[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Automaat of toch Handbak? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 10:46

Automaat of toch Handbak?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Automaat of toch Handbak?

Berichtdoor Antoontje » 21 jan 2010, 18:12

Goedendag
Ik sta voor het volgende dilemma, ik heb de keuze uit twee versnellingsbakken voor in de W115 die ik heb gekocht.
Een automaatbak die aan de motor die ik erin lepel zit.
Of een 4 bak die nog in de auto waar ik het blok in lepel zit.

Niet onbelangrijk, Het is een 220D motor overigens.

Wat zou jou keus zijn en waarom?

ik heb ook nog een aantal vragen betreffende dit onderwerp:
Heeft de 4-vak de zelfde overbreng verhouding als de automaat in zijn hoogste versnelling.

Het betreft een automaat met "tunnel bediening" dus de pook zit waar u hem gewent bent uit de W123 en niet achter het stuur zoals de serie 1 W115 dat had.

Ik heb deze vraag ook op het W115 forum gesteld maar daar zitten beduidend minder actieve leden.
Antoontje

Re:Automaat of toch Handbak?

Berichtdoor Govert » 21 jan 2010, 18:28

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/05 23:29
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Antoontje » 21 jan 2010, 18:46

Bedankt voor je reactie

nee, de handbak is ook vloerversnelling.
De historie is onbekend. slijten de automaten zoveel dan? De automaat zat er gratis bij, dus ik verwacht er geen wonderen van.

Ik geloof je natuurlijk direct maar wat is het nut van het vliegwiel balanceren? En waarom heeft een automaat geen gebalanceerd vliegwiel?
Antoontje

Berichtdoor Wiebren240D » 21 jan 2010, 20:53

Hallo Antoontje

net wat Govert zegt.
moet je wel rekening mee houden hoor trilling is niet een fijn ding.
maar bij een automaat moter zit er wel een balans wiel voorop de moter en de koppel omvormer brengt ook het nodige gewicht mee.

maar als de staat van de automaat niet bekend is dan zeg ik zet dan maar gewoon de versnellingsbak in je auto.

maar ik heb ergens anders ook al antwoord op je vraag gegeven.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Bob250stijn » 21 jan 2010, 22:14

Hoi,

Ik heb 10 jaar een W115 220D met automaat gereden, na 600.000 km draaide de motor in de soep, maar de automaat functioneerde nog perfect, en ook al heeft de auto weinig vermogen, het rijdt ook met zo'n langzme diesel toch wel erg lekker met automaat. Dit alles is dus puur subjectief, maar wilde het je toch meegeven.

Groet Bob
Bob250stijn
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja

Berichtdoor MajikSimon » 22 jan 2010, 01:53

Ik vind een automaat ook wel erg lekker rijden.Trek je niks aan van het vooroordeel dat het meer voor ouderen is, dat is echt onzin. ik vind een handbak ook prima.Maar ik zou hier praktisch zijn en de zaak lekker aan elkaar laten zitten.

Ik zou ervanuit gaan dat motor en bak net zoveel hebben gereden.Nieuwe atf dextron II/D erin
(valvoline) en lekker gaan met dat ding.Ik vind het heel erg ontspannend rijden een automaat vooral in de stad.Je kan de aandacht vee makkelijker bij het verkeer houden. Je kan er pech mee hebben ja, dat kan en dan kun je een hoop gedoe ermee hebben maar voor hetzelfde geld is ie nog prima.

Kijk anders hoe de olie is die nog in de automaat zit en hoe ie ruikt. De ATF hoor mooi rood te zijn , als ie oud is wordt het meer rose/ grijzig. Zitten er metaaldeeltjes in? Ruikt het juist heel erg verbrand? Dan zou ik er niet veel vertrouwen in hebben...Ziet het er prima uit dan maakt zou je meer kunnen neigen naar de zaak gewoon aan elkaar te laten en zo in te bouwen.

Maar nogmaals ik ben zelf heel praktisch met die dingen, ik zou geen extra werk op de hals halen als het niet hoeft. Heb je trouwens geen ander kardanasje nodig? Lengte automaat en 4 bak gelijk? Zal toch wel niet?
MajikSimon

Berichtdoor Govert » 22 jan 2010, 08:44

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/05 23:29
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Antoontje » 24 jan 2010, 13:15

Ik ben eruit het word de handbak.
Ik stel het erg op prijs dat ik met lage toeren kan rijden, en dan met vol gas langzaam weg tokkel. zonder dat er word terug geschakeld.
bedankt voor alle advies.

Ik heb wel nog een vraag over het balanceren van het vliegwiel.
Ik haal dus de koppeling uit de vastgelopen motor. en zet deze over in de goede motor. Het vliegwiel gaat dan ook me over? en waarom zet ik dan de trillingsdemper ook niet mee over, zodat het geheel gebalanceerd is?
Antoontje

Berichtdoor Govert » 24 jan 2010, 15:10

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/05 23:30
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder