Voor iedereen die het niet gelooft.
http://www.knauber-energie.de/imperia/m ... euge/4.pdf
Trouwens vrijwel alle 15w40 bestaat ook voor een deel uit synthetische olie... alleen wat minder als bij 10w40.
Het is allemaal niet zo zwart-wit.
De echte kwaliteit van de olie wordt voor een groot deel bepaald door de gebruikte basisolie.
Hoe slechter die is hoe meer vi-improvers je nodig hebt. Die rekken het viscositeitsbereik op. theoretisch kun je door deze middelen toevoegen van een 15w40 naar een 10w 50 gaan. Deze vergaan ook na verloop van tijd en zorgen ervoor dat de olie sneller veroudert.Dan hou je dus de basisolie over.....
Je wilt dat een olie koud 'dun' is en warm 'dik', dit om voldoende smering te waarborgen bij de koude start, en een stabiele smeerfilm bij hard rijden op de snelweg. helemaal los van wat goed is voor de specifieke auto wil je het liefst een 5w of 10w waarde koud en een 40 of 50 w waarde warm.
Volsynthetische olie heeft maar heel weinig vi improvers nodig.Een minerale basisolie heeft er veel meer nodig.
Daarom zal een goede semisynthetische olie met een relatief groot aandeel synthetische olie, minder snel verouderen.
Een kwalitatief slechte 10w40 olie met dus relatief veel VI verbeteraars erin zal indien hij 18 maanden in de motor heeft gezeten en 25.000 km gereden............ geen 10w40 waarden meer hebben...
De olie is inmiddels ontdaan van een groot deel van de VI verbeteraar, veroudert,ingedikt, indien het een diesel is vol met roet en door de fysieke werking van de motor ook in kortere koolwaterstof- ketens gehakt...gevolg is een olie die warm echt dun is, feitelijk een soort 10w20 of 10w30
Geloof me er zijn volksstammen mensen die dat doen.
Dan heb je warm ook een lagere oliedruk... en dus een slechtere smering dan mogelijk is...
Ik zeg niet dat er iets mis mee is, je moet het vooral zelf weten, maar het kan beter..
Toch denk ik dat je de gemiddelde W123/W201 motor ( veel) meer plezier doet met kortere /frequentere verversingstermijnen dan 15.000- 20.000 km of 1 x per jaar, helemaal afgezien van de kwaliteit.
Succes.......<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/03/13 23:21