MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 14:50

Dempers achterklep 300TD

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Dempers achterklep 300TD

Berichtdoor lekkerbakkie » 10 maart 2009, 13:27

Kan iemand mij aub vertellen, of de volgende dempers op de achterklep van
mijn 300TD uit 1979 passen;
Lift-o-Mat
onderdeelnummer 124 980 01 64
ik heb deze dempers liggen, maar omdat het volgens mij zo'n pokke-werk
is om ze te vervangen, wilde ik graag eerst zeker weten of ze wel passen,
omdat ze van het latere type zijn ?
Alvast bedankt,
MVG, Jan Willem Franken
lekkerbakkie
 


Re:Dempers achterklep 300TD

Berichtdoor Trouwkoets » 10 maart 2009, 17:03

Jan Willem, doe wat foto's en de maten van de gasveer die je hebt liggen. Er is vast wel iemand die dan de hoofdmaten voor je wil controleren.
Trouwkoets
 


Re:Dempers achterklep 300TD

Berichtdoor 300TD W123 » 10 maart 2009, 17:33

Hallo

Het vervangen van de dempers voor de achterklep is niet echt een grote klus hoor.Ik heb ze laatst zelf vervangen en was ongeveer een uurtje kwijt.
Je moet als eerste de plaat waar de binnenverlichting inzit van de hemel losschroeven. Is deze los, dan kun je voorzichtig de hemel wat lostrekken in de hoeken en dan zie je een gat waarachter een grote inbus schroef zit. Aan de kant van de klep wijst het zichzelf.
Of de demper van een W124 past durf ik niet te zeggen.

Groet Mark

Ps ondersteun je achterklep met een afgezaagde bezem oid die je in je bak zet, dit is veiliger als hem aan een touw hangen of met een steel op de grond. Als je anders namelijk in je bak gaat zitten zouden de scharnieren wel eens kunnen breken en dan ben je verder van huis.<br><br>Post edited by: 300TD W123, at: 2009/03/10 16:36
300TD W123
 


Re:Dempers achterklep 300TD

Berichtdoor paul77 » 10 maart 2009, 18:36

Nou dat is duidelijke uitleg Mark,
Neem aan dat jij gewoon een W123 demper hebt gemonteerd.
Heb je voor mij een indicatie wat deze kostte en waar je m vandaan hebt?
Die van mij is namelijk ook aan vervanging toe.

Mocht blijken dat de W124 versie past is het wellicht een optie.. ben benieuwd wat eruit gaat komen.

groet, Paul
paul77
 


Re:Dempers achterklep 300TD

Berichtdoor 2m1300TDT » 10 maart 2009, 19:16

kost een paar tientjes per stuk (links en rechts) gewoon bij de dealer.
kijk wel uit dat je de passende inbus gebruikt, het is geen zeshoek maar 12hoek dacht ik.
Het zit goed vast en als je je bout kapot draait ben je verder van huis.
Effe pielen maar met een uur ben je klaar.
De bekleding terug zetten: let op je raamrubber.
En waarom niet naar de dealer gaan en vragen? meestal willen ze best wel helpen.<br><br>Post edited by: 2m1300tdt, at: 2009/03/10 18:19
2m1300TDT
 


Re:Dempers achterklep 300TD

Berichtdoor 300TD W123 » 10 maart 2009, 19:53

Hallo

Voor twee gasveren, die overigens niet exact hetzelfde waren heb ik 110 euries betaald. Ook heb ik er nog 1 moeten herstellen omdat ik hem kapot geknepen had. De alluminium vork was iets te wijd en met het samen knijpen brak deze dus. Heb toen de bek van de oude demper eraf gezaagd, er een gat in geboord aan de onderzijde en daar toen schroefdraad in getapt. Op de nieuwe dempers zat de gebroken vork gelukkig geschroefd. Zo was dit dus redelijk snel weer gefixed.

Bij mijn 300TD uit `84 zat er gewoon een lange, taps toelopende zeskant schroef (imbus) achter de hemelbekleding. Die puntige schroef maakt het terugplaatsen een fluitje van een cent.

Om de bekleding weer netjes achter het raamrubber te krijgen heb ik een gebogen stukje plastic achter het rubber geplaatst, rubber wat opentrekken en met een brede, botte schroevendraaier voorzichtig de bekleding weer terugduwen.
Helaas geen foto`s van dit hele gebeuren, vergeet meestal de camera als ik ga sleutelen.

Groet Mark<br><br>Post edited by: 300TD W123, at: 2009/03/10 18:58
300TD W123
 


Re:Dempers achterklep 300TD

Berichtdoor lekkerbakkie » 10 maart 2009, 21:37

Jongens bedankt voor de info.
Dus als het meezit een uurtje, maar het kan ook tegenvallen.
Ik ga aan de slag.
Mvg, Jan Willem
lekkerbakkie
 


Re:Dempers achterklep 300TD

Berichtdoor keggel » 02 okt 2009, 10:56

Ik heb ze inmiddels ook vervangen. In België bij Hermans Hasselt besteld. Kostprijs: 36,61 + btw 21% = € 44,30 per stuk.

Met 2 man binnen een uurtje gedaan. 1 persoon hield een zaklamp en de klep vast zodat die het dak niet kan beschadigen na verwijdering demper (oppassen voor vingers)
en de andere haalt de demper eruit en plaatst de nieuwe. Het is even peuteren met de achterste pin (bij de klep) om die door de opening van de veer te krijgen.

Geen probleem om ze te vervangen, scheelt toch weer koppijn (heb de klep al op mijn dak gekregen)
keggel
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten