[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Waarom zit dit in de W123?? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:29

Waarom zit dit in de W123??

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Waarom zit dit in de W123??

Berichtdoor UncleBenz » 10 maart 2009, 21:00

Ik krijg bij het openen van de achterklep/kofferbak water in de kofferbak en zag tot mijn schrik onder het reservewiel enige roest. Door water dat daar blijft liggen. Toen ontdekte ik twee gaten in de kofferbak. Zo komt er water binnen en zo gaat er water uit. Maar ik kan me voorstellen dat er normaal twee afdekdoppen op zitten. Er komt toch zo water binnen? Ik heb twee foto's bijgesloten. Één ervan is onduidelijk. Kan iemand mij vertellen wat ik nu het best kan doen? Geen doppen erop en gewoon open laten of wel dicht maken.

Groet,

Erik.
UncleBenz

Re:Waarom zit dit in de W123- de foto's

Berichtdoor UncleBenz » 10 maart 2009, 21:05

de foto's

UncleBenz

Re:Waarom zit dit in de W123??

Berichtdoor UncleBenz » 10 maart 2009, 21:09

en nog één?

UncleBenz

Berichtdoor Edwin1966 » 10 maart 2009, 21:11

Erik,

Die tweede lijkt wel een beetje op een foto van het maanoppervlak (aan de donkere kant genomen)
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor UncleBenz » 10 maart 2009, 21:16

Haha...tja....2.0 megapixels maar he? En een donkere garage. Maar nu graag echte raad :)
UncleBenz

Berichtdoor Edwin1966 » 10 maart 2009, 21:21

Ik zou ze in ieder geval open laten en even kijken waar het water vandaan komt. Kan te maken hebben met lekkage via het rubber van de achterruit (dit is een probleem wat vrij vaak voorkomt zie hiervoor de info op het forum). Dit rubber kun je voor de zekerheid afkitten (ga ik van het voorjaar ook doen)
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 10 maart 2009, 21:25

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 20:33
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor UncleBenz » 10 maart 2009, 21:30

Zal er van de zomer iemand naar laten kijken. Wat kost het om de achterruit van nieuw rubber te voorzien? Globaal?
UncleBenz

Berichtdoor JaapW114 » 10 maart 2009, 21:36

Water heeft ook de neiging om via de bevestigings punten van de sierstrippen welke aan de zijkanten van de kofferbak zitten naar binnen te lopen.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Edwin1966 » 10 maart 2009, 21:38

Je zou een offerte op kunnen vragen bij Marcel Kappen in Dalen of bij Klasse klassiek in Maarssen (daar heb ik mijn voorruit er opnieuw laten inzetten). Op de site van Kappen kun je de prijs van een nieuw rubber vinden tel daarbij zo,n anderhalf uur op (tenzij ze narigheid tegen komen uiteraard). Ik schat dat je dan zo'n 150,00 A160,00 euro verder bent (incl. rubber).
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor UncleBenz » 10 maart 2009, 21:45

Zal ik t.z.t. doen,dank voor de reacties!
UncleBenz

Berichtdoor Bogent » 11 maart 2009, 15:44

Toen ik mijn 280 kocht stond er 5cm water in de bak van het reservewiel. Ik heb gelijk de rubbers eruit gehaald en het reserve wiel op een paar houten latjes gelegd zodat de lucht vrij kan circuleren.
Ik heb nog steeds lekage in de kofferbak maar onderin blijft geen water meer staan en is hij kurkdroog.
Bogent

Berichtdoor UncleBenz » 12 maart 2009, 11:08

Goede tip zeg! Dank je.
UncleBenz

Berichtdoor Hemmod » 08 okt 2009, 10:39

Hoi ik heb last van water in mn kofferbak aan de linkerkant staat wel 3cm
Als ik de klep open met nat weer loop er water in ,maar als ik hem niet open loopt er een steeds een beetje in

Weet iemand wat ik daar aan moet doen ??
Dacht eerst een gaatje erin te boren maar dat vind ik ook maar wat

Onder het reserve wiel is hij droog en de rechter kant ook

help mvg hemmod met zn W123 300D uit 1979
Hemmod

Berichtdoor Semrick » 08 okt 2009, 10:57

Als het goed is zit er ook onder in de bak aan de linkerzijde vand e kofferbak een afwateringsrubber.
Grote kans dat die verstopt zit. Even open maken en dan loopt het water in ieder geval weg. Het rubber zit onder die kunststofkappen. Die moet je even verwijderen.
En als het water op die kunststof kappen blijft staan zou je daar op het laagste punt natuurlijk een klein gaatje in kunnen boren.
Maar beter is om de herkomst van het water op te zoeken en de lekkage daar te verhelpen

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Sander B » 08 okt 2009, 11:02

