[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
De Oude Glorie : Even voorstellen

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:00

De Oude Glorie

Dit is de plaats waar je jezelf en eventueel je auto kunt voorstellen. (en niet meer dan dat!!)
Ook als je al langer lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent.
Dit is dus NIET de plaats om je vragen neer te zetten.
Daar hebben wij tenslotte een heel forum voor.

De Oude Glorie

Berichtdoor Pilongsje » 19 maart 2009, 20:21

Beste Benzers,

Ik zit nu ook al een tijdje op het forum, en het wordt nu wel eens tijd dat ik me eens voorstel.
Eigenlijk heb ik dit al eens gedaan (heb een uur zitten type :-o ) maar toen was de tekst plots weg!

Goed, daar gaat ie!
Ik ben Levi Lammens, 24 jaar, momenteel woonachtig te Kortrijk en afkomstig van Ichtegem bij Torhout.
Voor de noorderburen, dit ligt allemaal in West-Vlaanderen.

Genoeg over ondertekende, op naar de wagen, want daar is het hier tenslotte om te doen.
Ik ben dus trotse eigenaar van een W123 300D uit 1983.
Om jullie niet langer op jullie honger te laten zitten, een foto voor de historie van de Oude Glorie wordt uiteen gedaan. (Wat is de juiste benaming voor dit kleur?)

De wagen is als het ware een familie – erfenis, of zo zou je haar kunnen noemen.
Aangekocht in 1983 door mijn grootvader, die reed er mee tot de W124 kwam aankloppen en hij overschakelde naar de nieuwe Benz.
Mijn vader nam de W123 met plezier over en zo reed ons gezin er meerdere jaren mee. Totdat mijn grootvader zijn doel had gericht op een nieuwe Benz. (W124 300TD) Mijn vader nam de vorige W124 over van mijn grootvader en mijn tante ging met plezier de baan op met de W123. Enkele jaren later vond mijn grootvader het toch wel nodig uit te kijken naar een nieuwe Benz. Wederom deed dezelfde rotatie zich voor, nu kwam de W123 echt in dienst van het bedrijf van grootvader. Daar deed ze dienst als wagen voor de verkoper, dit deed ze eveneens meerder jaren met glorie. In 1999 vond mijn grootvader dat het toch echt wel eens tijd werd voor een nieuwe Mercedes. Zo kwam de W124 300 TurboDiesel op het bedrijf dienst doen als verkoperswagen. De W123 werd toen te koop gezet. Er kwam echter geen redelijk bod op deze wagen (GELUKKIG!!!). Mijn grootvader vond dat de wagen een groter waarde had voor hem dan wat er voor geboden werd en besloot dan maar hem in een garage te zetten en te houden.

Zo stond hij daar dan, totdat ik na mijn studies in 2008 begon met avondschool automechanica. Zo’n avondje wat les en bijleren over auto’s en hun mechaniek is allemaal wel leuk, maar beter is het nog als je geregeld je handen vuil kan maken.
Ik was dus op zoek naar een wagen die niet zo recent was dat de elektronica alles vertroebelde, maar naar een wagen, waar de mechaniek nog tamelijk ‘simpel’ was en waar ik dus zelf ook iets kon aan doen.
Toen ging de gedachte naar de lichtblauwe W123 die in de garage volledig onder het stof stond.
Op een dag trok ik mijn stoute schoenen aan en stapte de bureau van mijn grootvader binnen. Met de vraag als ik met oog op mijn opleiding in avondschool niet wat mocht sleutelen aan de W123. Mijn grootvader keek me eens goed aan, dacht enkele seconden na en zei toen: ‘Weet je wat?! Als je hem terug op gang krijgt mag je hem houden!” Stomverbaasd, maar gelukkig, ging ik akkoord. (Mijn grootvader moet wss gedacht hebben, dat lukt hem toch nooit meer)
Nu moest de W123, die ik ondertussen de Oude Glorie had gedoopt, wel terug rijden!

Naar de garage getrokken, hoe stond ze daar zeg! Onder een dikke laag stof, chroom helemaal niet blinkend, banden plat, … Dan maar onmiddellijk motorkap opengedaan.
Batterij geplaatst die we nog staan hadden, Diesel opgepompt met handig pompje naast de dieselpomp. En proberen te starten.
Dit deed ze niet graag, maar je hoorde toch wel dat ze na 9 jaar stilstand opnieuw wou leven!
Dan maar helper gevraagd die tijdens het starten wat ‘Quickstart’ in de luchtfilter spoot (niet aan te raden om dit vaak te doen). Opnieuw proberen te starten en plots was ze weg! De heerlijke 3 liter, 5 cilinder in lijn kwam weer tot leven en stond te tokkelen zoals alleen een Mercedes dat kan!
Ik wist wat me te doen stond en reed recht naar het bureau van mijn grootvader draaide daar even rond en stak mijn toppie-duim naar buiten. Had je hem moeten zien kijken !!!

Al snel kreeg ik alle sleutels in handen.
En al snel deed ik de eerste kleine werkjes, banden blazen, nieuwe diesel tanken, verstorven leidinkjes vervangen, …
Enig probleem was dat de papieren niet onmiddellijk te vinden waren. Ik wacht wat en probeerde zo nu en dan wat meer informatie in te winnen over de wagen en wat werkjes uit te voeren. Gedurende het volgende jaar bleven de papieren zoek, ookal drong ik geregeld aan en gingen mijn grootvader en grootmoeder meermaals op onderzoek.

Nu heb ik alles info om de papierwinkel terug op orde te krijgen, en wil er dit jaar ook graag mee de baan op.
Het technisch in orde zetten moet nog gebeuren zodat hij kan gekeurd worden als Classic.
En dan volgen nog een hele waslijst met werkjes en aanpassingen die ik wil doorvoeren.
Gelukkig heb ik nu ook dit forum ontdekt en me ingeschreven. Hopelijk gaat met jullie hulp alles wat vlotter.

Als beloning voor het vele leeswerk dat jullie hebben uitgevoerd volgen nu nog enkele foto’s van de oude glorie, na haar eerste wasbeurt.

Wat blauw rokend, maar past bij het kleurtje 
Pilongsje

Re:De Oude Glorie

Berichtdoor Quinten » 19 maart 2009, 20:33

Ik wou dat ik eens wat kreeg woooaaaa huil huil hahaha
Wat een mazzel voor je om zo'n stuk familie-hystorie over te mogen nemen.
Ik dacht aan de rechterkant wel wat kleurverschil te zien aan de deuren, maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.
Quinten

Berichtdoor Topasbrauner » 19 maart 2009, 20:38

Geachte heer, zulke verhalen zijn goud waard.

Gij hebt een hele hele hele fijne grootvader. Lees dit forum goed door om de wagen na lange stilstand weer gans perfect te krijgen. Zal voornamelijk vervangen van alle vloeistoffen en remmen rondom reviseren zijn.

Heel erg veel succes en doe uw grootvader de hartelijke grootse groeten van de w123club.

Topasbrauner,
Job
Topasbrauner

Berichtdoor bluebird » 19 maart 2009, 20:50

hoi,

oud fries spreeekwoord, vrij vertaald: "als de Benz niet ver van de boom valt, valt het mee" ..... of zo iets.

veel plezierige km's met deze prachtige Benz.

Alfred
bluebird

Berichtdoor MB280E » 19 maart 2009, 23:26

Welkom landgenoot.
Veel plezier met het in orde zetten van de 300D. ziet er nog goed uit.
Waar volg je die opleiding?

Groeten jan
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Pilongsje » 19 maart 2009, 23:34

Bedankt Jan,

ik heb er wel nog wat werk aan.
Hij is nooit herspoten geweest, maar qua interieur kan het echt wel beter!
Maar wat wil je na 518 000 km :-)
Ik zou dit dan ook graag restaureren

Ik volg les aan het VIVO te Kortrijk en ben daar eigenlijk wel content van.

Vooral de praktijk is daar uitgebreid en ze hebben ook een goede garage (ruim, veel wagens)
Pilongsje

Berichtdoor Mercedennys » 20 maart 2009, 00:26

Wat een prachtig romantisch verhaal! Een Benz die in ere wordt hersteld.

Succes met deze Benz!

PS kijk voor de kleur even op je papieren en anders aan de binnenkant van je motorkap. Daar staat de kleuren code.
Ik denk dat het code 930 is, net als ik...

Dennis
Mercedennys

Berichtdoor Ronald300D » 20 maart 2009, 02:17

Hoi Levi,

Een schitterend verhaal en tof dat je de moeite genomen hebt ons dit te vertellen.
Veel succes met de Benz en de groeten aan je opa ;)
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee

Berichtdoor Markparket » 20 maart 2009, 02:39

Hier ben ik even stil van (en dat zegt wat, hahahaaha)

Ik wens je echt heel veel succes om dit familiestuk weer helemaal in orde te krijgen en te behouden!

We zullen je op afstand via het forum wel helpen als je vragen hebt;-)
Markparket

Berichtdoor DikkieDick » 20 maart 2009, 07:40

Levi,

Heel mooi verhaal (mooi begin van de dag zo te lezen) en mooi dat het 'erfstuk' in de familie is gebleven. Je grootvader had 9 jaar geleden een goede vooruitziende blik, door hem maar in de schuur te zetten.
5 ton is behoorlijk respectabel, maar hij kan nog wel wat kilometertjes mee. ;-)
Veel plezier met de bolide.
DikkieDick

Berichtdoor Toontje » 20 maart 2009, 07:55

hoi hoi
mooie kleur ook en is weer mazel hebben als je zoiets krijgt
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Agavengrunn » 20 maart 2009, 17:54

Hey Levi,

wat een prachtig verhaal man! welkom bij de club.
een drielitervijfcilinder, dat zijn de beste he ;)
en met die kilomterstand is ie nog maar net ingereden ja.

grt Hendrik
Agavengrunn

Berichtdoor Pilongsje » 21 maart 2009, 02:50

Pilongsje

Berichtdoor Hans230CE » 21 maart 2009, 16:11

Hoi Levi,

Dat is idd een warm welkom. Het zal wel lukken met de 300

Betreffende de inschrijving, daar heb je hier dus 2 keuzes
Of; je zet hem op een O-plaat, voordeel slechts 1 maal keuren (het zogenaamde "staat van het voertuig"), nadeel, beperkt gebruik; enkel naar ritten (bewijs aan boord )en anders slechts 25 km rond je thuis en dan moet je binnen zijn voor het donker.

of; gewone inschrijving, nadeel, ieder jaar naar de keuring (maar dat heeft ook zijn voordeel), voordeel, je rijdt waar en wanneer je wilt.

Financiëel zijn er geen nadelen, 39€ taks. Verzekeren via Ethias kan op volgende manier. Als je een volledige verzekering hebt lopen (bv je Audi) kan je je 2e karretje vanaf 17jaar oud als vintage verzekeren en dan vanaf 25 als classic.

Zelf ga ik voor de gewone inschrijving, dan kan je doen en laten wat je wilt.

Oja, ist een staksje????
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Berichtdoor 2m1300TDT » 21 maart 2009, 18:47

Da's boffen met zo'n opa!
Maar je hebt hem zelf aan de praat gekregen.
Veel plezier!
Uw eerste wagen? Alles wat volgt zal minder zijn...
zo heeft ieder voordeel zijn nadeel ;-]
2m1300TDT

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 21 maart 2009, 21:30

Mooie wagen!

De kleur is silberblau (metallic) kleurcode 930.

Mooie kleur (heb ik ook hahaha), alleen heel lastig om bij te spuiten.

Succes met je wagen.

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg

Berichtdoor Quinten » 22 maart 2009, 11:16

Quinten

Keer terug naar Even voorstellen