[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Welke remklauw is dit? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:37

Welke remklauw is dit?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Remigius » 16 maart 2009, 22:35

Heren,

Eerste moet ik zeggen, sorry voor de lange afwezigheid.
Laatste wat jullie hoorden is dat ik in Suriname zat, met de Marine op jungletraining en ik allemaal mooie en gare W123's zag, maar..geen fotos genomen-ik schaamde me dood..2e is dat mijn 230 carb het tot nu toe goed deed..is er iets minder aandrang om te schrijven..

Maar goed, ben er weer..en ik ga het goedmaken met jullie, erewoord.

Nu..een remklauw lekt vloeistof dus die wil ik vervangen/reviseren..echter zonder hem van de wagen te halen kon ik niet opmaken welke het is? Ik denk ATE, maar graag jullie advies:

Remigius

Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Remigius » 16 maart 2009, 22:35

2e foto

Remigius

Berichtdoor MB280E » 16 maart 2009, 22:42

Ik denk ate. Als je bij de dealer een revisieset besteld moet je er een bestellen van Teves. (de T in Ate staat voor Teves)
Ik wist het niet maar iemand kon me dit vertellen.
Waarschijnlijk zal je de andere zijde ook moeten doen.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor jan280CE » 16 maart 2009, 23:06

Remy toch, waarvoor heb je een WIS?
Bij de ate moet je de stiften van de remblokken met een doorslag eruitslaan, de bendix heeft zekeringsclipjes aan de binnekant op de stiftjes.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Remigius » 17 maart 2009, 00:28

Zeker zeker, mijn vermoedens zijn ATE ook, echter..

Die pennetjes en blokkenklem is ATE en niet Bendix, dat had ik wel uitgepuzzeld-oa met de WIS, Jan;-)..alleen zag ik nergens staan dat het Bendix klem/pen systeem niet op een ATE klauw past. Of omgekeerd.

Die klemmetjes vervangen is niet zo lastig maar met een nieuwe klauw wil ik zeker zijn dat beiden zijden gelijke klauwen hebben, zodat ik niet tegen de vangrail vlieg met een noodstop (net zoals ik nu doe trouwens hehe)..

ATE dus..ok..dan ga ik morgen/overmorgen bestellen.

Dank heren.

Remy
Remigius

Berichtdoor Semrick » 17 maart 2009, 00:39

Hieronder zie je een Bendix klauw.
Overigens moet je er wel rekening mee houden dat je een van de 1e type's hebt. Mogelijk dat daar nog een ander model remklauw op zit dan de huidge.
Ik vind hem er namelijk wat anders uitzien (maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn door de wat donkere foto's).

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor Semrick » 17 maart 2009, 00:40

En nog een van een Bendix gezien van de zijkant.

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Remigius » 17 maart 2009, 00:58

Ja die fotos had ik gezien-mooie gedaan die revisie trouwens!
Mede door die foto denk ik juist dat de mijne anders is-ATE dus, welk type ja..als we er vanuit gaan dat ze min of meer zelfde remdruk geven dan is er weinig aan de hand. Mijn gevoel zegt dat de remdrukken tussen verschillende merken groter zijn..maar goed..je kan ook grote en kleine ATE klauwen hebben met verschillende druk? Keuzes keuzes..;-)

Gr
Remy
Remigius

Berichtdoor Semrick » 17 maart 2009, 01:01

Ik denk zelf dat het niet veel uitmaakt en dat beide merken even veel remdruk geven.
Mooiste is natuurlijk 2 gelijke klauwen maar als het niet anders kan zou ik het wel aandurven met een bendix aan de ene kant en een ATE aan de andere zijde. ;-)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Wiebren240D » 17 maart 2009, 18:43

Hallo Daar

hier in Sneek liggen nog wel een hoop van die remklauwen.
van een W115/114 de eerste serie is het zelfde als de eerste serie W123.
daar passen de dunne remblokken in.

groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Remigius » 17 maart 2009, 20:18

Wiebren,

Hallo, hoe is het met de gezondheid?

Hoe bedoel je de dunne blok remklauw..is dit een speciaal type ATE? Ik heb een 'link' naar een remklauw, maar weet niet of het de goeie (ATE) is?

In de tussentijd heb ik net mijn stuurdemper vervangen...was hoog nodig haha..merk je vanzelf als je hem eraf hebt en vergleijkt met een nieuwe..preofritje ging goed, maar denk dat dat verschil pas goed merkbaar is op de snelweg.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Wiebren240D » 17 maart 2009, 20:52

Hallo Remy

met de gezondheid gaat het aardig met 3 weken weer een schok.
en dan maar hopen dat het langer goed gaat dan de vorige keer.

maar over die dikke en dunne remblkken.
Mercedes kwam ergens bij serie 1 of 2 met grotere remklauwen daar kunnen dikkere remblokken in zijn meen ik 0,5 cm dikker scheelde bij het taxi gebruik 10000km.
die remklauwen kwamen bij ons toen ook op de W115/114 scheelde weer werk.
en minder inkoop aan remblokken.

ja die hier nu in Sneek liggen die zijn gewoon goed maar wel voor de dunne remblokken passen gewoon niks mis mee hoor.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Martijn_200D » 18 maart 2009, 11:09

Die dikte van de remblokken is 17mm voor de dikke en 15mm voor de dunne.
Ik had bij mijn 300D 2 verschillende remklauwen, eentje bendix en eente ATE.
Ik heb bij mobilityparts.nl de remblokken van ATE 15mm gekocht en deze pasten in beide remklauwen !
Dus de ATE blokken gewoon in de Bendix klauw.
Martijn_200D

Berichtdoor Remigius » 19 maart 2009, 23:51

Heren,

Hartelijk dank voor de reacties.

update:

Wiebren, hartelijk dank voor je aanbod, ben blij te horen dat het beter met je gaat, is wel een zorg.
Wat der remklauw betreft, ik had eerder al contact gelegd met iemand op Marktplaats en die heeft ook de juiste klauw en di eis onderweg. Ik wilde hem niet afzeggen omdat hij al moeite had gedaan. Die klauw is ook getest en moet goed zijn.

De blokken en schijven heb ik weer ergens anders besteld, en ook die man wist van de 15 en 17mm verschillen-voor de zekerheid (ivm originele linkerklauw) krijg ik de 15mm blokken mee.

Ik verwacht verder geen moeilijkheden met installeren-hooguit vanwege ouderdom dat die 2 pennen vastzitten, en dat kruisvormige plaatje te verweerd is om her te gebruiken.

Ik heb de verschillende treads gelezen over het verwisselen van schuijven/remmen dus met mooi weer zou het zaterdag moeten lukken.

Enige kleine ding nog:
Zijn die kruisvormige plaatjes lastig te (de)monteren..kan ik die gewoon eruit wippen met een schroevendraaier of forceer ik ze dan? Enige tips nog?

Dan zijn er nog nare bijgeluiden van onder de wagen..maar dat is een nieuwe topic..helaas..

Nogmaals dank en ik houd jullie op de hoogte!

Groeten
Remy
Remigius

Berichtdoor Semrick » 20 maart 2009, 09:27

Als je de pinnetjes waar de remblokken mee vastzitten er uit tikt dan vallen die kruisjes er vanzelf uit (als het goed is).
HEt kan echter zijn dat de binnen behoorlijk vastgeroest zitten en dat je die kapot slaat. Ik monteer zelf altijd nieuw materiaal.
Een setje "bevestigingsmateriaal" dus pinnen en 2 kruisjes kost je nog geen 10 euro. Daar zou ik dus niet op bezuinigen. (zie plaatje hieronder)
Voor het monteren alles even netjes reinigen en de remblokken (aan de zijkanten waarmee ze in de klauw schuiven en aan de achterzijde daar waar de cylinder het blok aanduwt) even lichtjes insmeren met kopervet.
Dan blijft alles goed gangbaar en ishet volgende keer ook weer makkelijk te demonteren <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2009/03/20 08:27

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Remigius » 20 maart 2009, 09:57

Ok, die moet dus zo los vallen.

Mooi..ik zeg dat omdat het zwart en koek is op dit moment-niet te zien wat daar precies zit...mede doordat die klauw al een tijdje lekt ...sinds een paar dagen is er elke keer als ik parkeer rook uit mijn wielkast. Plus de rem maakt een metalig 'klonk' geluid..volgens mij schiet hij dan los van de schijf ofzo..maar goed, nog 1 ritje 5 minuten en dan is het weekend.

Gelukkig hebben we nu een 2e auto(otje) en ik verwacht zaterdag alles binnen te hebben, dus mochten die pinnen/klemmen stuk zijn dan sta ik met 5 minuten bij de Brezan/Harry Banis.

Nog een vraag-de remvloeistof zit rondom in en om mijn wiel en op mijn band..hoe chemisch reactief is die bende? Moet ik mijn band afwassen/vervangen na reparatie?

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Semrick » 20 maart 2009, 10:11

Remvloeistof is redelijk agressief maar dan met name voor de lak.
Ik weet zo niet hoe het zich verhoud tot rubber maar ik denk zelf dat het wel mee zal vallen.
Ik zou even een spuitbus met remmenreiniger kopen en daar de zaak alvast mee schoonspuiten. Daarna ruim afspoelen met water en dan zal het wel goed komen.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Remigius » 20 maart 2009, 21:29

Update remmen wisselen.

Ben eerst met linksvoor begonnen..die klauw zou goed zijn en de blokken schijven niet, eerst wat fotos..<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2009/03/20 20:31
Remigius

Berichtdoor Remigius » 20 maart 2009, 21:37

Beschadigd rubber/fusee/steun arm?<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2009/03/20 21:24
Remigius

Berichtdoor Remigius » 20 maart 2009, 21:39

Remklauw loopt leeg..Hij was droog toen de zuigers ingedrukt waren..erna ging die rechtse lekken en toen ze allebei uitstonden ook links..
De linkerzuiger heeft een beschermrubber..de rechter zoals duidelijk zichtbaar niet..wordt dit een nieuwe linker voorklauw..:-(

Remigius

Volgende

Keer terug naar Techniek