Ik heb het achterruitrubber voor 100 euro laten vervangen bij RAS Raalte. Je kunt het ook wel zelf doen, er staan wel beschrijvingen hier op de site.
Bij mij lekte het ook via een achterlicht(rubber), daar was een bevestigingsclipje afgebroken. Nieuw binnenwerk voor het licht bij de sloop gehaald.
Sander B

Berichtdoor MBvO » 08 okt 2009, 11:41

Ik heb ook lekkage in de achterbak, dit zijn mijn bevindingen:
1) raamrubber heeft vroeger gelekt, maar is (op het zicht) behoorlijk nieuw en lekt (voor zover ik getest heb) niet meer, dus lijkt te zijn vervangen door de 1e eigenaar (ik ben de 2e). Ik kon dit zien door bruine roestige vlekken van het water wat via het raamrubber binnenkwam, langs de bevestiging van de achterklep droop op de plastic kappen die in de zijkant zitten.
Bij mij zit ook een grote roestplek bij de bevestiging van de beugel van de achterklep (onder het achterraam). Je kunt dit goed zien met een lampje als je op je rug in de lege achterbak gaat liggen.
2) De rode rubber busjes aan de binnenkant van de achterbak (klikverbinding sier/stootstrip buitenzijde) zie je na verwijderen zwarte plastic zijkanten. Deze zijn bij mij waterdicht, MAAR de laatste bevestiging (de hoek aan de achterzijde) zit met een klein schroefje vast net boven het achterlicht. Om daarbij te kunnen moet je eerst het achterlicht eruit schroeven. Die schroefjes zitten met een ringetje en tussen dat ringetje en de carrosserie zit een soort afdichtpasta/stopverf (net kauwgom) en die is vermoedelijk uitgedroogd (was bij mij keihard). Ook hier vond ik roestsporen dus daar is water binnengekomen.
Dit ga ik vanavond herstellen aangezien hier in Spanje het natte seizoen ook weer is begonnen.
3) De rubber (+chroom bij 280) stootstrippen onder de achterlichten hebben een eigen bevestiging, zie zijn los van de achterlichten. Er zitten onderin 2 afwateringsgaatjes die makkelijk verstopt kunnen raken, waardoor ze vol komen te staan met water, wat onderlangs het achterlicht naar binnen kan. Deze stootstrips zitten met 3 schroefjes vast in de carrosserie, ook weer afgedicht met van die (vermoedelijk uitgedroogde) stopverf.
4) De rubbers van de achterlichten kunnen ook verdroogd zijn en water doorlaten. Deze zijn niet duur bij de dealer. Ook de bevestigingsogen moeten intact zijn, anders wordt het achterlicht niet voldoende tegen de carrosserie gedrukt en sluit het rubber niet af.

Als je de plastic zijkappen uit de achterbak haalt zie je achter de wielkasten ook nog van die rubber doppen zitten. Die moeten wel open zijn (zitten drie kleine gaatjes in) want die hebben een tuutje onderaan waardoor het water niet zomaar van buiten naar binnen komt (maar door de zwaartekracht wel andersom).

Succes!
MBvO

Berichtdoor Hemmod » 08 okt 2009, 11:58

nou heb het gat weer gevonden er liep wel een liter water uit nu ben ik aan het föhnen en daarna ga ik hem watervrij maken en een likje textiel geven bedankt voor de snelle hulp
Hemmod

Berichtdoor MBvO » 09 okt 2009, 16:56

Goed checken of je geen roest hebt, die grijze verf in de achterbak is vrij sterk, het plaatwerk eronder kan best roesten terwijl de verf niet knapt (maar dan zou er wel een lichte vervorming in de verf zichtbaar moeten zijn, platte roestbubbels zeg maar). Dan moet je dat eerst goed verwijderen en behandelen met Fertan/zinkspray/menie of zoiets, anders kan je na een paar maanden weer overnieuw beginnen (er komen er op den duur steeds meer gaten waar geen rubber doppen inpassen :-D )
MBvO

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 15 nov 2009, 10:37

Hallo,

Beetje late reactie, maar ik lees hier dat iemand denkt dat je voor 160 euro een achterruitrubber kan laten vervangen bij Marcel Kappen... Dit is niet waar hoor. Marcel Kappen rekent zo`n 70 euro voor een rubber (immitatie) en rekent 4 uur werk. Zijn tarief is 53 euro excl p/u dus dat is zo`n 300 euro totaal. Ik wilde beide ramen voor en achter de rubbers laten vervangen en was bij Marcel Kappen 3 tientjes goedkoper dan bij de dealer waar ze originele rubbers gebruiken!!
Bij Carglass in Groningen wilden ze mijn ruitrubbers vervangen voor ongeveer 225 euro per stuk incl originele rubbers.

Groeten Jeroen

ps een rubber kost bij de dealer:
voorruit: 80 excl btw
achterruit: 97 excl btw<br><br>Post edited by: Rupsje Nooitgenoeg, at: 2009/11/15 09:42
Rupsje Nooitgenoeg

Keer terug naar Techniek