door UncleBenz » 24 feb 2009, 12:20
In december 2008 kocht ik een gifgroene 240 diesel (1982). Na het zien van deze auto op de brug, koos ik voor een witte 200 (1983), die ik wel op LPG zou laten overzetten. Een mooie limousine, van buiten én van binnen, met status. De gifgroene hoefde ik dus niet meer. In vergelijking met de witte Benz vond ik de gifgroene maar een lompe bak. Duidelijk iets dat tussen de oren zit, maar ja, zo werkt het bij veel dingen.
Ik reed op dat moment nog een 3 jaar oude KIA op G3 en dat beviel me prima. Vooral wanneer ik de tank weer eens voor € 12,00 had volgegooid.
’s Avonds ging ik maar eens op internet kijken of er ervaringen waren van Benz-rijders op LPG en na het lezen van de verhalen sloeg de schrik me een beetje om het hart. Relatief veel problemen en met name het verhaal van het inslijten van de koppen maakte me angstig. Een Mercedes garage hier in de buurt gebeld (BAAN) en die bevestigde eigenlijk het verhaal van de cilinderkoppen. Ik besloot toen om toch maar voor een diesel te gaan. Volgens de verkoper niet kapot te krijgen.
En iedere keer als we bij al die oldtimers stonden was er 1 Mercedes die onze aandacht bleef trekken. Een 200 diesel uit 1982 in een hele speciale groene kleur. De kleur maakte de auto extra klassiek. Net 3 ton gelopen en het hele interieur ademde groen. Mooie, ronde koplampen. Het werd dus niet de gifgroene, niet de witte maar de mooie donkergroene diesel. Vanaf dat moment keek ik naar iedere W123 die ik op de weg zag.
Mijn affectie voor de W123 komt voort uit het feit dat ik als kind vaak in de W123 zat, in een taxi. Het brommende geluid van de Benz en de rust waarmee de taxichauffeurs hun auto over de weg lieten glijden, heeft me een zwak bezorgd voor deze auto. Ik ben nu 47 en heb niet veel op met de moderne auto’s van nu. Ze lijken zoveel op elkaar. Van mijn vrouw mocht het. Ik ruilde mijn 3 jaar oude auto in voor een bijna 27 jaar oude Benz. Hoe gek kun je wezen?
Ik rijd er nu een paar weken in en het is een genot om mee te rijden. Er mankeren nog wat kleine dingetjes aan, maar ik heb een jaar garantie. Hij staat iedere nacht lekker binnen en als hij nat is van de regen, zeem ik hem af tot hij droog is. Ja, denk dat ik een tic aan het ontwikkelen ben. Op de hoedenplank ligt een cowboyhoed in de kleur van de auto en, zoals je vroeger vaak zag, een gebreid hoedje met een wc-rol.
De auto start in één keer, maar ik moet er wel wat diesel doorjagen om te zorgen dat hij niet afslaat. Eenmaal warm loopt de auto geweldig. Warm is hij na enkele minuten. Hij rijdt 1 op 11,2 en ik ga proberen om hem 1 op 12 te laten rijden.
Nadeel is dat ik atechnisch ben, maar ik ga me zeker verdiepen in alles wat met de W123 te maken heeft. Hoop veel te kunnen leren van de specialisten onder ons. Leuk is ook dat de auto getaxeerd is door een erkende taxateur en de waarde werd € 3500 hoger geschat dan wat ik ervoor betaald heb.
De mankementen (rechterportierslot werkt niet, heel klein beetje water in de achterbak, barst in koplamp) hoop ik z.s.m. verholpen te hebben.
Heb ik nog 1 vraag. Waarvoor dient het kleine knopje op het dashboard? Het lijkt wel een klein sleuteltje. Het zit links naast het stuur. Je kunt het linksom en rechtsom draaien… Op internet heb ik er niets onder gevonden.
Tot later!
Ik zal zo snel mogelijk foto’s hierop zetten.