[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hydrauliek + dieselmotor : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 17:21

Hydrauliek + dieselmotor

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 14 maart 2009, 20:41

Ben weer aan het knutselen:

Heb een dubelwerkende hydraulische cilinder met plunjer diameter van 100mm en een slag van 850mm.
Ik wil met die cilinder een kracht duwen van zo'n 15 ton, moet meer uit te halen zijn, maar 15 ton lijkt me voldoende.
De aandrijving van de hydrauliekpomp wil ik met een (stationair)dieseltje doen.
Hoe is het uit te rekenen wat het vermogen van dat motortje moet zijn?

Zit eventueel nog te denken om er een Mercedes 200 diesel blokje op te bouwen, is maar net wat ik tegen kom. oeveel PK levert een 200D blokje bij stationair toerental?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor henklith » 15 maart 2009, 00:31

Jan vermogen is niet belangrijk!
Het gaat om de arbeid/energie, met een 50Kw motor heb je bv 1 seconde nodig, maar heb je maar 10Kw terbeschikking doet ie er 10 keer zo lang over, en met een solex motortje mag je rustig een bakkie kofffie gaan drinken voor de klus gedaan is :o))
Groet, Henk lith.

NB: ik heb mijn theorie die hier stond maar even weg gehaald, het was niet onwaar, maar Jan je blijkt in de praktijk iets anders te doen dan ik aanvankelijk dacht, sorry.
Wat hier boven staat is in elk geval wel een houvast Jan!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/03/15 10:41
henklith
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 15 maart 2009, 09:39

Henkie, dan is ook te berekenen hoe lang de cilinder over de slag doet als ik het vermogen van de motor weet, want ik heb nog een Lister luchtgekoeld 1-cilindertje staan van 2,75BHP(ongeveer 2,6PK). Maar ik dacht dat dat nooit sterk genoeg zou zijn. Het moet er dus wel mee kunnen, maar mogelijk dat het erg langzaam gaat.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 15 maart 2009, 10:28

Jan,

Toerental x slagvolume van je pomp = aantal liters per minuut. Dan heb je bij je cilinder ook nog en verhouding van ca. 1 : 2. De zuigerkant heeft een een 2 x zo groot volume als de stangzijde van de cilinder, de druk verhouding is dus ook 1 : 2 en de snelheid ook. Uiteraard wel en drukreduceerventiel toepassen om je cilinder te beschermen. Bijna overal waar ik gewerkt heb, werden eindschakelaars toegepast welke net voor het bereiken van het eindpunt van de slag van de cilinder de pomp uitschakelen, zou de levensduur van de cilinder bevorderen. Ook moet je ervoor zorgen dat de verhouding druk ten opzichte van je slagvolume klopt, zodat de dieselmotor niet stikt.

Wij gebruikten Hatz dieselmotoren;
1 cilinder ca. 12 pk, 2 x 5,5 cc en 1 x 3,2 cc pomp
2 cilinder ca. 23 pk, 1 x 16, 1 x 11 en 1 x 3,2 cc
3 cilinder ca. 38 pk, 1 x 30 regelbare pomp

of Bosch elektromotoren 24 volt 3.000 Watt, 1 x 5,5 en 1 x 3,2 cc pomp.


groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/03/15 10:37
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 15 maart 2009, 14:48

Kijk, mooie info.
Ik heb ook nog een 24V motor met pomp (Bosch) liggen, komt uit een laadklep van een vrachtauto, maar ik denk dat de opbrengst (liters/minuut) erg laag ligt. Dat zal met dat Lister dieseltje ook wel zijn.

Het is bedoeld om een hout-kloofmachine te bouwen. Het zou fijn werken als de slag van 850mm uitgaand binnen 10 seconde is volbracht.

Heb ook nog een 2-cilinder dieseltje van zo'n 9PK gevonden. Kirkosar of zoiets, nooit van het merk gehoord maar het schijnt Duits te zijn.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 15 maart 2009, 15:01

De cilinder heeft een inhoud aan de uitgaande kant van (3,14*0,05*0,05) 6,7 liter.
Ik wil de slag binnen 10 seconde volbrengen.
6 x 6,7L = een pomp met opbrengst van 40,2 L/min.

Nu een pomp zien te vinden die dat kan leveren.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 15 maart 2009, 18:37

Jan,

Dit kan al met een heel klein pompje, ik neem aan dat je de cilinder met een hendel gaat bedienen, hendel bedient, zuiger gaat in of uit, de zuiger hoeft niet steeds helemaal terug, maar de ruimte die je nodig hebt om het blok erin te leggen, dan ga je persen en na een paar centimeter zal het te kloven blok open scheuren en dan je de zuiger weer terug halen.


Ik weet nog dat een 3.000 watt motor met een 5,5 cc pomp 11 liter per minuut geeft, je moet namelijk het belaste toerental nemen en dat stort behoorlijk in als je werkelijk vermogen gaat leveren.
Maar als je het in 40 liter per minuut gaat zoeken, wordt het een serieuze installatie! Je wordt toch geen professioneel houtklover? Ook belangrijk is hoeveel druk heb je werkelijk nodig om een blok te kloven, dit hangt af van het soort te kloven hout, maar ook de vorm van de keg, die het hout in geperst wordt. Ik weet dat wij een reduceerventiel gebruikte afgesteld op 180 bar, tussen de pomp en de motor zit een koppelbrug, dit is tevens de beveiliging voor de motor, deze breekt namelijk als de druk te hoog wordt.


Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2009/03/15 17:47
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 16 maart 2009, 08:40

Ben ondertussen wel wat verder gekomen en begrijp ondertussen Henkie z'n redenatie.

Om he apparaat lekker te laten werken, moet de slag van de grote cilinder niet langer duren dan een seconde of 10. Het motorvermogen is dan als volgt te brekenen:
P= motorvermogen in kW
2= factor theoretisch en praktisch rendement, inwendige verliezen e.d.
F= perskracht in kN
t= tijd in seconde
s= slag in meters

P = 2 * F * s / t
P= 2 *((150 * 0,85)/ 10)= 25,5kW = 34PK

Dat is wel erg ruig, dus de plannen wat gewijzigd. Het oude kloof-frame bevat 2 cilinders. Een grote en een kleinere (D=65mm. L=500mm) die achter elkaar zijn opgesteld. Eigenlijk wilde ik de kleinste weghalen en alles met de grote doen. Alleen om lekker door te kunnen werken gaat dat niet lukken.
Ik zorg voor een paar kogelkranen of handbediende 3-wegklep om OF de grote OF de kleine cilinder te bewegen.
Voor 80% van het hout heb je met 8 ton perskracht volop genoeg. Alleen voor knoesterig hout en azobee e.d. zal er soms meer kracht geleverd moeten worden. Dat dat wat langer duurt geeft dan niks. Als de kleine cilinder bediend word, schuift wel de grote mee op en neer, want die zit tussen de kleine cilinder en de persschuif.
Het benodigde vermogen wordt dan wat schappelijker:
P = 2 *((80 * 0,50)/7)= 11,4kW = 15,2PK

Dat is met een eenvoudig stationair motortje makkelijk haalbaar.
Nu nog een pomp die daar op afgestemd is, want motor en pomp hangt wel erg aan elkaar.
De pomp moet dus in 7 seconde 1,66 liter opbrengen = 60/7*1,66=14,3 liter/minuut.

We komen er wel, altijd leuk zoiets uitvogelen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 16 maart 2009, 09:31

Jan,

Ik denk niet dat een kogelkraan of schuifafsluiter tegen deze drukken bestand is. Je zult dus op zoek moeten naar een ventiel, handbediend is dan wel het mooiste.

Inderdaad leuk om zoiets uit te zoeken en te bouwen.
Succes,

Jaap
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 22 maart 2009, 15:05

Hallo jan,

Waarom 3 ventielen? Volgens mij heb je een 4/3 ventiel nodig, veerretour en handbediend en een drukbegrenzingsventiel, deze tussen de P en de T.
P is pers, T is tank.
4/3 ventiel (4 aansluitingen, 3 standen), zie schets.


groet,

Jaap

JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 23 maart 2009, 09:09

Ha Jaap, dat klopt, in feite is 1 ventiel genoeg. Maar ik heb 2 cilinders in lijn achter elkaar liggen. Een lichte (snelle) cilinder voor een ton of 8 perskracht, en een zware (langzame) cilinder die wel 30 ton kan drukken (mits motor en pomp dat leveren).

Het voordeel van die constructie is dat ik de klover met een hele grote perslengte kan maken. Met de grote cilinder stel je eerst de pers opening in op maat van de houtstammen. Dan zet je die grote cilinder verder stil en werk je verder met de kleine cilinder. De grote cilinder ligt tussen rollen opgesloten en beweegt dat mee als de kleine cilinder uit beweegt.

Heb je kort hout, hoef je ook maar een korte slag te maken en niet iedere keer de hele slag. Heb je erg lang hout (tot 1.400mm) dan pers je eerst een stuk met de zware cilinder, halverwege splijt je verder met de snelle kleine cilinder. Hierdoor heb je een heel universele machine waarbij je ontzettend zwaar en groot hout kunt splijten, maar ook nog steeds het comfort van een kleine machine voor het korte lichtere werk.
Het is natuurlijk maar een gedachte, we gaan het meemaken of het werkt. Zal snel wat foto's plaatsen.

In elk geval in de bijlage mijn hydraulisch schema voor de pers ilinders. Er komt nog een ventiel en een cilinder bij waarmee ik een lift wil bedienen om zware stammen op te tillen. Eigenlijk gewoon een soort kantelklep. <br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2009/03/23 08:12

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 23 maart 2009, 09:22

Schakelin 2 geniet de voorkeur, dat zijn zo'n beetje de meest standaard ventielen die je maar kunt wensen en je bediening blijft ook het meest eenvoudig.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 24 maart 2009, 22:54

Jan,

Optie 2 zou ook mijn voorkeur hebben, alleen al vanwege de overzichtelijkheid.
Je zou ook voor een duopomp kunnen kiezen, de eerste pomp met een groot slagvolume om de loze slag snelheid te geven, de tweede kleine pomp met een hogere druk voor het spleiten.
Er bestaan manifoldblokken voor, wij gebruikten er eentje waar twee pompen van 8 cc op stonden, zodra er een druk van 80 bar bereikt was, werd 1 pomp drukloos (grote nul, volgens de hydrauliek leraar, drukloos bestaat niet volgens hem) naar de tank doorgeschakeld, zodat de motor er niet in stikte.

Maar inderdaad je kunt het zo uitbouwen als je zelf wilt, combinatie van logisch nadenken, hydrauliek en een beetje elektrotechniek geeft bijna onbeperkte mogelijkheden. Het is nog erg leuk en leerzaam of zoiets te maken en bedenken ook. Dat is het voordeel van een werkplaats met een beetje gereedschap.

Ik weet nog met Wiebren, we konden niet bij de slang van de stuurbekrachtiging, sleutel 17 twee keer doorslijpen en na wat lassen een prima passende sleutel. Net als zaterdag was met Govert bezig om verrot gedraaide brandplaatjes uit een Ford motor te halen, lukte niet, dus even wat zagen, boren en lassen en een slagtrekker gemaakt, kwartiertje voor de slagtrekker en vijf minuten om de brandplaatjes eruit te halen. Zonde dat er zoveel tijd met werken verdaan wordt terwijl je ook zoveel nuttige en echt leuke dingen kunt doen. Ik hoor vaak van werklozen dat ze zich vervelen, gaan zij mijn werk een tijdje doen, ga ik aan de hobby.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 24 maart 2009, 23:13

Daar ben ik ook juist achtergekomen Jaap. Op basis van druk kan 1 pomp wegvallen.
Echt nodig is dat denk ik niet. Volgens mijn berekeningen levert mijn pomp 22,5 liter/minuut. De slag in de kleine cilinder duurt dan 4,5 seconde, de grote 14,7. Dat heb ik berekend bij 200bar. Ben benieuwd of het allemaal een beetje uitkomt wat ik heb bedacht.

Het dieseltje loopt in elk geval keurig. Gewoon aanslingeren en tokkelen. Volgas begint ie wel flink te razen. Daar maak ik denk ik tzt nog een uitlaatdemper op als dat niet teveel van het vermogen ten koste gaat.

Dat gepruts is hartstikke mooi. Ben net bezig geweest om 2 'crosskarren' van de kleuterschool van onze'n oudste weer op te lappen. Helemaal gaar waren ze. Alles netjes er onder gelast. Paar bronze busjes gedraaid in de wielnaafjes, loopt weer lekker. Daar kunnen ze weer mooi mee te keer gaan. Ik een lekker ontspannen avond prutsen en morgen weer een goeie indruk bij z'n juffrouw (24...). <br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2009/03/24 22:13

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 24 maart 2009, 23:25

Jan,

Altijd handig als juf van 24 weet hoe handig jij bent ;)
Maar het blijft gewoon leuk om een beetje creatief en nuttig bezig te zijn.

Het nadeel van die kleine dieseltjes is inderdaad dat ze nogal luidruchtig zijn.
Ik heb en klein generatortje, 1 cilinder Yanmar met een 4,7 KVA generator erachter, niet toeren geregeld, dus ongeacht de afname altijd volgas, een pleuris herrie!
Maar hij doet het altijd, dus dan koop ik nog geen andere, of ik moet er toevallig tegenaan lopen. Weer of geen weer, regen of zonnetje erop, een keer trekken en het loopt en blijft ook lopen.

Die Jeep is trouwens verkocht, wordt vrijdagmiddag opgehaald. Dus die dieselmotor is niet meer beschikbaar, scheelt weer in de ruimte buiten

Jaap
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 31 maart 2009, 07:17

Nou, het spul zit aan elkaar geknoopt.

Mooi universeel machientje. Het ventielenblok met 3 functies heb ik op een mooi steuntje aan de klover gebouwd. Van daar uit de slangen naar de cilinders en de P- en T- slang vanuit de pomp. Die P en T slang zijn een meter of 4 lang zodat de aggregaat mooi een paar meter verderop kan staan. Die slangen plug je gewoon met landbouw snel koppelingen in de pomp. Da werkt goed, heb je een keer een tractor of iets anders ter beschikking hoef je niks te verbouwen, gewoon de slang omsteken.

De kleine cilinder duwt zo een verse stam van 40cm dia en 1200mm lengte in stukken, helemaal geen probleem. Er zit nog een behoorlijke snelheid in ook, zal eens meten of dat met m'n berekeningen overeenkomt.

De grote cilinder heeft er meer moeite mee. Die beweegt wel uit, zet zich schrap tegen de stam en dan gebeurt er niks meer. Ik zie de pomp ook geen druk opbouwen. Ik denk dat die cilinder nog uit elkaar moet, er zal wel wat met de manchetten op de plunjer mis zijn. De pomp kan het in elk geval goed aan, de snelheid lijkt me erg goed werkzaam, de druk blijkt geen probleem.
Daarna ook nog een liftje bouwen om dat zware spul niet te hoeven tillen.

Het is gewoon ruig om zo'n halve boom in stukken te horen kraken...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 02 apr 2009, 20:54

Jan,

Ik lees dit nu pas, dat heb je evengoed snel gedaan! Met die snelkoppelingen werkt het ook erg makkelijk. Als die grote cilinder het af laat weten, zal er inwendig wel een afdichting lek zijn, hoop voor je dat het een beetje gangbare, leverbare en betaalbare maten zijn. Vaak is een andere gebruikte cilinder nog goedkoper als een afdichtingset.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 02 apr 2009, 21:43

't-Is nog erger Jaap...
Heb net de cilinder open gepeuterd, is met de hand eigenlijk niet te doen.

Dus eerst de grote cilinder maximaal uit geschoven doorde pomp te starten, de kleine cilinder ook nog een halve slag uitgeschoven.
Toen de kop/dop van de cilinder losgeschroefd, daaronder 4 segmenten zoals een soort zuigerveer er uitziet die de knots van de plunjer blokkeert. Dan is het din dus nog te zwaar om met de hand er uit te trekken. Spanband om de persschuif en om het kloofkruis en met de kleine cilinder weer terug laten trekken. Een vette knal, wat spetters en de lekbak precies vol met olie, maar hij ligt uit elkaar.

De manchetten zagen er keurig uit. Toen voelde ik in de cilinderbuis... Die cilinder ligt op stalen rollen om te kunnen bewegen. Die hebben zich ondertussen in de cilinderwand naar binnen afgedrukt. De pijp is dus niet rond meer, er zit een 'deuk'over bijna heel de slaglengte van 850mm.
Uitdraaien heeft geen zin, dan hou ik geen wanddikte meer over.

Als iemand ergens een cilinder weet van een oude kraan o.i.d. dubbelwerkend, slag 850mm en stangdikte tussen de 60 en 90mm, dan hoor ik dat graag.

Ook dit lossen we weer op, erremoei moakt oew kreatief...

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JaapW114 » 02 apr 2009, 22:03

Jan,

Mooi apparaat, wij hebben cilinders altijd met een beetje lucht van de compressor gedemonteerd, geeft wel een bende en een knal, maar uiterst effectief!
Ik weet zo ook niet zo'n cilinder te liggen, even op Marktplaats snuffelen.

Jaap
JaapW114
 


Re:Hydrauliek + dieselmotor

Berichtdoor JantjeV8 » 09 apr 2009, 17:28

Kan iemand dit onderbouwen dan wel corrigeren???

Cilinder met plunjerdiameter van 100mm
Pomp met 200bar werkdruk
p=F/A
p=200*10macht5
F=te berekenen
A=3,14x0,05x0,05 = 0,00785m2

Daaruit volgt:
F=200.000.000 x 0,00785 = 1570000N = 1570kN = 157ton.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2009/04/10 07:29
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten