daarmee zitten we weer op de vraag, wat werkt er in geval van storing niet, het elektrische gedeelte of het brandstofgedeelte
jan280CE
 


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 22 feb 2009, 00:39

Update,

Een foto van het ruwe plekje op het relais lukt niet. Ik krijg het niet scherp. Tot nu toe heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Al weer 100 km mee gereden, maar geen probleem. Misschien struisvogelen, maar voorlopig maar even zo. Komende week geen lange ritten, alles in de buurt, dus ik neem de gok. 1 Maart hoop ik zonder uitvallen te halen. Dan is de meeting in Lochem en daar wil ik wel graag bij zijn.

Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 23 feb 2009, 21:22

De afgelopen dagen was het allemaal prima. Geen uitval, alles werkte naar behoren. Vanmorgen weer naar het werk. Geen probleem. Om 5 uur naar huis. Na 5 kilometer viel de motor uit. Kon m goed wegzetten en na 2 minuten startte ze weer zonder problemen. Op 2 kilometer van mijn garagabedrijf viel ze weer uit. Kreeg r ook niet meer aan de praat. Ik onmiddelijk de garagist gebeld en die was er met 5 minuten. Die heeft de ontsteking gechecked (met een schroevedraaier!!!!) Vonken als een gek. Starten echter niet.
Benzinepomprelais er af gehaald, geroken en dat stonk. Geen brandlucht, maar een silliciumlucht (?????) Relais was ook erg warm. Een beetje heen en weer gerommeld met het relais en de motor sloeg aan. Hij durft er geld op te zetten dat het relais de boosdoener is. Uiteindelijk dus wel prettig dat ze vlakbij de garage uitviel. Ben benieuwd wat een nieuwe gaat kosten. Er zal een nieuwe inkomen.

Tot zover deze update

Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor Citrobenz » 23 feb 2009, 21:48

Mooi Frank dat hij er nu dicht bij de garage mee op hield.
Dan kunnen ze het tenminste ook goed beoordelen, fijn dat het nu goed komt.

Ach ja soms moet je een beetje geluk bij een ongeluk hebben ;)
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Uitval

Berichtdoor Frasp » 27 feb 2009, 10:57

Gisteren de auto weer opgehaald. Nieuw benzinepomprelais er in. Toch nog veel geld. Oeps. Maar goed, ze rijdt weer en dat voelt goed. Nu weer een beetje zekerheid krijgen tijdens het rijden en niet meer denken dat ze uitvalt.

Frank
Frasp
 


Re:Uitval

Berichtdoor jan280CE » 27 feb 2009, 12:33

Actuele prijzen van een dergelijk relais zijn altijd interressant. Dit zal bij meerdere mensen in de loop van de tijd ook wel gaan spelen, en dan heeft men een indicatie wat ze finanancieel boven het hoofd hangt.
Je hebt de oude toch wel weer meegenomen hoop ik? Er zit niet zoveel electronica in en is voor een handig iemand nog wel te repareren.
Je kunt er dan ook zonder gevaar eens iets aan doormeten en e.v. solderen.
jan280CE
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten