[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor wisselen : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:40

Motor wisselen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Motor wisselen

Berichtdoor Markparket » 24 maart 2009, 01:18

Volgens mij zelfs in zijn derde versnelling....

Wat er bij mij gewoon niet in gaat is dat de auto 'solo' makkelijk 170 op de teller haalt en met een Caravan van 750 Kg niet vooruit te branden is...

Daar kunnen wij met z'n allen toch wel een oplossing voor vinden???

Overigens ben ik met mijn auto nog nooit boven de 160 geweest, veels te bang dat ik de oude techniek kapot maak;-)
Markparket
 


Re:Motor wisselen

Berichtdoor Bob » 24 maart 2009, 14:59

Het hele grote verschil is de lucht weerstand. Als die 750 kg in een lage vouwwagen zou zitten is er niet of nauwelijks wat aan de hand. Blijkbaar is die sleurhut van jouw beter gestroomlijnd. !
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Motor wisselen

Berichtdoor drieske » 24 maart 2009, 15:44

Het is allemaal niet zo vreemd, een 2 liter op LPG heeft nou eenmaal niet zoveel trekkracht. Lekker in z'n 3 met die caravan erachter, je mag toch niet harder dan 80 km/u. toch ? Wij zelf rijden met een 280C automaat en zetten de automaat, met de trailer(1250 kg.)er achter, altijd in z'n L(last). De motor draaid wat hoger in de toeren en gebruikt meer brandstof maar de boel blijft wel heel! Je 5 de versnelling is trouwens een overdrive en alleen om het toerental zo'n 1000 tpm. naar beneden te brengen en daarmee het brandstofverbruik.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Motor wisselen

Berichtdoor Trouwkoets » 24 maart 2009, 15:54

Ik sluit mij geheel aan bij Mark. In de jaren '70 gingen mijn ouders op vakantie met een grote SMV caravan, die beladen al snel 1400 kg woog. eerst met een Volvo 144, later met een Saab 99 met een afgeleide motor van de beroemde Slant 4 van Triumph. Beide motoren halen het voor wat betreft vermogen, koppel en motorkrakteristiek niet bij het M102.920 blok van MB.
Met beide auto's werd zeer gemakkelijk de kruissnelheid van 80 a 90 km/u gehaald. Bergpassen met een stijgingspercentage tot 10% werden ook niet geschuwd. Behalve in Zwitserland, want daar mag (mocht?) je met een caravan met een opbouw van 6,5 meter (!) geen passen rijden. En terecht.

Is de technische staat van de caravan al aan bod geweest?
Trouwkoets
 


Re:Motor wisselen

Berichtdoor Luigi » 24 maart 2009, 21:13

Heb pas de complete uitlaat vervangen en nu lukt het om 100 (op de teller) te rijden in de derde versnelling. In de vierde versnelling zakt hij terug naar ca. 87 km/h op de teller (vlakke weg en windstil). In 5e versnelling zakt hij terug tot 0.
Ik hen op de A50 naast een op 85 km/h begrenste vrachtauto gereden. In vierde versnelling kwam ik hem niet voorbij dus terug naar de 3e, dit ging ook niet snel schakelen naar benzine weer naar de vier en weer naar de drie. Helaas de race verloren, maar ik heb het is me wel gelukt er ca 10 minuten naast te blijven rijden.

Luigi
 


Re:Motor wisselen

Berichtdoor Semrick » 24 maart 2009, 21:23

Dat zullen de mensen achter jullie fijn gevonden hebben.
Of was het een 3 baans stuk?
Maar 87 km/u in de 4 is voor een cominatie met caravan toch een heel mooie score. Of zie ik dat nu verkeerd.
In Frankrijk mag je 130 met caravan maar je moet je afvragen of dat verstandig is. Zo rond de 90 is een mooie kruissnelheid.
Als ik jou was zou ik het zo laten en zeker geen nieuwe motor inbouwen.
Per slot avn rekening ga je niet elke dag met de caravan op pad en zal dat zich beperken tot ongeveer een week of 3 per jaar.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Motor wisselen

Berichtdoor mb170 » 24 maart 2009, 21:45

waarom probeer je niet achter voor de vakantie twee lager banden dus bv inplaats van 175.14 nu 175 65 14 of zo kleinere omtrek krijg je meer trekkracht van
mb170
 


Re:Motor wisselen

Berichtdoor Markparket » 24 maart 2009, 23:17

Haha Caspar,

Hier ongeveer dezelfde ervaringen, maar dan met een grot Adria achter achtereenvolgens een Volvo 142S, een 145 Deluxe (dus met enkele carburateur en ik meen 82 pk) en als laatste een 244GLE (een injectie met 123 pk)
Tja, met die laatste mocht ik ook mijn eerste kilometers maken, wat een feest!
Maar zelfs met de 82 Pk sterke 145 ging het meer dan prima hoor;-)

Luigi,

Misschien moet je een accesoire uit die tijd eens proberen:

Markparket
 


Re:Motor wisselen

Berichtdoor Markparket » 24 maart 2009, 23:24

Feit is weer wel dat de BIOD een perfecte vorm heeft ten aanzien van de luchtweesratnd.
Maar zou dat nou ook zo'n verschil maken???

Markparket
 


Re:Motor wisselen

Berichtdoor Markparket » 24 maart 2009, 23:29

En ten aanzien van de caravanproblematiek kun je hier het nodige vinden:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/o ... ningen.php
Markparket
 


Re:Motor wisselen

Berichtdoor Martijn_200D » 25 maart 2009, 12:19

Luchtweerstand maakt wel degelijk een groot verschil.
Ik heb eens met een lege aanhanger (1,85 meter hoger huif) gereden met rechtopstaande huif.
De trekkracht is dan voor een heeeel groot deel verdwenen.
Met mijn caravan (toch ook niet de kleinste, breder en behoorlijk zwaarder dan de aanhanger) had ik minder moeite, de caravan is dan ook gestroomlijnder dan die rechtopstaande huif.
Martijn_200D
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 108 gasten