[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
automaatbak : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:22

automaatbak

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 06 feb 2009, 03:16

hoi allemaal,even uit de anonimiteit heb bij even voorstellen al vermeld dat ik mijn ervaring wil delen.bij aankoop auto wist ik dat er een probleem zat in de bak (gokje),hij blokeerd bij warm worden in de R stand.olie peil was te hoog niet lang mee gereden,word de olie te heet ondeskundig bij gevuld.verder schakelde de bak redelijk,alleen met terug schakelen niet 100%.contact gehad met govert en bij jaap (waarland),de olie + filter vervangen DEXTRON 2.de olie uit de bak was zwart(verbrand),tevens troffen wij een pasta achtig spul aan in het filter en de pan.geen idee wat dit is ?,een of andere toevoeging.de nieuwe olie en filter zijn een aanzienelijke verbetering schakeld beter nu.ik hoop alleen niet dat er een verstopping is ontstaan in de kanalen in de bak.laatst bij een rit van 40 km schakelde hij goed in de R,mijn idee was om de bak te spoelen met een reinigings middel en dan af te tappen.ook was volgens govert de modulator lek (druk,gemeten),dus ga op korte termijn de olie + filter weer vervangen om de boel schoon te krijgen.en de vacuum modulator vernieuwen + afstellen (govert).volgens Mercedes only kwam het blokeren in de R stand vaker voor,hij zij dat de modulator losser gesteld moest worden.bouwt teveel druk op bij warm worden? ik hou jullie op de hoogte,hoe het verder afloopt. gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Govert » 04 maart 2009, 20:05

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:35
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaatbak

Berichtdoor jan280CE » 04 maart 2009, 20:31

Ik vrees iets mechanisch zie:Wis-cd reperaturanleitung/getriebe/automatisches getriebe/automatisches getriebe 722.11-112/ programmierte reperatuurautomatisches getriebe 722.11-112/

jan280CE
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 04 maart 2009, 22:24

oke dat word dus een andere bak meschien?,ik vind het wel vreemd als het mechanisch is dat hij het niet constand heeft.iets doet het wel of niet lijkt mij mechanisch gezien,op dit moment blokkeerd hij na een korte periode rijden.na de vorige beurt kon ik vrij lang rijden,voordat het euvel weer de kop op stak.op dit moment bouwt hij vrij snel druk op,met een koude start wat een aanzienelijke verbetering is.voorheen duurde het langer en slipte hij bij snel wegrijden,hogere toeren motor.is nu goed vanwege schone ATF,wel schakeld de bak nu ruwer(schokken)bij weinig gasgeven.kwestie van afstellen o.a bakdruk(vacuum,modulatie).wat ik al had aangeven gesprek Mercedes only,(ook geinformeerd tweedehandsbak)hij zij dat het met een te hoge druk in de bak te maken had.ik heb geen idee,maar omdat hij nog afgesteld moet worden,bouwt hij nu meschien te veel druk op.als iemand mij beknopt kan uitleggen wat er op de wis cd verteld word graag,advies is ook welkom. gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor jan280CE » 04 maart 2009, 22:58

Een heel hoofdstuk van de cd beknopt weergeven is eigenlijk onmogelijk.
De cd geeft een opsomming van mogelijke klachten, en in het geval van niet kunnen schakelen naar R kan het zijn bij draaiende motor en bij stilstaande motor.
Klachten bij draaiende motor duiden op een niet goed werkende centrifugaalkrachtregelaar (vrij vertaling) die gedemonteerd, gereinigd en gangbaar gemaakt moet worden. Zit vrij ver in de bak en dus een (gedeeltelijke) demontage van de bak.
Bij stilstaande motor een sperpin/cilinder (vrije vertaling) in het achterste versnellingshuis die gangbaar gemaakt moet worden. Zit ook vrij ver in de bak, en dus demontage
jan280CE
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Markparket » 04 maart 2009, 23:21

Voor zover ik weet kan de schakelaar die de startblokkering in andere standen dan P en N activeerd en de achteruitrijlampen aanstuurd ook de boosdoener zijn.
Zelfs heb ik het met een automaat meegemaakt dat de schakelhandel niet goed op zijn plek zat...

Iets voor de 28e, als de Noordstergroep naar Waarland komt???
Markparket
 


Re:automaatbak

Berichtdoor jan280CE » 04 maart 2009, 23:32

Dan is er een klein nylon busje op de schakelstang naast de bak kapot.
Je kan de pook dan nog wel in alle standen zetten.
jan280CE
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Govert » 05 maart 2009, 00:06

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:38
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 05 maart 2009, 02:38

oke dit geeft stof tot nadenken,revisie of een andere bak? opzich is het een unieke Benz,voorlopig kan ik met dit handicap wel leven.maarrrrrrr is hij of zij het waard om ........ denk het wel.wil nu eerst de bak goed afstellen modulatie zodat zij soepel schakeld,voor voorlopig.denk dat jan aardig in de buurt komt,bedankt voor de info.heb nog een vraag de centrifugaalkrachtregelaar werkt waarschijnelijk niet goed.(gangbaar maken,schoonmaken)kan je de bak niet spoelen met een reinigingsmiddel bij stationair draaien.ik weet het probleem van dat er nog een liter achter blijft vervelend,maar als het werkt?.kwestie van spoelen met ATF erna,gooi maar een balletje op.anders heb je een aardige klus(demontage)bak enz.gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor jan280CE » 05 maart 2009, 09:16

Elke Benz is op zijn of haar manier uniek, en afhankelijk van de band die je met je auto hebt, bepaal je uiteindelijk zelf hoe ver je financieel of wat werkzaamheden betreft gaat.
Nu je zelf aangeeft dat de centrifugaalregelaar als hoofdboosdoener is aan te merken, ga ik ervan uit dat je het probleem bij draaiende motor ervaart, maar niet altijd. Nu is de olie al eens ververst, en mag je hopen dat deze nieuwe olie ook een reinigende werking heeft en het probleem op zijn minst niet erger wordt. Spoel-oliën voor de automaat ken ik niet (maar dat zegt niets) dus daar zou ik niet aan beginnen zonder mij daar grondig in verdiept te hebben.
Revisie of reparatie? Een dillemma, want hoeveel kilometer heeft de bak gedraaid?
Ook van een bak is de levensduur op termijn eindig, en of je wilt of niet, delen zoals rembanden e.d. slijten. De meeste bakken hebben (in het verleden) ruimschoots overleefd dus het is geen zorgenkindje. Dan speelt bij sommige (bij mij in ieder geval) het verhaal van matching numbers, zeg maar orginaliteit.
Hoe nu verder? Ik zou in eerste instantie gokken op de reinigende werking van de olie in de bak, en eens zien of de olie daadwerkelijk reinigd, oplost en dus verkleurt of gaat ruiken. Desnoods eens wat vaker verversen. De bak verder afstellen en fijntunen, en wat erg belangrijk is de stand regelmatig goed controleren. De stand max wordt bereikt bij een door en door warme bak bij 80° Veelal wordt er bij een lagere (te lage) temperatuur gepeild met als gevolg dat er teveel olie in zit. Je kunt je als indicatie beter even vasthouden aan bijgevoegd plaatje. Gr, Jan

jan280CE
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Govert » 05 maart 2009, 10:06

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:40
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 10 maart 2009, 17:39

hoi allemaal,

mailtje gestuurd naar van de velde autoparts belgie (zie verslag toontje)probleem uitgelegd van de bak,+ geinformeerd tweedehandsbak.kreeg een mailtje terug of ik hem kon bellen,om het probleem op te lossen.kwam niet vaak voor,( meestal bij een revisiebak,of als er een andere bak was ondergezet ) hij had het over een stelmoer M22 mes'sing kleur.deze bevind zich onder de bak,bij de peilbuis rechts voor net boven de carterpan.daar zit een stift M10 met daaromheen de stelmoer M22,deze moer moet aangedraait worden tot hij gelijk loopt met de bak.je kon er moeilijk bij volgens hem maar het was te doen,deze stelmoer regelt de blokkering van de R in de bak.lag volgens hem niet aan de centrifugaalkrachtregelaar,kon je beter afblijven ( de bak niet open maken,word hij vaak slechter van ? )hij had eventueel een tweedehandsbak liggen.speciaal 300TDT,van de 300D past niet.voor zover ik het nu begrijp is de goede werking van de bak afhankelijk van schone ATF ( vuilgevoelig )vacuum modulatie ( bakdruk )mechanisch ( oa stand gaspendaal )en hoe je ermee rijd natuurlijk.hopelijk heeft deze man gelijk

gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor jan280CE » 10 maart 2009, 18:26

Eigenlijk ook mijn idee zie posting hierboven. Zolang het niet erger wordt en/of irritant begint te worden zou ik eerst verder fijntunen. Je rijdt nu al weer een tijdje na je oliewissel dus de vraag: Is de olie nog schoon en is de stand correct volgens het plaatje in de vorige posting?
jan280CE
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 10 maart 2009, 21:03

op dit moment,maak ik weinig km met de wagen.( heeft een lui leventje )het peilen word steeds moeilijker,ATF word steeds schoner moeilijker te zien.laatst bij een korte rit naar het tankstation even gepeilt,( koud ) vond hem erg laag.iets bij gevuld en een langere rit gemaakt,en nogmaals gepeilt.stond bij warme ATF ongeveer 3mm boven het bovenste merkteken.bij de apotheek een grote spuit gehaald,slangetje er op kan je het te veel aan ATF er uit zuigen.zodat je de juiste stand krijgt.binnekort weer spoelen met schone ATF,en verder stellen fijntunen.

gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 11 maart 2009, 20:19

druk druk,vandaag weer even tijd voor de Benz.langs brezan geweest nieuwe schijven+blokken gehaald voor achter,de schijven waren erg slecht(ingegroefd)en de blokken zijn op.ook stukje benzineslang gekocht om het teveel aan ATF in de bak er uit te zuigen.ongeveer bierglas vol(kleintje),kan je ook mooi de ATF bekijken.is nog niet 100% schoon,maar word beter.lekker stukje warm gereden,(geweldige auto)om daarna de bak te peilen.staat nu ongeveer 2mm onder bovenste merkteken,warm gepeilt.peilstok met een zemenlap (pluist niet)schoon gemaakt,om te peilen.ik denk dat te veel ATF ook invloed heeft,op de goede werking van de bak(bakdruk).er zat te veel ATF in(ondeskundig bijgevuld)dat ik hem kocht,te veel druk en hij word te heet.vandaar dat de ATF zwart werd,en waarschijnelijk niet de verversings termijn aangehouden van Mercedes.motorisch loopt hij erg mooi,meteen bij aankoop andere olie er in gegooit en inmiddels ook nieuwe olie filter,luchtfilter.onderhoud is behoud,heb nog aardig wat te klussen aan deze wagen.maarja ik vind het ook leuk om zoveel mogelijk zelf te doen,en te leren van andere liefhebbers.ps heb nog een vraag kan deze bak tegen half synthetische ATF,zit nu op advies dextron 2 in.meschien dat half synthetisch de bak beter reinigd ???????

gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor jan280CE » 11 maart 2009, 21:40

Hans,

Houd er rekening mee dat je de olie peilt bij een minimaal 2 minuten draaiende motor waarbij je in elk geval even alle standen doorschakelt met de pook. Ik zou me aan de koude toestand vasthouden, want hoe wil je weten dat je bak de 80° heeft bereikt? Is in elk geval lastig te meten.

Je gaf al aan dat je in de oude olie pasta-achtig spul vond. Dat lijkt me vervuiling. Nu de WIS-cd ook als remedie voor jouw klachten demontage en reiniging geeft zou je van een interne verontreiniging kunnen uitgaan. Je zou met wat kortere intervallen ook een e.v. interne vervuiling kunnen oplossen.
Ik zou dat in elk geval proberen.

Heb nog even op de cd gezocht naar de stift/moer genoemd door van de velde autoparts België, maar kan daar niks zinnigs over vinden.

De soorten toepasbare olie voor je bak: Even gegoocheld naar Betriebsstof-vorschriften blatt 236.4, maar daar werd ik ook niet echt wijzer van. Zoveel bijdragen zoveel meningen, dus daar kan je alle kanten mee op, en een ander dan de voorheen genoemde toegestane olie gebruik je dus op eigen risico.
jan280CE
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 11 maart 2009, 22:49

hoi jan bedankt voor de reactie,ik heb gepeilt met draaiende motor.ongeveer half uurtje gereden,peil was te hoog(ook verschillende schakelstanden ingeschakeld gehad)zodat de ATF goed door de bak verspreid,en goed druk op bouwt.denk niet dat hij de tachtig graden had bereikt,maar wel goed warm.vandaar dat ik hem 2mm onder het hoogste merkteken heb gehouden.ga morgen even peilen in koude toestand,maar waarschijnelijk word aankomende zaterdag de ATF weer ververst.heb ook het filter bekeken,van de eerste verversing.zit gelukkig geen ijzerslijpsel in,wat kan duiden op ernstige beschadiging inwendig.zaterdag gaan we ook even kijken,of we de stelmoer kunnen vinden.(spannend allemaal)ook verder stellen uiteraard.


gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor jan280CE » 11 maart 2009, 23:09

Hans,

Je zou in elk geval met een kraspen of iets dergelijks de koude maat/peil eens kunnen aftekenen. Lijkt me iets makkelijker te werken als peilstok eruit en dan met een rolmaat te meten.
Als je olie niet te sterk verkleurt of gaat ruiken zal er waarschijnlijk nog niet veel e.v. vervuiling zijn opgelost. Dan is het zonde om het nu al te doen. Dat zegt natuurlijk niets over de e.v. vervuiling in het filter.
Geen ijzerslijpsel is in elk geval een gunstig teken, en uiteindelijk kon het achteraf nog behoorlijk meevallen.
Mocht je de bewuste stift vinden, maak er dan even een foto van. Is wat makkelijker zoeken op de cd wat de stift/moer uiteindelijk moet doen en waar hij voor bedoeld is
jan280CE
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 14 maart 2009, 23:09

vandaag even anders gelopen,weer een heel avontuur op waarland.wou eerst achter nieuwe blokken+schijven monteren,en daarna met de bak aan de gang.rechtsachter ging goed,was hard nodig.links balen lekke cilinder,zat muur vast.en ja wat moet je dan,gelukkig had jaap nog een sloop W114 staan.daar de remklauw onder vandaan gehaald,en mazzel hij past ook op de W123.alleen de rem slang was iets te kort,beetje improvisa'tie en ontluchten die handel.govert kwam met zijn handige vacuum pomp,werkte goed.wiebren neemt een goede remklauw voor mij mee,klusje voor de volgende keer.toen viel mijn oog op een klein plasje,onder de auto ja hoor koelvloeistof.waarschijnelijk waterpomp,ojee kom ik nog thuis vandaag.volgens mij was het gisteren vrijdag de dertiende,is ook weer een aardig klusje.gelukkig valt de lekkage mee,maar hij moet zo snel mogelijk vervangen worden.eidelijk tijd voor de bak,goede nieuws we hebben de stelmoer gevonden.slechte nieuws we konden er niet bij.te minste voor dit moment,ATF ververst wegens tijd gebrek moest ik helaas weg.even koelvloeistof bij gevuld,en met één oog op de temperatuur meter terug naar huis gereden.word vervolgd gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Desje » 15 maart 2009, 02:28

beste hans dat stellen en fijn tunen hoe doe je dat
die van mij schakelt ook heel hardt
mvg
desj
Desje
 

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten