[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
oliedrukmeter : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:17

oliedrukmeter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

oliedrukmeter

Berichtdoor meijers35 » 16 maart 2009, 23:45

mijn 300D heeft stationaar een oliedruk van 0,2
als ik gas geef zit hij op de 3
bij normaal toerental. b.v. 100 rijden zit hij tussen de 2, en 2,5

zegt dit iets over de conditie van de motor en de compressie?

groeten leon
meijers35
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor Luckyluc » 16 maart 2009, 23:48

Hallo Leon,

ik had hetzelfde.

vorige week de motor van een nieuw oliefilter voorzien en olie gewisseld. Filter zat goed dicht.

Stationair zit ik nu op 1,5 en rond de 100 op 3.

Mvg. Luc
Luckyluc
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor meijers35 » 16 maart 2009, 23:57

Ik heb vorige week olie en oliefilter verwisseld
dat gaf nog geen verschil te zien
gr leon
meijers35
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor henklith » 17 maart 2009, 00:10

Je hebt er toch geen extreem dunne olie in zitten?
groet, henk
henklith
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor meijers35 » 17 maart 2009, 00:27

nee gewoon
goede olie
10-40
meijers35
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor Wiebren240D » 17 maart 2009, 00:44

Hallo Leon

ik vind het niet hoog die olie druk.

ik denk bij het begin beginnen doe eerst maar eens kompressie meten dan weet je al een boel meer van hoe de moter eraan toe is.
eerst wel kleppen stellen hoor en dan kompressie meten.


groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor henklith » 17 maart 2009, 00:47

Vind ik wel aan de dunne kant hoor zeker voor straks in de zomer.
Gangbaarder is dacht ik (15 W 40) of (20 W 40)

Maar goed, ik vind de druk toch wel erg laag, is die ook ergens bij jou in de buurt te laten meten door een garage?
Weet je tenmiste of er echt sprake is van olie druk probleem

Groet, henk
henklith
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor Semrick » 17 maart 2009, 00:51

10W40 is op zich niks mis mee. Is volgens mij ook gewoon de aanbevolen olie voor de W123.
Om de reclame term maar eens te gebruiken "Die olie heb ik zelf ook".
En bij het gas geven en rijden (dus ook met 100km/u) moet de oliedruk gewoon op 3 staan. Zo niet dan is er iets mis. Heb je wel een oliefilter van een erkend merk gebruikt (Bosch of Mann). goedkopere filters willen ook nog wel eens problemen geven.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor meijers35 » 17 maart 2009, 08:00

er zit een manfilter in

is het veel werk compressie opmeten?
kun je dat zelf ook doen?

ik zag op internet setjes van 60 euro
meijers35
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor wwwW123 » 17 maart 2009, 11:10

loopt de motor rauw? in het ergste geval zijn dan je hoofdlagers van je krukas versleten/beschadigd bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor MB280E » 17 maart 2009, 20:28

Eerst oliedruk meten. Voor je het weet loopt de motor in de soep!
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor Govert » 17 maart 2009, 20:35

Ik zie eigenlijk het verband niet zo tussen de compressie, of het gebrek daaraan, en de oliedruk. Volgens mij kan je een zeer slechte compressie hebben en toch goede oliedruk. De oliedruk wordt gemeten net na het filter en het is de druk in de olieleidingen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor MajikSimon » 17 maart 2009, 20:44

0.2 stationair is te laag. Ik zou me het apezuur schrikken...

Dat wil zeggen ALS dat inderdaad klopt die 0.2....
Eerst filter even nakijken, zit het goed, zit er niets tussen etc en daarna oliedruk meten met externe meter. De oliedrukmeter op het dashboard is geen precies instrument.Die compressie meten zou ik niet meteen doen.

Vragen

1 Is dit gekomen sinds de olie en filterwissel? zo ja dan is het waarschijnlijk dat daarbij iets is misgegaan.De olie kan het niet aan liggen, 10w40 is prima.
2 Is ie direkt na de koude start wel 3? of is ie dan ook direkt 0.2 a 0.5 stationair?
3 is het gelidelijk aan onstaan of plotseling? of heb je er eerlijkgezegd nooit op gelet tot nu toe?
4 is de motor stil of tikt ie? of loopt ie rauw oid?

Ik weet de oorzaak ook niet zo 123...Ik weet wel dat er een soort overloopventiel is, als de druk TE hoog is (ca 5 a 6 bar denk ik...weet het niet exakt) wordt die geopend.
Als die nou open BLIJFT staan, kan ik me voorstellen dat je dit soort perikelen krijgt.
Volgens mij is minder dan 0.5 ECHT te laag.... ik zou er niet meer mee rijden totdat je er naar hebt gekeken, desnoods afslepen naar een ( DHZ?) garage....
Ik zou ook de oliedruk meten.
Bij hydraulische stoters zou de motor al flink tikken door de te lage oliedruk bij de klepstoters, die vullen zich dan niet goed....bij deze mechanische kan ik me voorstellen dat het nog stil is...

succes joh<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/03/17 19:54
MajikSimon
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor meijers35 » 17 maart 2009, 21:07

ik moet eerlijk zeggen dat ik er slecht op gelet heb bij de aankoop
van de auto
wel dat de oliedrukmeter bij normaal rijden rond de 2 zat

Eigenlijk van na de oliewissel, zei de garage me
je druk is wel erg laag.

Vandaar dat ik op het forum ben gaan zoeken
in het handleidingsboekje hebben eze het over 0,5 bar
maar wel dat hij daarna omhoog moet gaan.

Het geluid van de motor is lastig te vergelijken
ik zou dan een andere motor erlangs moeten zetten.
echt stil is ie niet. Maar welke diesel is dat wel.

ik vermoed dus dat ik er zo al langere tijd( vanaf dec ) zo mee rijd.

gr leon
meijers35
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor MajikSimon » 17 maart 2009, 22:19

Of een (compleet) versleten oliepomp, of een verstopte olie aanvoerleiding.
Door sludge...
Had de wagen wel normale oliewissels gekregen? Anders kan het inderdaad door losgekoekt vuil gekomen zijn. Alleen dan had ik een vrij acuut verloop verwacht... maar goed voordat de wagen voor de oliewissel ging was de oliedruk ook (stationair) reeds zo laag? Want een waarde van 2 warm stationair is WEL volkomen normaal.

Verdere mogelijke oorzaken dus:
- Een kapot lager van de krukas of van de nokkenas waar de olie gewoon langs kan stromen zonder druk op te bouwen...
En zoals ik boven al zei:
-Verstopte olieaanvoerleidingen.(o.a t.g.v Ernstige sludge )
-Kapotte /versleten oliepomp!


Ik zou eerst de oliedruk maar eens meten met een goede meter.

ALs je krukaslagers maar heel blijven, de rest is nog te overzien met evt een andere kop erop...

succes en laat aub weten wat het was!!
Ben erg benieuwd.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/03/17 23:55
MajikSimon
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor meijers35 » 18 maart 2009, 12:04

even op een rijtje wat ik weet of niet weet

de druk is al vanaf dat ik hem heb laag bij statioair draaien onder de 1

Zodra is gas geef schiet hij ohoog naar 3

bij een rustig toerental daalt dit tot 2

Dus tijdens het rijden krijgt hij smering.

Ik weet niks van de historie van oliewissels( tenminste niet betrouwbaar)

Ik heb twee weken terug voordat ik olie wisselde een schoonmaakmiddel erin gedaan
Carbon of zoiets om alle sludge en zo eruit te krijgen.

Nu zit er nieuwe olie in en een nieuwe filter.

Kan het zijn dat hij stationair iets hoger afgesteld zou moeten worden. Verloopt de stationairistelling?

Vriesstart
Ik woon aan de kust in zeeland. dus echte vorst lager dan -10 is zeldzaam
In december was het het een keer rond de -10 en toen starte ie slecht, maar de accu was ook niet helemaal vol
met hulpstartkabels sloeg die wel aan.
Verder start ie altijd meteen

wellicht zowel de oliedruk meten en de compressie.



groeten leon
meijers35
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor wwwW123 » 18 maart 2009, 14:52

rij anders, na goedkeuring/overleg, eens langs wat mensen van de club en laat je motor 's horen/rijden.
op afstand is dat toch vaak niet goed in te schatten allemaal.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor meijers35 » 19 maart 2009, 14:29

nee dat klopt

ga soortgelijke diesels opzoeken en vergelijken
meijers35
 


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor Wiebren240D » 19 maart 2009, 17:12

Hallo Daar

hij woont in Zeeland

ik hoop in de beurt van Middelburg.
daar woont Willem v Everdingen echt een revisie specialist op het gebied van deze motoren.
neem kontakt met hem op en hij verteld je precies wat er aan de hand is.
jammer dat deze man hier niet meer schrijft.

ik stuur je wel een mail met zijn telnr

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:oliedrukmeter

Berichtdoor meijers35 » 19 maart 2009, 22:55

oke merci
gr leon
meijers35
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten