Beste leden,
Laatst wou ik mijn injectoren demonteren.
Ik had namelijk eens afgesproken met iemand die chef is geweest in de Mercedes Garage te Roeselare. Samen hebben we de oude glorie eens overlopen.
Enkele rubbers dienen vervangen te worden en de injectoren waren ook eens toe aan nazicht.
Wou ik deze demonteren, ging natuurlijk niet.
Had de gepaste dopsleutel niet, moet over een lang stuk hol zijn, zodat die over de aansluitpunten van de retourleidingen past. Bovendien mag de wand niet te dik zijn anders hapert de dop aan het kleppendeksel.
Dergelijke pot van 27 hadden we niet, dus maar eens prijs gevraagd, was tussen de 40 & 50 €, dus ik heb vriendelijk bedankt.
Heb dan maar eens te rade gegaan bij een leraar van de avondschool, ook een Benz lover overigens.
Heb van hem de betreffende pot gerkegen.
Vervolgens aan de werkzaamheden begonnen
Belangrijk is dat je de motor eerst even laat warmdraaien, dit maakt de demontage een stuk makkelijker.
Vervolgens ook nog wat lubricant/antiroest opgespoten en beginnen demonteren
Hier zie je een injector
En hier zie je de motor met gedemonteerde injectoren.
Altijd goed de openingen afdichten zodat er geen vuil in de cilinders kan komen!
Daarna ben ik met de injectoren naar de Chef, op rust, van de Benzgarage gereden.
Die heeft namelijk zo’n handig apparaatje om de druk te meten, waarbij de injectoren op gaan.
Alle 5 getest en blijkt dat ik met 2 druipers zit!
Dat wordt dus waarschijnlijk nieuwe aanschaffen.
Bovendien kwam de druk van de injectoren uit op 110 à 115 kg/cm². Dit is op zich niet slecht, maar de man wist mij wat interessante praktijkkennis bij te brengen.
1) Injectoren eens demonteren en kuisen met mazout. (Diesel)
2) Als de injectoren gedemonteerd zijn kun je mbv afstandsplaatjes denk ik één en ander van de instellingen veranderen.
De injectoren staan blijkbaar van MB uit op 115 kg/cm²
Hij zet de injectoren echter altijd in op 120 kg/cm²
Dit zou tot een vermindert verbruik leiden
Ook zou de uitstoot aan het eind van de kachelpijp lager moeten zijn
En er zou bovendien geen vermogensverlies zijn
3) Doel is dus alle 5 de injectoren op te kuisen
De 3 goede in te stellen op 120 kg/cm²
De 2 druipers, kijken wat ik er nog kan van maken
Nu is de vraag
Heeft er hier iemand ervaring mee?
En/of technische info, want ik ben hier volledig nieuw in!
Laat me eens weten wat jullie er van denken
En hoe jullie te werk zouden gaan
Alvast bedankt