[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Zusatzluftschieber : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 12:56

Zusatzluftschieber

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Zusatzluftschieber

Berichtdoor Michoriust » 09 maart 2009, 00:28

Hallo allemaal...ben nieuw hier dus als ik wat niet goed doe laat me het weten....waar het on gaat is het nut en de werking van de zusatzluftschieber http://www.xpower.de/docs/kjetronic/kj1 ... hieber.htm en ook wat deze doet in combinatie met LPG.
Laat het weten.....groet
Theo
Enschede
Michoriust

Re:Zusatzluftschieber

Berichtdoor jan280CE » 09 maart 2009, 00:44

In combinatie met LPG niet veel. Zorgt voor meer lucht en een rijker mengsel bij benzine. Werkt (waarschijnlijk, ik weet niet wat je LPG allemaal uitschakelt) gewoon ook mee met LPG en zal door meer lucht ook meer gas binnenlaten en zorgt dus voor een verhoogd stationair tijdens de koudloopfase evenals bij benzine.
jan280CE

Berichtdoor Trouwkoets » 09 maart 2009, 11:56

De Zusatzluftschieber staat open zolang de motor warm loopt. Hij is (althans bij de M102.980) elektrisch verwarmd (bimetaal). Primaire functie is het verhogen van het stationair toerental door te zorgen voor minder onderdruk in het inlaatspruitstuk. De lucht die via de Zusatzluftschieber (extra luchtschuif) wordt aangezogen via de leiding tussen motorontluchting en luchtfilter (net als de stationair bypass), en zal dus niet zoregn voor extra aanzuiging van LPG. Ben een leek op LPG gebied, ik weet niet hoe de koudeloop verrijking bij LPG werkt.
Trouwkoets

Berichtdoor jan280CE » 09 maart 2009, 12:18

Dit zegt Bosch in haar publicaties er zelf van.

Gedurende het warmlopen, krijgt de motor via de extra luchtschuif meer mengsel om de verhoogde wrijving in koude toestand te overwinnen en om een stabielere stationairloop te bereiken. Bij bedrijf met koude motor bestaan verhoogde wrijvingsweerstanden. Deze moeten door de motor bij het stationairlopen worden overwonnen. Daarom laat men de motor door de extra luchtschuif, om de gasklep heen (als bypass) meer lucht aanzuigen. Doordat deze extra lucht door de luchtmeter wordt gemeten en bij de brandstoftoedeling wordt betrokken, krijgt de motor in totaal meer brandstof. Daardoor wordt bij een koude motor een stationairloopstabilisering bereikt. In de extra luchtschuif regelt een schijf met een gat, die door een bimetaalveer wordt bediend, de doorsnede van de bypassleiding. De openingsdoorsnede van deze schijf stelt zich afhankelijk van de temperatuur zo in, dat bij koude start een overeenkomstig grote doorsnede wordt vrijgegeven die bij toenemende motortemperatuur echter steeds vermindert en uiteindelijk wordt gesloten. Het bimetaal wordt elektrisch verwarmd. Daardoor kan een begrenzing van de openingstijd afhankelijk van het motortype worden bereikt. De inbouwplaats van de extra luchtschuif is zodanig gekozen dat zij de temperatuur van de motor aanneemt. Daardoor wordt voorkomen dat bij een warme motor de extra luchtschuif in actie komt.
jan280CE

Berichtdoor Trouwkoets » 09 maart 2009, 13:42

Trouwkoets

Berichtdoor jan280CE » 09 maart 2009, 14:24

Hallo Casper,

Ik weet niet of de zaak bij jouw anders geregeld is, maar deze info stamt uit Bosch, technisch leergang, k-jettronic.
Is dus volgens mij op alle typen toepasbaar, en dan niet alleen Mercedes maar ook Porsche, BMW en Volkswagen. Hoe het daadwerkelijk bij mij werkt, zou ik ook niet weten simpelweg omdat ik nog nooit naar de daadwerkelijke situatie op mijn auto gekeken heb. Iets anders is de LPG. Ik ga er van uit dat het hier een venturi-systeem betreft, en dat bij een situatie dat er meer lucht aangezogen kan worden (vergelijkbaar met iets gas geven) er dan ook iets meer gas in het systeem komt en dus hetzelfde effect heeft voor zover dit niet door de inbouwer lamgelegd is op LPG.
jan280CE

Berichtdoor Trouwkoets » 09 maart 2009, 15:20

Jan, het kan best zijn dat ik de theorie rond de extra luchtschuif niet helemaal helder heb. En ik ben een leek op LPG gebied.
Volgebns mij wordt de LPG venturi (de 'brander') geplaatst tussen luchtfilter en gasklep. Als de extra lucht van de luchtweger wordt gemeten door de K-jetronic luchtweger dan zal de uitlaat van de extra luchtschuif dus zitten tussen gasklep (bypass van de gasklep, zie Bosch documentatie) en de luchtweger.
Dus is de volgorde:

luchtfilter - LPG brander - gasklep - extra luchtschuif - luchtweger

Dus de LPG brander merkt niets van de extra lucht die via de Zusatzluftschieber naar binnen komt.
Mijn vraag: hoe wordt bij een LPG systeem bij warmloop extra brandstof toegevoerd?
Trouwkoets

Berichtdoor jan280CE » 09 maart 2009, 15:39

Casper,

Ha eindelijk weer eens een inhoudelijke discussie

De luchtschuif is eigenlijk een bypass om de gasklep heen ( zie het plaatje hierboven in de link van michoriust nr. 15). Er kan bij openstaande luchtschuif meer lucht aangezogen worden als je op grond van de stand van de gasklep zou vermoeden. Door de grotere hoeveelheid lucht zal de luchtweger (de klep/schijf die je van bovenaf ziet en bij backfires graag beschadigd) meer zakken en die regelt de hoeveelheid ingespoten brandstof. Tot zover de benzine.

Bij gas is er in het luchtfilterhuis een sproeier ( ik noem het maar even zo) gemonteerd boven de luchtweger. In principe wordt de hoeveelheid gas bepaald door de onderdruk die ontstaat door de lansglijdende lucht die het gas meezuigt. Als dus de luchtschuif open staat gaat er meer lucht langs, grotere onderdruk en wordt er meer gas meegeleverd aan het mengsel. Eigenlijk vergelijkbaar met iets gasgeven.
jan280CE

Berichtdoor Trouwkoets » 09 maart 2009, 20:51

OK, ik ben om, je hebt gelijk. Dus de Zusatzluftschieber werkt ook bij LPG om het stationair toerental te verhogen. Nu nogmaals de vraag van de (LPG) leek: Doet een LPG ook aan verrijking van het mengsel bij een koude motor. Equivalent van de choke of de warmloopregelaar?
Trouwkoets

Berichtdoor jan280CE » 09 maart 2009, 21:07

Ik ben ook geen LPG-expert, maar het lijkt me niet. Waarom zou je het gas willen verrijken. Bij benzine in een koude motor heb je kans dat de brandstof niet genoeg verdampt of neerslaat in de koude motor. Dat heb je bij LPG niet.
Goed dan heb je nog het verhaal van wrijvingsweerstanden, maar dat wordt (volgens mij) juist opgevangen door het verhoogde stationair.
jan280CE

Berichtdoor Trouwkoets » 09 maart 2009, 22:24

OK, duidelijk. Hoop dat de topicstarter ook wat heeft aan de discussie
Trouwkoets

Berichtdoor jan280CE » 10 maart 2009, 11:28

Ik denk dat de topicstarter door dit theoretisch geweld enigszins overdonderd is en zich maar even rustig houdt. Nu was de k-jetronic ook voor mij een boek met 7 zegels, maar door erg veel te lezen (ook op buitenlandse fora) en me in problemen van anderen te verdiepen begin ik het systeem enigszins te doorgronden. Iets anders is dat ik nog steeds niet echt begrijp wat nu de LPG-inbouwer lamlegt bij het overschakele naar LPG. Je zou verwachten dat men uitsluitend de pomp afschakeld en andere componenten intact laat omdat ze op de een of andere wijze elkaar beinvloeden. Denk maar aan de schubabschaltung die ook zijdelings de transistorontsteking aanstuurt en het benzinepomprelais. Toch hadden we laatst een probleem op het forum waarbij op gas de injectoren bleven lekken. Dan moet het systeem toch druk blijven houden denk ik dan. Ik blijf zaken dus nieuwsgierig volgen.
jan280CE

Berichtdoor JantjeV8 » 10 maart 2009, 14:11

Er wordt (volgens mij zeg ik er heel voorzichtig bij) GEEN extra LPG toegevoegd op het moment dat de luchtschuif open staat.

LPG systemen worden daar niet extra in voorzien. Het enige wat gebeurd is dat door de extra luchttoevoer de motor een hoger toerental wil gaan lopen. Door dat hogere toerental neemt de onderdruk in de luchtinlaat toe. En daardoor wordt er meer LPG gas uit de verdamper aangezogen via het gas-mondstuk wat in de luchtinlaat geplaatst zit. Net als bij een verfspuit, meer lucht door de venturi is meer verf aanzuigen. Verhoudingsgewijs krijgt een LPG motor dus in de koude-loop minder brandstof als dat hij op benzine zou krijgen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek