Gister samen met Govert de laatste hand gelegd aan de Ford motor, het grootste probleem was de brandplaatjes verwijderen. Deze auto heb ik van een Pool gekocht en gelukkig zijn alle Polen automonteur! De verstuivers waren zo vast gedraaid dat er een meter pijp op de ratel moest om ze los te krijgen, een Ford heeft een soort koperen brandplaatjes en deze waren dus zo misvormd dat ze geheel plat gedrukt waren en dus groter geworden, hierdoor zaten ze muurvast en wilden geen kant op. Na wat gepiel een houtfred genomen, deze in het brandplaatje gedraaid en daar een waterpomptang op gezet om zo hopelijk de houtfred met brandplaatje eruit te trekken. Dat wilde niet, temeer omdat we met de waterpomptang geen hefboomwerking konden creeren. Dus toen maar een soort slagtrekker (zie foto) gemaakt, dat werkte perfect, binnen 5 minuten alle vier de brandplaatjes eruit. Nieuwe brandplaatjes erin, de verstuivers al een week eerder getest, deze nevelden nog prima, dus ook weer terug geplaats. Toen nog even puzzelen hoe de leidingen van de brandstofpomp naar de verstuivers lopen, ook deze weer geplaatst. Nu alleen nog een paar onderdelen van de sloop halen dan kan de motor weer terug geplaatst worden.
Bij een andere Ford motor hadden we een paar weken geleden een compressie lektest gedaan, dat was niet geheel positief, we hoorden duidelijk lekkage bij het inlaatspruitstuk. Dus gister meteen even de kop eraf gehaald om te kijken of de kleppen dan toch beschadigd waren. Makkelijker gezegd dan gedaan, kopbouten hebben een Torx T-70 kop, dat is een erg grote Torx, mijn set gaat tot T-55. Dus naar de lokale sloop, mijn huisdealer en even een T-70 geleend, dan blijken die bouten toch wel nijdig vast te zitten, omdat het motorblok op de werkbank staat draaid het mee, dus ik het blok tegen houden en Govert de bouten losmaken. In tegenstelling tot de Peugeot cilinderkop kun je deze zo afnemen. De lekkage werd waarschijnlijk door roetafzetting veroorzaakt, want aan de kleppen was niets te zien, sluiten zo op het oog te zien allemaal netjes, maar de lektestmeter liegt niet.
Zo blijken een zaterdagmiddag en avond toch nog nuttig en leerzaam te kunnen verlopen. Normaal starten we 's morgens altijd op tijd, alleen had ik 's ochtend sociale verplichtingen, ik mocht met mijn vriendin mee naar de vogeltjes markt in Joure, tweemaal per jaar en helaas kom ik daar niet onderuit. In de tuin staat een hele grote voliere, mijn levenswerk, haar hobby. Ik vind dat vogeltjes niet in een hok horen, maar daar verschillen wij dus van mening over. Maar goed toch weer een goede beurt gemaakt thuis!
groet,
Jaap <br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/03/22 10:28