[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
automaatbak : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:44

automaatbak

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re:automaatbak

Berichtdoor Govert » 15 maart 2009, 02:58

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:47
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaatbak

Berichtdoor Govert » 19 maart 2009, 02:16

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/12 20:37
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 19 maart 2009, 20:42

hoi govert,

mooi,dat je hem hebt gevonden.hij is dus om de remband (aandrijving)strakker,of losser te stellen.als je dit doet met beleid,contra moer los iets strakker stellen.kijken wat hij doet,zit er niet voor niets op lijkt mij.lijkt me sterk dat deze afstelmogelijkheid er op zit,en dat je hem alleen kan stellen met de bak open?is in ieder geval,het proberen waard.ik vraag me alleen af,of hij bedoeld is,om het slippen van de achteruit te stellen.zelfde idee als een trommelrem,afstellen.maarja er is maar één manier,om daar achter te komen.

gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor JantjeV8 » 20 maart 2009, 08:38

Er staat ook duidelijk aangegeven dat de instelschroef(35) niet opnieuw gebruikt mag worden. Hij moet vervangen worden door een nieuwe.

Wat is er zo speciaal aan dat stelschroefje?

Ga je er aan stellen, draai dan met kwartslagen o.i.d. en onthou, meet of merk wat de oorspronkelijke stand was.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 20 maart 2009, 16:32

hoi jan,

we zijn bezig uit te vogelen,wat deze stelmoer precies doet in de bak.het probleem van de bak,word hierboven bescheven.als het een kwestie is van afstellen,zou mooi zijn.anders moet meschien de bak gedeeltelijk uit elkaar,centrifugaalkrachtregelaar gangbaar maken.of een andere bak,zien te versieren.buiten het R probleem,schakeld de bak goed.een automaatbak,is toch iets specialisties.
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Govert » 25 maart 2009, 01:17

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:48
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaatbak

Berichtdoor JantjeV8 » 25 maart 2009, 12:17

Inderdaad voorzichtig zijn Govert. Ben zelf niet vies van een bak open gooien, maar een automaat heb ik nog nooit onder handen gehad. Uit en weer in elkaar zal wel lukken, maar dan begint het pas... En denk er om, als ze bij MB zeggen dat dat schroeffie niet meer gebruikt mag worden, dan is daar echt wel iets mee aan de hand.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 25 maart 2009, 14:55

heren ik ben het helemaal met u eens,ik ben er ook geen voorstander van om als een kip zonder kop,te werk te gaan.maar het kan geen kwaad,om bepaalde zaken te onderzoeken,en uit te sluiten.diagnose tot nu toe:na de eerste ATF+filter wissel,duurde het langer voor het probleem weer de kop op stak.(kon langer rijden,voor hij weer blokeerde R)tweede wissel,ATF+filter+nieuwe modulator.blokeerde hij sneller na kort rijden+ruwer schakelen bij weinig gas geven (schakelmomenten),bij vollast schakeld hij goed.meschien dat het toch met de vacuummodulatie,te maken heeft.vacuummodulator moet nog afgesteld worden,ik heb als leek op het gebied van automaatbakken,geen idee?maar dit kan je testen,zonder de bak te beschadigen.optie twee was de bewuste stelmoer(remband B3),kan inderdaad meschien beter gedaan worden door een kenner.ik wil nu even het advies afwachten,van de automatenbakman.

gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 30 maart 2009, 20:51

hoi govert de automaatbakspecialist,topic wat jij aangeeft is er mee gestopt.(beste man is inmiddels 63 jaar)dus dat word verder zoeken,liefst een beetje in de buurt.als iemand een idee heeft?graag advies.

gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 05 apr 2009, 14:37

hoi allemaal,

eergisteren na het remmen avontuur(is nu goed),ook mijn vacuum-modulator gesteld.bak schakelde wat ruw,het bewuste sleuteltje twee slagen losser(tegen de klok in)gedraait.eigenlijk moet je dit stellen,met de manometer(drukmeter)op een bepaalde waarde.helaas waren op waarland de slangen nog niet goed,om de drukmeting uit te kunnen voeren.maar kan ook op gevoel,zoals ik begrepen heb is te veel druk niet goed voor de bak.gaat hij ruw schakelen,nu hij losser staat(twee slagen)schakeld hij soepeler.naar mijn idee is de ketting zo sterk als de zwake schakel,dus het goed functioneren van de bak,is ook afhankelijk van een dicht vacuum-systeem.mijn CV werkt niet dus hier kan ook nog een vacuum lek zitten,wil ik voor verlopig gaan afdoppen.verder is het volgens mij zo dat als je rembanden(aandrijving)slijten,kan je wel stellen bewuste stelmoer remband B3 voor de R,remband (of rembanden)voor de vooruit aandrijving deze stelmoer(of moeren)weet ik nog niet.dus als de rembanden nog niet helemaal zijn versleten,denk ik eerst deze stellen,dan bakdruk meten vacuumsysteem stellen,eventueel schakelmomenten mechanisch bij stellen stangenstelsel gaspendaal.ATF+filter vervangen(vuilgevoeligheidbak)bij mij zat er een halve liter te veel in er uit gezogen,peil is nu goed met warme bak.denk als leek zijnde(op zijn sesamsstraats)dat ik zo aardig in de buurt kom.verder las ik dat harry,nog een automaatbakspecialist wist in de buurt van utrecht.vreemd dat er in noordholland,geen kenner zit.(iemand?)op dit moment is er wel te rijden,met de wagen.en in het ergste geval moet er meschien(als hij versleten is)een andere bak onder.

