Beste Benzers,
Ik zit nu ook al een tijdje op het forum, en het wordt nu wel eens tijd dat ik me eens voorstel.
Eigenlijk heb ik dit al eens gedaan (heb een uur zitten type
) maar toen was de tekst plots weg!
Goed, daar gaat ie!
Ik ben Levi Lammens, 24 jaar, momenteel woonachtig te Kortrijk en afkomstig van Ichtegem bij Torhout.
Voor de noorderburen, dit ligt allemaal in West-Vlaanderen.
Genoeg over ondertekende, op naar de wagen, want daar is het hier tenslotte om te doen.
Ik ben dus trotse eigenaar van een W123 300D uit 1983.
Om jullie niet langer op jullie honger te laten zitten, een foto voor de historie van de Oude Glorie wordt uiteen gedaan. (Wat is de juiste benaming voor dit kleur?)
De wagen is als het ware een familie – erfenis, of zo zou je haar kunnen noemen.
Aangekocht in 1983 door mijn grootvader, die reed er mee tot de W124 kwam aankloppen en hij overschakelde naar de nieuwe Benz.
Mijn vader nam de W123 met plezier over en zo reed ons gezin er meerdere jaren mee. Totdat mijn grootvader zijn doel had gericht op een nieuwe Benz. (W124 300TD) Mijn vader nam de vorige W124 over van mijn grootvader en mijn tante ging met plezier de baan op met de W123. Enkele jaren later vond mijn grootvader het toch wel nodig uit te kijken naar een nieuwe Benz. Wederom deed dezelfde rotatie zich voor, nu kwam de W123 echt in dienst van het bedrijf van grootvader. Daar deed ze dienst als wagen voor de verkoper, dit deed ze eveneens meerder jaren met glorie. In 1999 vond mijn grootvader dat het toch echt wel eens tijd werd voor een nieuwe Mercedes. Zo kwam de W124 300 TurboDiesel op het bedrijf dienst doen als verkoperswagen. De W123 werd toen te koop gezet. Er kwam echter geen redelijk bod op deze wagen (GELUKKIG!!!). Mijn grootvader vond dat de wagen een groter waarde had voor hem dan wat er voor geboden werd en besloot dan maar hem in een garage te zetten en te houden.
Zo stond hij daar dan, totdat ik na mijn studies in 2008 begon met avondschool automechanica. Zo’n avondje wat les en bijleren over auto’s en hun mechaniek is allemaal wel leuk, maar beter is het nog als je geregeld je handen vuil kan maken.
Ik was dus op zoek naar een wagen die niet zo recent was dat de elektronica alles vertroebelde, maar naar een wagen, waar de mechaniek nog tamelijk ‘simpel’ was en waar ik dus zelf ook iets kon aan doen.
Toen ging de gedachte naar de lichtblauwe W123 die in de garage volledig onder het stof stond.
Op een dag trok ik mijn stoute schoenen aan en stapte de bureau van mijn grootvader binnen. Met de vraag als ik met oog op mijn opleiding in avondschool niet wat mocht sleutelen aan de W123. Mijn grootvader keek me eens goed aan, dacht enkele seconden na en zei toen: ‘Weet je wat?! Als je hem terug op gang krijgt mag je hem houden!†Stomverbaasd, maar gelukkig, ging ik akkoord. (Mijn grootvader moet wss gedacht hebben, dat lukt hem toch nooit meer)
Nu moest de W123, die ik ondertussen de Oude Glorie had gedoopt, wel terug rijden!
Naar de garage getrokken, hoe stond ze daar zeg! Onder een dikke laag stof, chroom helemaal niet blinkend, banden plat, … Dan maar onmiddellijk motorkap opengedaan.
Batterij geplaatst die we nog staan hadden, Diesel opgepompt met handig pompje naast de dieselpomp. En proberen te starten.
Dit deed ze niet graag, maar je hoorde toch wel dat ze na 9 jaar stilstand opnieuw wou leven!
Dan maar helper gevraagd die tijdens het starten wat ‘Quickstart’ in de luchtfilter spoot (niet aan te raden om dit vaak te doen). Opnieuw proberen te starten en plots was ze weg! De heerlijke 3 liter, 5 cilinder in lijn kwam weer tot leven en stond te tokkelen zoals alleen een Mercedes dat kan!
Ik wist wat me te doen stond en reed recht naar het bureau van mijn grootvader draaide daar even rond en stak mijn toppie-duim naar buiten. Had je hem moeten zien kijken !!!
Al snel kreeg ik alle sleutels in handen.
En al snel deed ik de eerste kleine werkjes, banden blazen, nieuwe diesel tanken, verstorven leidinkjes vervangen, …
Enig probleem was dat de papieren niet onmiddellijk te vinden waren. Ik wacht wat en probeerde zo nu en dan wat meer informatie in te winnen over de wagen en wat werkjes uit te voeren. Gedurende het volgende jaar bleven de papieren zoek, ookal drong ik geregeld aan en gingen mijn grootvader en grootmoeder meermaals op onderzoek.
Nu heb ik alles info om de papierwinkel terug op orde te krijgen, en wil er dit jaar ook graag mee de baan op.
Het technisch in orde zetten moet nog gebeuren zodat hij kan gekeurd worden als Classic.
En dan volgen nog een hele waslijst met werkjes en aanpassingen die ik wil doorvoeren.
Gelukkig heb ik nu ook dit forum ontdekt en me ingeschreven. Hopelijk gaat met jullie hulp alles wat vlotter.
Als beloning voor het vele leeswerk dat jullie hebben uitgevoerd volgen nu nog enkele foto’s van de oude glorie, na haar eerste wasbeurt.
Wat blauw rokend, maar past bij het kleurtje ïŠ