Elke Benz is op zijn of haar manier uniek, en afhankelijk van de band die je met je auto hebt, bepaal je uiteindelijk zelf hoe ver je financieel of wat werkzaamheden betreft gaat.
Nu je zelf aangeeft dat de centrifugaalregelaar als hoofdboosdoener is aan te merken, ga ik ervan uit dat je het probleem bij draaiende motor ervaart, maar niet altijd. Nu is de olie al eens ververst, en mag je hopen dat deze nieuwe olie ook een reinigende werking heeft en het probleem op zijn minst niet erger wordt. Spoel-oliën voor de automaat ken ik niet (maar dat zegt niets) dus daar zou ik niet aan beginnen zonder mij daar grondig in verdiept te hebben.
Revisie of reparatie? Een dillemma, want hoeveel kilometer heeft de bak gedraaid?
Ook van een bak is de levensduur op termijn eindig, en of je wilt of niet, delen zoals rembanden e.d. slijten. De meeste bakken hebben (in het verleden) ruimschoots overleefd dus het is geen zorgenkindje. Dan speelt bij sommige (bij mij in ieder geval) het verhaal van matching numbers, zeg maar orginaliteit.
Hoe nu verder? Ik zou in eerste instantie gokken op de reinigende werking van de olie in de bak, en eens zien of de olie daadwerkelijk reinigd, oplost en dus verkleurt of gaat ruiken. Desnoods eens wat vaker verversen. De bak verder afstellen en fijntunen, en wat erg belangrijk is de stand regelmatig goed controleren. De stand max wordt bereikt bij een door en door warme bak bij 80° Veelal wordt er bij een lagere (te lage) temperatuur gepeild met als gevolg dat er teveel olie in zit. Je kunt je als indicatie beter even vasthouden aan bijgevoegd plaatje. Gr, Jan