gr hans

Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 05 apr 2009, 16:12

nog even dit,veronderstel'ling stel dat als de rembanden zijn versleten,dan gaat de bak slippen.dit kan je compense'ren door de modulator strakker te stellen(meer druk in de bak)maar volgens mij gaat hij dan ook ruwer schakelen.die van mij slipt gelukkig niet,ik ga eerst nog even experimente'ren met de modulator.ps foto boven(voor de niet kenners)is de modulator.
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Govert » 06 apr 2009, 17:28

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/11 17:49
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 07 apr 2009, 00:32

hoi govert,

anders moeten we samen maar op cursus,bij DAS HAUS.

gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 07 apr 2009, 18:10

hoi,ik heb nog geen tijd en zin gehad,om onder de auto te kruipen.theoretisch denk ik het volgende:waarschijnelijk door de slechte staat van onderhoud van de bak,is hij gaan slippen.vervolgens hebben ze denk ik de modulator,strakker gesteld om dit te compenseren.waardoor hij ging blokke'ren in de R,de bak was ontregeld ook nog een lekke modulator,waardoor hij niet meer optimaal schakelde.(ook te veel druk in de bak)nu met de schone ATF wissels,bouwt hij sneller druk op,slipt niet meer bij koude start.voorheen duurde het langer voor hij druk opbouwde,slipte met wegrijden.(met koude start)meschien is het pasta achtig spul,wat wij met de eerste wissel tegen kwamen slijpsel van het slippen in de bak(voering).ook duurde het langer voor hij blokkeerde na de eerste wissel,na de tweede ATF wissel+nieuwe modulator,blokkeerde hij vrij snel.modulator stond(staat)te strak,waardoor hij ruw schakeld en de R niet goed werkt.ik denk dat als ik de modulator nog losser draai,meschien kwartslag.dat het probleem is opgelost,heeft Mercedes only toch gelijk.alleen wat ik niet begrijp,het moment dat bij deze wagen het R probleem ontstond,hebben ze meschien gedacht dat de bak op was versleten rembanden,geen idee.(ben ik niet bij geweest)ik blijf optimisties.

gr hans ps ik denk dat de stelmoer remband B3,alleen bedoeld is om de remband strakker te stellen om het slippen van de R bij te stellen.
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor MajikSimon » 07 apr 2009, 21:12

ik heb al vrij vaak verhalen gehoord dat men bij diverse zichzelf kundig achtende garages de rembanden aantrekt als de bak gaat slippen.
De meesten nemen niet de moeite zich verdiepen in de modulator, vakuum etc, gewoon die rembanden aandraaien dan kan ie nog een paar 10.000 km mee denkt men...
wordt toch verkocht... zo is de gedachtegang vaak.
MajikSimon
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 08 apr 2009, 01:25

hoi simon,

ben het met je eens,goedkoop en snel voor de handel.ben begin januari ook met de wagen langs een garage geweest,om de ATF te laten vervangen,en te checken.deze garage heeft een goede naam (betrouwbaar),de monteur zij tegen mij wij zijn een commerciele garage,en deze wagen is echt iets voor een liefhebber.(dus zelf sleutelen)anders loop je leeg financieel,tenzij je een goed gevulde bankrekening hebt.hij dacht trouwens dat het slippen aan de koppelomvormer lag,ook nog langs de Mercedes garage geweest,deze geven geen info over de werking bak,verwees mij naar internet.ik begrijp dat een garage moet overleven,en dat ze zichzelf beschermen.(kennis is macht)ik ben erg blij met dit forum,we kunnen allemaal van mekaar leren,en deze mooie oldtimer benzen betaalbaar rijdend houden.

ps het geeft mij ook voldoening,en ik vind het intressant qwa techniek.

ook hou ik niet van handelaren,die alléén bezig zijn hun zakken te vullen.
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 11 apr 2009, 19:51

toch maar langs de automaat docter,

hoi,vandaag even de modulator getest.verschillende standen uitgeprobeerd,in de uiterste stand(los)begon hij weer ruwer te schakelen.twee slagen vaster gedraait,beste stand in huidige toestand schakeld hij het beste.soepel en op het juiste moment,naar mijn idee.op de R heeft het geen invloed,dus dit probleem hou ik nog even.verder is er nu goed mee te rijden,voor voorlopig.eerst informeren bij een deskundige,afwachten wat hier uit komt.dan beslissen wat te doen,hangt er van af wat er aan moet gebeuren?dus of huidige bak repareren, stellen of andere bak er onder eventueel.wil ik nog even over nadenken.

ps op de foto zie je het bewuste sleuteltje,waar je de modulator mee kan stellen.

gr hans

Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 16 apr 2009, 16:02

hoi,

contact gehad met een bak specialist,twee optie's R probleem.het zit in de mechanische schakel overbrenging pook naar bak,of het brein is uitgelubberd en moet vervangen worden.bak hoeft er niet onder vandaan,waarschijnelijk een klusje van een half uur.dus het valt mee.

ps.het brein is mechanisch, bij moderne bakken is hij electronisch,(regeld de schakeling in de bak)P-R-N-D-S-L en bevind zich onder het filter element ATF.

verder schakeld de bak nu goed,met de nieuwe modulator,en schone ATF.

gr hans
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 16 apr 2009, 17:54

hoi,

nog even dit,stelmoer remband B3 is alleen voor het strakker stellen van de remband R,om het eventuele slippen bij te stellen.voor leden met problemen met de automaat hier het adres(noordholland).

ps.bedankt govert voor de moeite.
Liefhebber
 


Re:automaatbak

Berichtdoor Liefhebber » 16 apr 2009, 18:00

oeps ging niet helemaal goed,dan maar zo.

http://www.versnellingsbakspecialist.nl/ (wormer)



linkje hersteld<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2009/04/17 13:16
Liefhebber
 

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten