[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
kaars, in plaats van stralenbundel! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:23

kaars, in plaats van stralenbundel!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

kaars, in plaats van stralenbundel!

Berichtdoor Geurt » 16 maart 2009, 09:36

hallo,

Zaterdagmiddag had ik smiddag's vrij, en toen was er een mooie gelegenheid om de koplamp van mijn Benz schoon te maken.

Want mijn rechterkoplamp had zeer weinig lichtopbrengst.

Ik heb de koplampunit uit elkaar gehaald, en het glas schoongemaakt. toen keek ik naar de reflector, en bijna al het chroom was eraf.

Nu is mijn vraag wat voor soort reflector heb ik hiervoor nodig?

Ik heb een Mercedes 300D uit 1979.

met vriendelijke groet,

Geurt
Geurt

Re:kaars, in plaats van stralenbundel!

Berichtdoor Govert » 16 maart 2009, 10:10

In het koplampglas (en wellicht ook elders) staat het merk van de koplamp: Hella of Bosch. De reflectoren zijn slecht uitwisselbaar.

Dan is er nog de keuze tussen rond of breedstralers, maar dat spreekt vanzelf.

Dan moet je nog kijken of je koplamphoogteverstelling hebt, dan zit er een vacuümdoos in de koplampunit. Met en zonder verstelling zijn moeilijk uitwisselbaar.

Je kan een nieuwe reflector kopen, maar soms is het goedkoper om op ebay, marktplaats of sloop een complete koplampunit te kopen. Let op: bij alle gebruikte reflectoren bestaat de kans dat de reflector geroest is.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Chevalric » 16 maart 2009, 13:55

Zou je de originele reflector niet kunnen overspuiten met reflecterende verf?

Zomaar een simpel idee,
grtz
Marc
Chevalric

Berichtdoor Geurt » 16 maart 2009, 14:55

jah, overspuiten is wellicht een goed idee, maar de vraag is dan of ik dezelfde kwaliteit licht terug krijg.

maar govert, wat bedoel je met slecht uitwisselbaar ?
dat ze slecht te krijgen zijn, of duur zijn?
Geurt

Berichtdoor Semrick » 16 maart 2009, 16:30

De reflectoren zijn los nieuw te verkrijgen maar zullen niet goedkoop zijn.
Een complete koplamp koop je al op marktplaats (gebruikt) voor een bedrag van rond de 80 euro.
Jij hebt momenteel koplampen met ronde reflectoren. Er zijn ook koplampen met vierkante reflectoren. Die zijn onderling niet uitwisselbaar.
Dan heb je nog koplampen van de fabrikant Hella en Bosch. Op het lampglas staat wel vermeld welkr merk het is.
Govert bedoelt denk ik dat reflectoren van Bosch niet te plaatsen zijn in een lamp van Hella (en andersom).
Ik zou gaan voor een complete unit. Kijk wel even of jouw auto van binnenuit verstelbare koplampen heeft (maar dat denk ik wel).
Neem anders eens contact op met Harold van autobedrijf HCS in Bemmel. (0481-454317 www.autobedrijfhcs.nl )
Hij zal ze nog wel gebruikt voor een schappelijke prijs hebben liggen.
Zeker het rone model. Vierkante zijn gewilderen dus moeilijker 2e hand te verkrijgen.

Overspuiten met chroomlak zou ik niet aan beginnen. Dit blijft slecht zitten en geeft nooit dezelfde glans als origineel. Het geld voor een spuitbus kun je beter in een goede gebruikte koplamp steken.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2009/03/16 15:31
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Geurt » 16 maart 2009, 22:54

Hallo,

Ik heb in iedergeval ronde hella koplampen.
Ik weet niet of ik een koplamp hoogte verstelling heb, dus ik heb ff wat foto's geplaatst.

Ik heb ook op marktplaats gekeken, maar die koplampunit van 80 euro was van bosch. zou dit geen problemen opleveren?

Ik heb ook nog ff gekeken op google hoe duur een reflector is, maar ik Kon niets vinden. weet iemand toevallig hoe duur zoiets is?
Dan kan ik een vergelijking maken !
Geurt

Berichtdoor Geurt » 16 maart 2009, 22:57

Geurt

Berichtdoor Geurt » 16 maart 2009, 22:58

en de achterkant

Geurt

Berichtdoor Semrick » 17 maart 2009, 00:24

Als je een hele koplamp koopt maakt het niks uit of dat er een van Bosch is of van Hella. De gehele koplamp is dus zowel van Hella als van Bosch te plaatsen.

Of je hoogteverstelling hebt kun je op het dasboard zien. Daar zit dan een draaiwieltje met de cijfers 0 t/m 3. Op de laatste foto kan je het aan de achterkant van de koplamp net niet goed zien. Als er hoogteregeling op zit dan heb je aan de achterzijde van de koplamp (bij de stekker) ook een vacuumleiding op de koplamp zitten. Zoals gezegd lijkt die er op de zitten maar ik durf het aan de hand van deze foto niet met zekerheid te zeggen.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Markparket » 17 maart 2009, 01:17

Er zijn ook positieve verhalen om een reflector weer 'op te piepen'.
Brezan heeft daar wel spuitbussen voor....kost geloof ik iets van € 10,00.
Je kunt het altijd proberen;-)

Overigens zou ik voor nieuw of zo goed als nieuw gaan: Licht is je eigen en andermans veiligheid!
Markparket

Berichtdoor Toontje » 17 maart 2009, 06:52

hoi hoi
ik heb ze vervangen koste niet zo duur waren er voor verstelbare lampen maar heb die dingetjes overgezet van de vaste kan je niet voor sukkelen en je hebt weer licht
groetjes toontje
viewtopic.php?f=10&t=2919
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Geurt » 17 maart 2009, 10:31

oke, dan heb ik denk ik geen koplampen met hoogteverstelling , want ik heb geen draaiwieltje op mijn dashbord, alleen een wieltje voor het dimmen/ versterken van het licht op de tellers.

ik ga vanmiddag contact opnemen met autobedrijf HCS voor een reflector, of een gehele koplamp unit.

in ieder geval bedankt!
Geurt

Berichtdoor JantjeV8 » 17 maart 2009, 13:39

Voor diegene die ze nog wel met poetsen kunnen oplappen: GEEN commandant of ander grof poetsmiddel gebruiken want je poets zo de chroomlaag er af.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Wiebren240D » 18 maart 2009, 00:27

Hallo Geurt

kijk maar eens op Marktplaats en dan advertentie nr 237664994.
je gelooft het niet maar nieuwe koplampen voor de W123 voor 65 Euro ex de btw.
hier in Sneek liggen ook nog 2 koplampen wel de vierkante wat moet je daar nu voor vragen als ze nieuw zo goed koop zijn.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Geurt » 11 apr 2009, 10:58

zo, de koplamp is vandaag binnengekomen.

ik heb hem gelijk gemonteerd en hij doet het weer als vanouds.
de koplamp was 35 euro, hij is wel gebruikt, maar ziet er nog keurig uit!
Geurt

Keer terug naar Techniek