[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bonken bij starten motor en ratelen/ronken bij .. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:25

Bonken bij starten motor en ratelen/ronken bij ..

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bonken bij starten motor en ratelen/ronken bij ..

Berichtdoor Remigius » 20 maart 2009, 00:00

Heren, dames,

Nog een issue of 2 bij mijn 230.

Als ik de motor start en ook bij bobbels in de weg hoor ik een duidelijk gebonk onder mijn wagen..middenonder/achterbank beetje die hoogte.
Ik vermoed dat er iets is met mijn cardanlager..dat rubber wellicht..de hardyschijf achter zag er op 1e gezicht goed uit.

Iemand dit eerder meegemaakt?

Tevens en dat vind ik zorgelijker..als ik rechterbochten draai..dan sinds een week of 2 hoor ik een ratelend/grommend geluid vanuit de wagen komen..ik heb nog moeite met het lokaliseren van de richting ervan (juist omdat het in bochten is , die duren kort en dan kan ik ook niet met mijn oor in de achterbank hangen) maar..mijn gevoel zegt nu dat het geluid van rechtsachter komt.

Heb ik vandaag gekeken zo goed als kon, en hoewel mijn differentieel een vette klomp is..zie ik weinig..hooguit dat de rubber hoes (steekas/differentieel) gedeeltelijk vet/nat is en de andere hoes niet.

Als de remmen van de andere topic gefikst zijn wil ik hem op de krik zetten achter en dan de draaitest doen. Als ik het goed heb: opkrikken, handrem los, automaat in P en aan het wiel draaien. Resultaat, geen speling is goed, enige speling is slecht..klopt dat of kan ik op een andere manier iets testen.

Ook van belang: ik moet er mee naar Duitsland over 2 weken..kan ik ermee door blijven rijden zonder een wiel en mijn leven te verliezen?

Hartleijk dank weer,

Groeten
Remy
Remigius

Re:Bonken bij starten motor en ratelen/ronken bij ..

Berichtdoor benedendijker » 20 maart 2009, 00:22

Als ik het hele verhaal goed gelezen heb, dan denk ik dat je alvast naar een andere steekas of een rubber hoes mag gaan zoeken.
Dat is een serieux werkje vriend, het is in je verhaal niet duidelijk of je vaak lange afstanden rijdt.
Als dat wel het geval is dan hoor je hem vaker.
En als de APK op korte termijn op het programma staat dan is het zinvol om de as direct te vervangen.
De keuring zal zeker negatief voor de Benz uitvallen.
Klasse klassiek bellen, een goede monteur zoeken of zelf doen.

Groeten Ad !!!
benedendijker

Berichtdoor bartolo66 » 20 maart 2009, 00:28

Omdat het gebonk ook plaats vind tijdens het starten (dus niet tijdens het rijden ) moet je ook eens kijken of je motorsteunen en uitlaat nog wel goed vast zitten.
bartolo66

Berichtdoor benedendijker » 20 maart 2009, 00:39

Dat bonken tijdens het starten was me even ontgaan.
Maar kruip er maar eens onder en controleer of beide hoezen van de aandrijfassen nog heel zijn, dat de een droog is en de andere vet, is het mogelijk dat er een hoes gescheurd is.

Hou ons op de hoogte.

groeten Ad
benedendijker

Berichtdoor JantjeV8 » 20 maart 2009, 08:16

Ik neig ook het meest naar een steekas die de moed begint te verliezen..

Houdt een klein beetje in je achterhoofd een wiellager die speling heeft, maar niet op de eerste plaats.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Remigius » 20 maart 2009, 09:41

Heren bedankt voor de reacties.

De steekas is hoofdverdachte 1 dus.
Als die hoes tussen as/diff lek is..waarom dan dat geluid? Omdat de as ook beschadigd door vuil of is het alleen vervangen van de ashoes dan 'genoeg'?

De motorsteunen/automaatsteunen zal ik bekijken maar..ik heb een gevoel dat het geluid meer onderin/achterin zit.

Dat bonken komt voor bij P stand en tijdens rijden over hobbels/speedbumps, dus niet zozeer doordat de cardan draait maar wellicht is dat hem wel.

Dat ratelende/grommende geluid is merkbaar als ik gas geef in de bochten, bij gas los niet/minder.Heb er net op extra gelet+was goed hoorbaar (het volume varieert soms )

Remy
Remigius

Berichtdoor Wiebren240D » 21 maart 2009, 00:50

Hallo Remy

ja die steekas is denk ik aan de beurt.
en dat bonken bij het starten is denk ik een motersteun probleem.
ja een nieuwe ashoes erop zetten en het probleem is op gelost ik hoop het maar reken daar maar niet op hoor.
krik de auto morgen eens op en kruip onder de auto dan zie je gauw genoeg wat er echt aan de hand is.

en een steekas ligt hier denk ik nog wel in Sneek.
maar er is al veel meer geschreven ik kan mij dat verhaal van Paulsnip nog wel herinneren.
met die uitelkaar gebarste steek as hij stond toen echt stil want op 1 steek as rijd een auto echt niet hoor.

greoten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Remigius » 22 maart 2009, 23:18

Zo..heren nog een update,,

Wat kan een remmenklus uitlopen tot een klus van 3 dagen weekend..maar goed..

Bijgeluiden..tijdens het vervangen van de rechtervoorklauw...kreeg ik de naafdop er niet goed af, zat helemaal vastgeroest..niet normaal...zit helaas nu een gaatje in..dus die is lek-ik rijd er nu toch mee maar moet vervangen worden..echter,.,toen de inbus los en de naafmoer..die draaide ik zo los met mijn hand?!? Nou..hele bende vervangen.(andere tread) en even onder de auto gelegen..

De rubbers op de lagers van de cardanas zijn wel broos en er zit speling op..maar even de uitlaat schudden verklaarde meer..herkenbaar geluidje hoorde...nou..bleek een rubber van de knalpot gesprongen te zijn..die contrarubber trok die pot een kant op een net zo dat die middendemper bonkt..nu niet meer dus, opgelost.

Ik rijden met mijn nieuwe remmen..geen geluiden meer in de bocht die mij deden vrezen voor steekassen, geen bonken meer bij bobbels en het starten...2 vliegen in een klap opgelost. Ik ben weer blij en toen kwam ik bij een stoplicht..daar sloeg de motor bijna af.., stoplicht erop ook..en zelfs met bochtjes van 10km per uur wil het afslaan-bij een stoplicht sloeg hij af in nog geen halve seconde..poef uit....maw...tijd voor een nieuwe topic..:-(

Groeten en bedankt voor alles.
Remy
Remigius

Keer terug naar Techniek