[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:20

Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Berichtdoor Jeroen » 08 maart 2009, 19:25

Dit weekend bezig geweest met het inbouwen van de Waeco MS 50 Cruise Control. Als ie het doet, plaats ik nog wel even wat foto's met wat ervaringen. Maar het grootste probleem nu is dat ie het niet doet.

In de handleiding zijn er een tweetal foutdetecties/testen. Een A en een B. Met A worden alle elektronische delen en de elektrische aansluitingen getest. Met B wordt het vacuum-servo-apparaat en de aansluitingen ervan getest. Tijdens test B, kun je ook gewoon stationair, het toerental verhogen/verlagen en de rem/koppelings-onderbrekingsfunctie testen. Werkt allemaal perfect.

Maar tijdens gewoon rijden lijken er geen pulsen binnen te komen. Volgens de handleiding zou het groene lampje op de bedieningsunit moeten gaan knipperen. Maar tussen de 0 en 120 km/u gebeurd dat niet. Ik heb een W123, 200 met de M102 motor. Ik heb twee magneetjes op de cardanas gemonteerd en de afstand tot de opnemer is ongeveer 3.5 mm. Ik heb ook de bedrading van de sensor naat de elektronica doorgemeten; allemaa in orde. De sensor zelf meet door op 390 ohm. Geen idee of dit goed is. Ik neem aan dat dit een soort van spoeltje (inductieprincipe) is?

Ik heb even zitten denken om een magneetje minder te doen, of wellicht te experimenteren met het bekende zwarte draadje doorknippen, maar ik vind het vreemd dat ik uberhaupt rijdend helemaal geen pulsen door lijk te krijgen.

Ik ga morgen wel eens bellen met Waeco, maar als iemand in de tussentijd nog een idee heeft hoor ik dat graag.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Berichtdoor Martin123T » 08 maart 2009, 20:44

Ik zou gewoon het bekende zwarte draadje doorknippen.
Martin123T
 


Re:Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Berichtdoor aernout » 08 maart 2009, 23:06

zit er niet heel toevallig een puls gever achterop je tellerhuis gebouwd?
bij mij zat ie er toevallig al toen ik mn tempomat in ging bouwen!
zwart blokje achter op de teller unit vlak bij de kabel ....

gr.

Aernout
aernout
 


Re:Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Berichtdoor Dromer » 09 maart 2009, 00:32

Aernout die pulsgever, aanwezig of niet, speelt in dit verhaal geen rol; de MS 50 leest de pulsen van een op de cardanas aangebrachte pulsgever.

Jeroen; al je tests doen het? Dus ook continue plus? Die moet een bepaalde weerstand hebben, waar heb je de continue plus vandaan? Bij mij werkte het eerst ook niet goed; tot 80 km ging het goed daarboven niet. Na doorknippen zwarte draad werkte het juist alleen boven de 100 km; verwijderen van één magneet bracht de oplossing (en zwarte draadje weer hersteld).

De plaatsing van de pulsgever en magneetjes luistert in elk geval heel precies. Dus kun je evt nog controleren.

Het helpt je weinig verder denk ik. Houd ons p de hoogte! Succes Dromer
Dromer
 


Re:Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Berichtdoor Jeroen » 09 maart 2009, 12:09

Alle testen doen het. (Zie mijn eerste bericht). Ik heb de continue plus opgepikt op de achterkant van de zekeringkast.

Net eens even met Conrad gebeld. Maar dat levert niets op, kan het spul retour sturen en dan zullen ze het door de fabriek wel laten testen. Gelukkig wilde de technische dienst van waeco.nl mij wel te woord staan, ondanks het feit dat ik mijn CC via Conrad had gekocht. Volgens Waeco is dat feitelijk grijze import en hebben zij niets mee te maken. Maar een paar goede tips gekregen:

- Opnemer kun je testen door de multimeter op wisselspanning te zetten en dan het magneetje erlangs te halen
- Eens proberen met twee magneetjes naast elkaar ipv 180o tegenover elkaar
- Toch inderdaad maar eens experimenteren met het zwarte draadje.
- Ik was in de veronderstelling dat het groen lampje op de bedieningsunit moest gaan knipperen tgv de pulsen. Het betreft echter het rode LED op de electronicaunit. Dat staat zo ook in de handleiding, maar dat heb ik (en mijn twee sleutelvrienden) steeds verkeerd gelezen.

Dus morgenavond, als ik thuis ben, ga ik eerst eens even kijkn op de rode LED uberhaupt knippert!

Volgens Waeco luistert het inderdaad behoorlijk nauw met de pulsen voor deze MS50.
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Berichtdoor Jeroen » 10 maart 2009, 23:51

Vanavond nog maar eens even snel wat dingen geprobeerd. Inmiddels krijg ik bij 20 km/u wel degelijk pulsen binnen. CruiseControl werkt dan wel, maar nogal schokkerig. Heb ook het zwarte draadje doorgeknipt, maar dan doet ie helemaal niks. Zaterdag maar eens proberen met een magneetje minder en met en zonder draadje.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Berichtdoor Bogent » 11 maart 2009, 15:39

Ik heb welliswaar een iets ouder type van de waeco maar heb maar 1 magneet op de tussen as zitten.
Het heeft vanaf het begin prima gewerkt de lus heb ik ook doorgeknipt. Hij werkt bij mij vanaf ongeveer 40km/u.
Bogent
 


Re:Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Berichtdoor Dromer » 11 maart 2009, 16:59

Jeroen, voor wat het waard is; je kunt nog nagaan of je verbindingen goed zijn, beste is alle verbindingen te solderen of in ieder geval eerst vertinnen.

Daar zat bij mij aanvankelijk ook een probleem al moet ik wel zeggen dat dit ook uit de ledtest bleek en die was bij jou goed. In ieder geval werkt het bij mij nu goed met één magneet en het zwarte lusje (weer) intact. De afstelling kan met een klein schakelaartje van grof naar middel naar fijn gezet worden. Dus dat kan de schokkerige werking verklaren. Het systeem zou pas vanaf ca. 40-50 km moeten werken en niet al eerder dat duidt denk ik op een magneet te veel.

Hoe is je vacuum aansluiting?

Succes weer, groet Dromer
Dromer
 


Re:Problemen met de Waeco MS 50 (geen pulsen)

Berichtdoor Jeroen » 11 maart 2009, 19:51

Vanavond bij thuiskomst gelijk maar weer verder ge-trouble-shoot. En ik ben er uit en heb inmiddels mijn eerste kilometers op de cruise control gemaakt!
Ik heb de twee magneetjes, conform advies van Waeco, gewoon even tegen elkaar aangeschoven en ben toen gaan rijden. Heb het draadje uiteindelijk ook moeten doorknippen. Maar nu doet ie het prima! Vanaf ongeveer 40 tot 130 kilometer per uur! Ik was ook nog even in verwarring. Ben op mijn leasebak een elektronische moderne cruise control gewend. Dan druk ik op een knopje en de cruise control neemt dan direct de snelheid over. Bij de Waeco moet je niet het knopje even indrukken, maar je moet het knopje ingedrukt houden, totdat je daadwerkelijk voelt dat de servo unit de "slack" uit de Bowdenkabel heeft gehaald en dus als het ware je "gaspedaal overneemt".

Hoe dan ook, ben erg tevreden. Ik wil nog even experimenteren met de setting van het gevoeligheidsknopje. Staat nu op high, lijkt goed te gaan, maar wil nog even ervaren wat er gebeurd als ik dat in een andere stand zet, voordat ik de bekabeling en de rest allemaal definitief onder het dashboard "opberg". Ook heb ik sinds de inbouw een raar-resonantie geluidje, zal wel een beugeltje of een kabeltje of iets zijn en dat wil ik ook eruit hebben. Dus zaterdagochtend nog effetjes aan de bak.

Bedankt weer voor alle hulp. Zaterdag maak ik ook even de foto's voor het verslag .

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten