[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
LPG ingebouwd : LPG Specifiek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 15:01

LPG ingebouwd

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Re:LPG ingebouwd

Berichtdoor FrankG » 21 feb 2009, 11:03

Hoi John de (Gold)Winger,

dus voor je stopt schakel je naar benzine.

Maar bij het starten, op benzine laten staan en later op gas zetten? Of op gas starten en de benzine uit de vlotterbak gebruiken?
FrankG

Berichtdoor paul77 » 21 feb 2009, 12:08

overschakelen van gas naar benzine kan ineens,omdat het gas snel verdampt. overschakelen van benzine naar gas moet eerst alle benzine die er nog inzit eruit, dat doe ik rijdend. dus ik denk dat John ook nog even zal rijden en dan overschakeld. ben benieuwd!

Heb trouwens zelf ook een 250T en start de auto nu gewoon ineens op gas. ik heb ook de hele ontsteking vernieuwd.

Ook iets om in de gaten te houden, staat de verdamper nog goed afgesteld? Zeker omdat het systeem pas geinstalleerd is kan het nog een keertje fijntjes bijgesteld moeten worden. iets rijker wellicht dus.
paul77

Berichtdoor FrankG » 28 feb 2009, 23:36

Auto loopt nu prima, zowel op gas als benzine.

Startprocedure LPG:
Contact aan.
3 x plakgas trappen
volgas starten
sleutel vasthouden tot ie aanslaat. (Dus niet 3 seconden starten, sleutel terugdraaien, weer starten etc.) Aanslaan duurt iets langer dan op benzine, maar wel steeds de eerste keer raak. Goed he.

FYI
Startprocedure benzine:
Contact aan
1 x plnakgas trappen
zonder gas starten
Slaat onmiddelijk aan, daarna wel meteen aan de praat houden met het gaspedaal.

De tip om voor het starten enkele keren het contact aan- en uit te zetten heeft bij mij (n auto) geen effect. Is misschien anders per installatie.

We hebben wel nog een probleempje gehad met de LPG installatie. Tot 2 keer toe is er een kabel van het fastonnetje losgegaan. Beide keren toen mijn vrouw de auto mee had, en da's wel vervelend. Ik moet dus nog een keer terug, maar ik neem aan dat dit een eenmalig foutje van hem is geweest. Verkeerde tang o.i.d.

En misschien is het controleren van de afstelling wel goed. Ten tijde van de inbouw zat het luchtfilter potdicht, dus hij staat nu misschien wel te arm. (weet-ik-veel). Maar wat je hier leest over Paul komt dit zeker wel goed.

Morgen weer een flinke rit, babyborrel in Heilo. Als we op tijd wegkomen (kinderen, je weet wel) nog effe naar het strand.
FrankG

Berichtdoor Jaap280E » 10 nov 2009, 22:38

Nou ben weer een hoop te weten gekomen over het op LPG laten rijden van een Benz.
De 20 ste gaat mijn 280E ook naar Son voor inbouw LPG installatie, iemand verder nog goede tips?
Alvast bedankt.

Groetjes Jaap
Jaap280E

Berichtdoor Leon » 10 nov 2009, 22:44

Tips:

Vernieuw je hele ontsteking
Stel je kleppen.

:)
Leon

Berichtdoor henklith » 10 nov 2009, 23:01

Stellen van de kleppen is natuurlijk wel goed, maar ik zou niet gelijk de hele ontsteking vervangen Leon.
Zeker niet tegelijkertijd van alles overhoop halen, als er wat tegenslag van komt zit je met een probleem, waar zit het :o(

Ik heb een 200/W115 van 1972 op gas, hij rijdt met de originele ontsteking en bougies, in een woord perfect!!, van daar mijn reserve om gelijk maar de ontsteking te "touschen"

Groet, henk
henklith

Berichtdoor FrankG » 11 nov 2009, 00:29

* Ik vind achteraf de 70 liter tank te klein. Schijnbaar moet 100 ook kunnen.
* Denk effe na over de plaats van de vulnippel. Achter de nummerplaat ziet er goed uit, maar je moet wel bij elke tankstop een verloopstuk indraaien. En de leiding zit aan de binnenkant wel eens in de weg.

Succes er mee!
FrankG

Berichtdoor Henk1959 » 11 nov 2009, 02:30

FrankG wrote:
* Ik vind achteraf de 70 liter tank te klein. Schijnbaar moet 100 ook kunnen.
* Denk effe na over de plaats van de vulnippel. Achter de nummerplaat ziet er goed uit, maar je moet wel bij elke tankstop een verloopstuk indraaien. En de leiding zit aan de binnenkant wel eens in de weg.

--------------------------------------------------------------

* Ga voor de 100 liter tank, deze heb ik ook in mijn 230C.
Voordeel: minder vaak tanken, het verbruik is toch al gauw 1:7
Nadeel: de ruimte in de kofferbak wordt beperkt.

* Een verloopstuk is hier niet nodig, in Duitsland wel.
Gewoon de nummerplaat uitklappen, vulslang eraan en gas erin.
Henk1959

Berichtdoor Leon » 11 nov 2009, 05:14

Leon

Berichtdoor Toontje » 11 nov 2009, 07:33

hoi hoi
Bij deze zit de vulnippel rechts onder de bumper en slang binnen heb je dan eigenlijk weinig last van
als ze er werk van maken lees meer kosten dan kan de slang zo gedaan worden dat die helemaal niet in de weg zit.
mijn ervaring met starten op gas is altijd een compromie of je staat zo gesteld dat die perfect start op gas staat die meestal wel te rijk of je start wat moeilijker op gas en dan rij je wel wat zuiniger.
het 1 en ander verschild ook per merk verdamper
je hebt verdampers die worden meestal bij een goedkoop inbouw set gedaan dat zijn verdampers
en je heb verdampers ja dat zijn verdampers het verschil is ongeveer net als een Mercedes en een trabantje zal ik maar zeggen
groetjes toontje
aan alles hangt een prijskaartje het is altijd een wikken en wegen

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor wimada » 11 nov 2009, 08:01

Aan de installatie te zien komt hij volgens mij inderdaad uit Son <hoef je niet te vertellen>
maar als je de inbouwer belt <wat ik ook heb gedaan>kun je ten alle tijde terug voor afstellen
aan de kast en de vuller <achter kentekenplaat>heb ik ook ,mooier als zo in het zicht,de vulnippel
heb ik er keurig bij gehad evenals een uitleg hoe het werkt.
Mijn onsteking was gelukkig pas vernieuwd en werd mij verteld door de inbouwer dat die wel goed moet
zijn en mijn auto rijdt en start super op LPG <uit Son>.

prima service en kwaliteit
Je kunt op Marktplaats de reacties zien van mensen die daar een installatie
hebben laten inbouwen alleen maar positieve beoordelingen.

veel plezier met je LPG Benz en houd de kleppen in de gaten,<stellen> en je ontsteking.

ik heb in mijn W126 280SE een 80 liter tank en rijdt daar ong. 320 km mee gemiddeld.

gr Wim
wimada

Berichtdoor Limpsalot » 11 nov 2009, 10:50

De elektrische installatie in onze Benzen is van huis uit (Haus aus?) keurig gemonteerd. Het doet mij pijn aan 't hart als ik de gauw-gauw oplossingen zie in veel LGP auto's: zweefzekeringen, aftakkingen met isolatiebandjes, enz. Waarom niet de aansluiting rechtstreeks op de zekeringkast gemaakt en netjes gemonteerd, denk ik dan. Ook de iets te grote schakelaar op het dashboard vind ik jammer. Is hier geen originele MB schakelaar voor te vinden, desnoods met een relais er achter?

Ik snap best dat de inbouwers uit overwegingen van prijs en concurrentie eigenlijk niet anders kunnen. Maar bijvoorbeeld in overleg met de inbouwer zélf de auto elektrisch voorbereiden voor je hem wegbrengt, dat moet toch kunnen?
Limpsalot

Berichtdoor henklith » 11 nov 2009, 11:11

Ja das waar Roel, alles wordt en moet natuurlijk even snel ingebouwd worden, want 95% van de klanten wil het zo goedkoop mogelijk, en dan krijg je vaak zweefzekeringen, en aftakkingen van de voeding op de bobine (hopelijk wel aan de goede kant).

Leon, mijn W115 is van 1972, en ik heb hem nu 5 jaar, en rij 3 jaar op LPG, totale kilometerstand (aantoonbaar) is 240K kilometer.
Ik heb nog nooit iets aan de ontsteking gedaan (lees hoeven doen).
De carburateur is een drama, nou dat weet je dacht ik al, hij werkt, maar daar is ook alles mee gezegd.
Het hele warmloop circuit is "hin".
Ik heb echter wel het vermoeden dat de hele ontsteking nog de originele is, maar kan dat niet aantonen.

Groet, Henk

NB: er zijn mensen die met een bepaald soort gereedschap, en een blik op oneidig de inhoud van de tank weten te optimaliseren, een 70 litertank wordt dan ook een 70 litertank als je bedoelt wat ik begrijp :o)

1 op 7,5 geeft dan toch een actie radius van ruim 500KM !!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/11/11 10:14
henklith

Berichtdoor Henk1959 » 11 nov 2009, 14:43

FrankG wrote:

oja de inbouwer had wel ff mogen melden dat je bij zo'n achter-de-kentekenplaatvulding elke keer een nippel moet indraaien.

---------------------------------------------------------

sorry Frank, had deze foto even gemist, ik dacht dat je een extra vulnippel bedoelde die je in Duitsland ook moet gebruiken bij het tanken.
Als ik jou was dan ging ik naar die inbouwer, want de vulnippel hoort er gewoon standaard op te zitten.
Henk1959

Berichtdoor 280TEowner » 12 nov 2009, 10:36

Hallo,

Ik wil misschien ook de inhoud van mijn gastank optimaliseren. Maar eerst wil er zo veel als mogelijk over weten.
Maar ook wil ik weten hoe de technische uitvoering is, dus hoe je het precies doet.

Wie heeft er info?

MVG, en alvast bedankt voor het meedenken!
280TEowner

Berichtdoor 280TEowner » 12 nov 2009, 10:39

Hallo,

Ik wil misschien ook de inhoud van mijn gastank optimaliseren. Maar eerst wil er zo veel als mogelijk over weten.
Maar ook wil ik weten hoe de technische uitvoering is, dus hoe je het precies doet.

Wie heeft er info?

MVG, en alvast bedankt voor het meedenken!
280TEowner

Berichtdoor FrankG » 13 nov 2009, 00:17

@Hank 1959: De vulnippel zat er keurig bij, maar die moet er na het tanken weer vanaf. Anders komt de kentekenplaat niet verticaal. Da's nie aerodynamisch en oom agent zal er ook wel geagiteerd van worden. Ik vind dat de inbouwer had moeten melden dat er een losse vulnippel bij zit. Dan kun je op basis daarvan een besluit nemen.

Ik had hem ook onder de bumper, naast de trekhaak willen hebben. Dan heb je aan de ene kant de steker voor de aanhanger en aan de andere kant de vuldop. Mooi symmetrisch, valt niet op. Maar volgens Manders is dit niet toegestaan.

En potdikkie, nou schiet me te binnen. In het verleden heb ik LPG laten inbouwen in een Saab 900, met van die zwarte bumpers. Ik vroeg of de vuldop in de bumper kon, dan valt dat zwarte doppie niet zo op. Maar volgens de inbouwer (Manders in Deurne) kon dat niet. Dus een gat in het stevige Zweedse plaatwerk. (Achter de nummerplaat had ik nog nooit van gehoord). Rij ik daar twee dagen mee rond, zie ik zo'n zelfde Saab met de vuldop (je raad het al) onopvallend in de bumper.

Dus mijn advies: Vraag goed door, don't take no for an answer!<br><br>Post edited by: FrankG, at: 2009/11/12 23:20
FrankG

Berichtdoor FrankG » 13 nov 2009, 00:25

@ Limpsalot: Helemaal mee eens! Hoewel eerlijkheid mij gebied te zeggen, dat is ook graag de goedkoopste wil.

De stekertjes op deze foto vind ik van hobby kwaliteit, en de tang waarmee ze geknepen zijn ook.

Ik heb ondertussen met Paul gebeld, en hij nodigde me uit om de boel nog eens na te lopen en af te stellen. Dus de medewerking is er zeker.

FrankG

Berichtdoor Jaap 230E » 13 nov 2009, 16:19

Hallo Frank,

Als je het bezwaarlijk vindt dat je iedere keer de vulnippel moet verwijderen, dan kun je ook nog het volgende doen n.m.l. een andere
installeren waar bij je alleen een plastic dop met bajonet sluiting
is goed zelf te te realiseren,
Jaap 230E

Re: LPG ingebouwd

Berichtdoor FrankG » 07 feb 2011, 20:43

effe mijn eigen topicje bumpen.

Jaap, sorry voor het uitblijven van antwoord. Voor zo ver je nog mee leest: Zo'n aansluiting als jij bedoelt neemt waarschijnlijk nog meer ruimte aan de binnenkant.

((( rest van de tekst naar de post met het tekeningtje, zie verderop.
Laatst bijgewerkt door FrankG op 07 feb 2011, 20:59, in totaal 1 keer bewerkt.
FrankG

VorigeVolgende

Keer terug naar LPG Specifiek