[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Caravan spoiler : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:12

Caravan spoiler

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Caravan spoiler

Berichtdoor Luigi » 05 maart 2009, 02:36

Beste W123 liefhebbers.

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een caravan spoiler?
Scheelt dit veel in het verbruik, en wordt hierdoor topsnel met caravan hoger?
Mijn 200 (80kw) en kleine oude caravan (750kg incl lading) gaan nu niet harder dan 85.

Groet Luigi.
Luigi

Re:Caravan spoiler

Berichtdoor Markparket » 05 maart 2009, 02:57

Luigi,

Een spoiler helpt altijd, maar ik denk toch dat er wat anders aan de hand is....

Ik heb ook een M102 motor, 2 liter met automaat.
Daarachter een BIOD van 1.100 KG

Makkelijk 100 op de teller en 90 op GPS
Ik heb dan nog reserve...

Hoe "doet" jouw auto het zonder caravan????
Markparket

Berichtdoor Luigi » 06 maart 2009, 00:22

Zonder caravan gaat het goed. De auto is niet snel maar dat zijn ze nooit heb ik begrepen. Laatst naar Polen geweest en heb een 40 a 50 km 170 km/h (op teller) gereden. Berg op zakt hij wel in.
Met de caravan gaat hij niet harder dan 85. Wind mee en dalen krijg ik hem soms aan de 100.

Heb eigenlijk al van alles gedaan om het te verbeteren.
Dit zijn de punten die al gedaan heb:

* Distributie getest op timing.
* Thermostaat en koelvloeistof vervangen (motor nu constant op 85 - 90 graden).
* Kleppen gesteld.
* Ontsteking op tijd gezet.
* Verdeler, rotor, bougies en kabels vernieuwd.
* Voorste uitlaatdemper verwijderd (verbruik op de lange afstanden van 1 op 8.7 naar 1 op 9.5).
* Luchtfilter vervangen.
* Rijden zonder luchtfilterhuis.
* 2 X Compressie gemeten met verschillende meters (alle cilinder ongeveer 11 bar).
* Gashandel systeem spelingsvrij afgesteld.
* Vacuumslangen gecontroleerd en enkele vervangen.
* Andere banden gemonteerd (winterbanden) ( ik rijdt altijd op 195/70 sr 14).
* Volgens de garage is de nokkenas in goede staat , misschien toch nog eens zelf checken?
* Bij zeer hoge toeren geeft de auto iets blauwe rook.
* Olie verbruik 1.5 ltr op 2500km (auto lekt iets langs de klepdekselpakking en oliedop).
* en nog veel meer.

Groet Luigi.
Luigi

Berichtdoor Markparket » 06 maart 2009, 03:41

Hallo Luigi,

Je hebt van alles ondernomen, dat zie ik wel..

Begrijp niet waarom je auto met caravan van 750 Kg zo beroerd vooruit komt. De remmen zitten toch niet vast???

Jammer dat je zo ver weg woont, maar je bent van harte welkom om eens hier langs te komen om eens verder te kijken en met mijn 200 (M102) en BIOD van 1.100Kg te rijden...

750 Kg moet voor jouw auto een eitje zijn;-)
Markparket

Berichtdoor Topasbrauner » 06 maart 2009, 09:22

Idd die remmen wellicht? Mijn ouwe bruine met 65 pk komt ook met gemak boven de 100 met flinke karren erachter.
Topasbrauner

Berichtdoor Trouwkoets » 06 maart 2009, 10:15

Hoi, hier de leek.

Als het aan de remmen zou liggen dan zou een aanzienlijk deel van het vermogen in de remmen gaan zitten. Laat dat 20% van het vermogen zijn, dan gaat er constant zo'n 18 KW via de remmen naar buiten. dat is een hele hoop warmte....

Je geeft aan dat je auto niet snel is, en een verbruik heeft van ongeveer 1:9 op lange afstanden. Naar mijn menig kan je best opschieten met een 200, en het verbruik is naar mijn menig zo'n 15% te hoog.
Je zou hieruit kunnen concluderen dat de motor het onder belasting (weinig onderdruk in de inlaat) minder goed doet.

Ik zou eens naar je carburateur kijken. Olieverbruik is ook wat hoog. Klepsteelrubbers?
Trouwkoets

Berichtdoor MB280E » 06 maart 2009, 23:42

Ik zou net als trouwkoest opteerd ook de carburator eens controleren. Als al de rest in orde is schiet enkel die nog over.
Veel succes met het vinden van het probleem.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Luigi » 07 maart 2009, 02:35

Beste Markparket en W123 liefhebbers
Heb de remmen van de auto kort geleden rondom gangbaar gemaakt en voorzien van nieuwe blokken maar de remmen van de caravan heb ik nog niet bekeken. Zal dit morgen doen.
Daar ik op gas rijdt, lijkt het me niet logisch dat het probleem in de cabrateur zit.
Als ik benzine rijdt zijn de prestaties vrijwel gelijk. Het mechaniek van het gaspedaal had veel speling. Na het afstellen lijkt het goed maar ga het toch vervangen.
Heb met de dealer hierover contact gehad en hoop deze onderdelen in week 12 te kunnen ophalen.
Tevens verwacht ik binnenkort een compleet nieuwe uitlaat. De uitlaat lekt nu iets rondom het laswerk en aan het begin van de tweede demper. Zou dit een verbetering geven?
Ik heb nog nooit met een andere 200 gereden dus weet niet of hij het goed doet. Hij brengt me wel overal.

Als dit niet werkt lijkt het me zeker de moeite waard om eens langs te komen in Drenthe.

Groet Luigi.
Luigi

Berichtdoor Markparket » 07 maart 2009, 02:50

Hoi Luigi,

Ik bedoelde inderdaad de remmen van je caravan;-)

Het gaat er bij mij niet in dat je solo makkelijk 170 op de teller haalt en met sleurhut erahter amper 85....

Vandaag een 280 rijder bij mij in de auto gehad die zich verbaasde over de pit van een M102 motor! Met automaat notabene.

Uitlaat en speling op het gaspedaal...
Tja, dan zou je solo ook wat moeten merken, maar daar hoor ik je niet over.

Rijd maar eens wat kilometers met je caravan en voel dan maar eens aan de velgen/banden of dat echt flink warm wordt.
Zo ja, dan heb je het probleem te pakken;-)
Remmen en/of wiellagers (vooral dat laatste is echt link)

Enneh, van harte welkom in het Meppelse hoor!
De BIOD 'moveren' we zo achter de auto en de fun kan beginnen;-)

Succes morgen en we horen/lezen het wel!
Markparket

Berichtdoor Luigi » 07 maart 2009, 20:53

Heb vandaag de remmen van de caravan bekeken en ze zien er prima uit. Ook de wiellagers lijken in orde.
Na het aantrekken van de remmen komen de remmen ook weer geheel vrij.
Een duw en het wiel draait nog een tijdje door.
Klopt het olie verbruik zal via de klepsteel rubbers komen. Je ziet het als je ver doortrekt bij het overschakelen. Kun je deze vervangen zonder de kop te demonteren?

Groet Luigi.
Luigi

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto