[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Welke remklauw is dit? : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:46

Welke remklauw is dit?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Semrick » 20 maart 2009, 21:45

Hoi Remy,

Je moet ook niet op het rempedaal duwen als de schijf er tussenuit is. Of je moet er een blokje hout tussen stoppen.
Nu heb je de zuigers er compleet uitgedrukt. En dat ze dan lekken is normaal. Of je moet eerst de klauw loskoppelen van de leiding en de leiding dan afsluiten zodat de remvloeistof niet wegloopt. Bij een losse klauw kun je de zuigers er met perslucht uitdrijven.
Het rubber is compleet vergaan. Daardoor kan er water en vuil tussen de zuigers in de klauw komen en dat komt de werking niet ten goede.
Nieuwe klwau hoeft nog niet. Je moet even kijken of de zuigers en de wanden in de klauw zelf nog mooi gaaf en roestvrij zijn. Als dat zo is dan zou je ze nog kunnen reviseren.
Volgens mij had je er al in gekeken maar kij anders nog eens in mijn revisie-topic. http://w123club.nl/index.php?option=com ... mitstart=0
Je moet de zuigers wel weer even terug duwen in de klauw anders loopt alle remvloeistof uit het systeem (als dat al niet gebeurd is).<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2009/03/20 20:47
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Remigius » 20 maart 2009, 22:22

Hoi,

Ja, die zuigers kwamen er vanzelf uit..ik denk dat ik vergeten met de ontluchting open te zetten, ik heb er verder niets aan gedaan, alleen de blokken verwijderd. Toen verder gegaan met de schijf en asnaaf en tegen de tijd dat ik het hoorde lekken, was het zoal hier op de foto.

Zoals ik zei de klauw leek droog dus wellicht werkt hij prima..ik zal ze morgen terug drukken en nieuwe olie kopen..deze ligt in mijn wieldop nu schat ik in,...

Maar moet ik reviseren / vervangen of heeft het zin deze morgen in te bouwen? Ik ben niet echt geneigd 2x te gaan klooien met hetzelfde wiel..

Ik blijf checken vanavond en Wiebren..wellicht een van je verzameling (linksvoor) opzoeken..:-(

Bedankt
Remy
Remigius
 


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Semrick » 20 maart 2009, 22:43

Het makkelijkste is natuurlijk een kant en klare klauw monteren waarvan je zeker weet dat die goed is. (gereviseerd of nieuw).
Een ding is wel zeker de zuigers zaten niet vast. ;-) Normaal gesproken komen ze niet zomaar vanzelf los en moet je ze met perslucht er uit blazen. Als ze echt vast zitten is ook geen goed teken.
Ik kan niet in je portemonnaie kijken maar je moet maar eens bekijken wat het in prijs scheelt, reviseren, nieuwe of goede gebruikte.
Die keus kun je alleen zelf maken.
En zelf reviseren blijft een risico. Het kan altijd zo zijn dat ze dan nog niet goed werken of lekken.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor MB280E » 20 maart 2009, 22:45

Ik zou ook eerst kijken of je deze nog kan reviseren. (dus als de zuiger en cilinder niet beschadigd zijn). Is niet echt moeilijk, je moet er alleen je verstand bij houden.
Op de foto zie ik dat beide zuigers een hoes hebben maar de bij de ene ze gewoon afgescheurd is.
En ik raad wel aan als je een 2dehands remklauw koopt die te reviseren indien het nog niet gedaan is.

Veel succes ermee.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Remigius » 20 maart 2009, 23:13

Nou op zich simpel...gereviseerde doen 120-125 zo een beetje en dat heb ik even niet..enne..reviseren.. -zucht-

Deze hoef ik dus niet meer zo te monteren, dat is zeker?

En dat draagarmpje/fuseekogel ..die moet ook vervangen..gelijk of tezijnertijd?


Groeten en wederom bedankt voor de input.

Remy
Remigius
 


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Semrick » 20 maart 2009, 23:42

Als je de zuigers weer terugdrukt en het systeem ontlucht dan is de situatie weer zoals hij voor de montage was en zou je dus weer in geval van nood kunnen rijden maar verstandig is dat niet.

Ook die stuurkogel zal voor de APK gerepareerd moeten worden.

Een nieuwe klauw moet je voor ongeveer 100 euro wel kunnen aanschaffen (met garage korting).
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Remigius » 21 maart 2009, 01:21

Stuurkogel...ja kon even niet op de naam komen..

Dat vervangen ervan ziet er simpel uit, komt goed..die rem is dus kaputt..shit! Nou..het is laat, morgen denk ik verder..dank je wel..


Groeten
Remy<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2009/03/21 00:25
Remigius
 


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Remigius » 21 maart 2009, 22:57

Zo..update..

Nou nou nou wat een dag...was even op pad naar Amsterdam e.o. file heen. file terug..in elk geval overal onderdelen gesprokkeld en waar sta ik nu.

Kleppendekselpakking is vervangen.
Linksvoor schijf/blokken/klauw vervangen
Rechtsvoor schijf vervangen.

Op zich weinig problemen gehad wel veel kleine ophoudertjes..licht ging uit buiten vandaar gestopt.

1 probleem is, d'r is heel veel remvloeistof uit de rechterklauw/leiding gelopen.nu alles op zijn plek zit krijg ik die lucht er niet uit.

2 probleem, bij het pakiing verwisselen van de kleppendeksel..heb ik kunststofslang tussen deksel/luchtfilter even losgemaakt..zat allemaal boter in?! Ik weet wel dat die overtollige olie van het kleppendeksel naar de luchtfilter pan overbrengt maar die boterdrap (olie/water) had ik nog niet eerder gezien..hoe kan er water in de slang gekomen zijn, overtollig condens vanuit het luchtfilter?


Ok.dat was het voor nu..morgen uur U.:-)

Groeten
Remy
Remigius
 


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor MajikSimon » 21 maart 2009, 23:41

Die boter is een mengselvan olie met onverbrande benzine, koelvloeistof ,weet ik veel etc...een soort sludge die je krijgt bij veel korte ritten waarbij de motor niet goed heet wordt en ook wel bij lekke koppakkingen....

Sorry wil je niet ongerust maken, zal wel van korte ritten komen van vorige eigenaars...wellicht dat er ooit/ recent een andere koppakking op is gezet door jou of vorige eigenaars.


ontluchten gaat goed met een E-Z/ EZ bleed/ easy bleed setje, denk dat je hem op internet het makkelijkst vind onder EZ-bleed..

Zet via een band druk op je remsysteem, vervolgens nippel opendraaien en laten lopen..positie auto is soms ook van belang...neus hoog of juist niet, en als je ontlucht moet je eigenlijk bij de langste leiding beginnen (RA) en korste eindigen ( LV)..maar goed wist je wellicht allemaal al..
MajikSimon
 


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Remigius » 22 maart 2009, 00:14

Ik rijd wel veel korte ritten maarre..dat deed ik een half jaar teur gook en toen had ik het niet..die botervloot in die slang..en die slang heb ik heel regelmatig losgehad afgelopen zomer-hoewel de laatste keer 3 maanden terug is, was het toen ook schoon..koppakking lek..shit..onder het kleppendeksel/olievuldop was het wel schoon moet ik zeggen...toch maar op korte ritten gooien...

Ok, easy bleed..moet ik weer kosten maken om vanwege die remmen..zucht..

Ok, tot nu toe onlucht:

kontakt aan, ontluchting open, rempedaal in, ontluchting dicht, rempedaal open en dat 10 keer niets..toen motor aan, zlefde procedure..weer niets..kan het echt niet zonder Easy Bleed?

Volgende keer misschien maar de Afghaan (monteur) weer.vragen..vriendin meldde ook nog dat je niet mag sleutelen op je oprit...milieuboete ofzo..mijne staat nu op 12 straattegels met 2 wielen eraf..ontkennen lukt niet..(zeker niet met die 1m2 olievlek eronder hehe) Zal mijn pech zijn dat ik morgen ook een boete krijg..

Ik check easy bleed en overige treads nogmaals.

Bedankt,
Remy
Remigius
 


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Coupe280 » 22 maart 2009, 00:48

remy
je schrijft dat je ook een remklauw vervangen hebt?.
tenminste dat begrijp ik uit je verhaal .
een van de redenen is als je niet op een normale manier kunt ontluchten .
heb je misschie n een remklauw van de andere kant er p gezet zodat de onluchtingnippel onder zit ???
normaal moet je gewoon kunnen ontluchten ook zonder easy bleed .
maar dan moet je wel de goede remklauw gemonteerd hebben met de ontluchtingsnippel boven dus !!.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Remigius » 22 maart 2009, 01:25

Tonnie,

Klopt. Klauw vervangen maar met een goede, nippel boven. Ik ga morgen eerst de andere klauw vervangen/erop zetten (die was echt ernstig lek) en dan dan ik met een slangetje op de nippel die vloeistof op zuigen...ouderwets met de mond. Ik zal er voor zorgen dat de slang doorzichtig is en ik het niet in mijn mond zuig;-)
Mocht dat niet werken, dan probeer ik die vloeistof erin te blazen via het tankje..

Maw ik zuig het erin of ik blaas het erin..enige vraag blijft nu nog even (ik slaapwandel al dus bedtijd weer) : moet het contact aanstaan of is dat niet nodig voor goede doorstroming van de olie?

Bedankt voor de input weer. wordt vervolgd.

Gr
Remy
Remigius
 


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Coupe280 » 22 maart 2009, 01:34

remy.
niet met de mond is gevaarlijk.
je kan veel makkelijker als je alleen moet doen .
slangetje op nippel andere eind van slangetje in potje met oude remolie zetten zodat hij echt onder de vloeistof blijft .
dan nippel losdraien 5 of 6 keer pompen niet al te vlug nippel dicht draaien en dan pas slangtje uit potje halen,
zo doe ik dat al 25 of 30 jaar en lukt altijd als er tenminste niet wat anders aande hand is.
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Coupe280 » 22 maart 2009, 01:39

remy
contact hoeft niet aan te staan is nergens voor nodig.
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Coupe280 » 22 maart 2009, 01:44

remy.
er schiet mij nog iets te binnen .
de nippel niet al te ver losdraaien tijdens ontluchten.
want dan kan hij weer lucht aantrekken via de schroefdraad van de nippel
als je tenmisnste zo begrijpt wat ik bedoel ??
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor bartolo66 » 22 maart 2009, 02:38

Als je hele systeem vol lucht zit kan het lastig zijn om te ontluchten. Probeer het eens op de volgende manier.
Vul je reservoir en draai de nippel volledig open verbind hier al vast een doorzichtige slang aan en laat het een uurtje zo staan. ( slang moet naar boven lopen hopelijk komt na een uurtje al vloeistof uit je nippel (indien nodig regelmatig bijvullen).

Na een uur: Vul de slang aan de ontluchingsnippel met remvloeistof, zorg ervoor dat er minstens een kolom van 20cm vloeistof boven de nippel staat. Vervolgens zet je de nippel een klein beetje open en ga je pompen. Pedaal indrukken en indien mogelijk iemand naar de kolom laten kijken daar moeten luchtbellen verschijnen. Pedaal niet meteen laten opkomen want anders zuig je misschien de luchtbel weer aan, houd hem een paar seconden op de bodem zodat de luchtbel kan stijgen in de kolom.

Zie je geen luchtbel draai dan de nippel verder open.



Succes.<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2009/03/22 01:48
bartolo66
 


Re:Welke remklauw is dit?

Berichtdoor Remigius » 22 maart 2009, 23:10

Wel wel heren,

Update

Het was me het weekend weer..

4 uur werk aan gehad weer vandaag..alleen de remmen..moest naar de gamma een nieuwe sleutel 14 halen en daar was het lenteseizoen geopend..kilometer file bij de kassa...
Met die nieuwe sleutel ging de remslang er wel af, maar toen de bout niet in de auto om de klauw vast te zitten..was ook weer een avontuur..maar goed..

Tonnie, tip met de oliepot en slang was de goede..rechterklauw liep gelijk leeg-wel met zwarte olie, toen gemixte olie, en na nog 5 minuten leeg laten lopen (en reservoir bijvullen) was de olie helder en vuil vrij. aandraaien klaar.

De linkerklauw..moest ik heel lang en zwaar pompen om ook maar een druppel eruit te krijgen..daarna, stopte het, moest ik weer pompen en na 1 bier en 2 sigaretten en tussendoor pompen ging het lopen, fantastisch, afsluiten, wielen erop en rijden:-)

Remt als tierelier, trekt nog wel iets naar rechts weg, die linkerrem is nog wat stroef vermoed ik maar..trekt wel bij.

Enne extra geluk (+beetje werk) ..bijgeluiden zijn allemaal weg.

Dank allemaal voor de hulp!

Groeten
Remy
Remigius
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 111 gasten