[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veren verwijderen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:45

Veren verwijderen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Veren verwijderen

Berichtdoor swiersma » 18 feb 2009, 12:06

Beste forummers,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Mercedes W114, een 280 met automaat en LPG. Omdat ik de W123 ook altijd een erg mooie auto gevonden heb, en omdat ik denk dat er veel technische overeenkomsten zijn met mijn auto, en hoop dat we elkaar wederzijds met technische vragen kunnen helpen, heb ik me ook aangemeld op dit forum.

Ik zit meteen al met het eerste punt dat aan de auto moet gebeuren, het verwijderen/vervangen van de voorveren. Ik heb al even rondgespeurd op het forum en weet inmiddels dat hiervoor echt de Mercedes (of een vergelijkbare) binnenspanner nodig is. Nou is dit nogal een duur gereedschap, en ik vroeg me af of er iemand is (bij voorkeur in de buurt van Delft of Rotterdam) zo'n spanner aan mij zou willen uitlenen?

Uiteraard wordt de set alleen gebruikt zoals door de fabrikant is voorgeschreven, en hoort er een vergoeding in de vorm van een goede fles of krat drank naar keuze bij. Tips of ervaringen met deze klus zijn natuurlijk ook van harte welkom, maar daarvan staan er al een flink aantal op de site.

Alvast hartelijk dank voor een reactie.

Sybolt Wiersma
Delft
swiersma

Re:Veren verwijderen

Berichtdoor Wiebren240D » 18 feb 2009, 19:46

Hallo Sybolt Wiersma

ja ik zoek ook een binnenveerspanner voor een W115/114.
nog niet gevonden.
maar mijn maat heeft er eentje voor een W123 maar daar heb je echt niks aan die past niet is te dik voor de voorveren voor de achterveren wel dat gaat prima.
maar wij maken als er een keer een rustige zaterdag is wel eentje die het goed doet.
want een W115/114 zit voor heel anders in elkaar dan een W123 is een gevaarlijk klusje zonder het juiste gereedschap.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Dick van der Zijde » 09 maart 2009, 10:59

Hoi Wiebren, zou je een foto of tekening willen plaatsen alsjeblieft van de veerspanner.
Heb rechtse kant veer en alle rubbers vervangen, maar met een niet passende spanner. Is dan echt link om de veer er tussen te krijgen.
Groet, Dick van der Zijde
Dick van der Zijde

Berichtdoor Wiebren240D » 09 maart 2009, 19:38

Hallo Dick

zodra ik weer aan de betere hand ben komt het goed hoor.
ik kan nu niet zeggen wanneer dat is vanmiddag weer in het ziekenhuis geweest.
kwam ik nog een W123 rijder tegen ja wie zeg het even hij kon mij wel maar ik kon hem niet herineren waar ik hem tegen ben gekomen.
maar ik hoop dat ik aanstaande zaterdag weer naar Waarland ga mijn dochter zij al pa als het moet ga ik met je mee dus het zal aanstaande zaterdag wel goed komen.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Dick van der Zijde » 25 maart 2009, 22:06

Als je de veren laat vervangen bij Klasse Klassiek doe je jezelf een groot plezoier, omdat dit een 1-2 uur werk is voor harrie en z´n kornuiten en je zeker weet dat het goed en vakkundig gebeurt.
er zijn weinig dingen die ik niet zelf aandurf, maar de veren zijn echt gevaarlijk om zelf te vervangen.

Groet, Dick van der Zijde
Dick van der Zijde

Berichtdoor wimada » 25 maart 2009, 22:32

advertentie nummer: 43705859

Hallo

gespot op www.speurders.nl even adv. nr ingeven

gr wim
wimada

Berichtdoor JaapW114 » 25 maart 2009, 22:45

Wim,

Ik heb een originele verenspanner voor de W123, die ziet er 100 x degelijker uit dan het speelgoed wat hier wordt aangeboden.
Ook voor die prijs kun je volgens mij geen echte kwaliteit verwachten, ik kan het mis hebben, maar waag hier mijn vingers niet aan.

Het probleem is dat je vingers er wel heel dichtbij zitten als het mis gaat, of erger nog je gezicht, als de veer weg vliegt.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor wimada » 26 maart 2009, 07:59

Hoi Jaap

Ik heb geen verenspanner nodig maar had hem gespot op speurders
en weet ook niet wat er voor uitvoeringen zijn.Maar er werd gepraat
over spannen van binnen uit de veer ,zodoende .

Maar bedankt voor de reactie !

gr Wim
wimada

Berichtdoor wwwW123 » 26 maart 2009, 11:52

beste jaap, die binnen-veerspanner die hieronder genoemd wordt, is van gehard staal en prima om mee te werken. je bent dus wat te voorbarig.
janv8 heeft hiermee ook zijn voorveren vervangen namelijk. welliswaar van een W123, maar ik denk dat het voor de W114 ook wel zal lukken.
uiteraard is het wat meer werk en opletten dan met een schotelspanner, maar die kost ook tig x zoveel...
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee

Berichtdoor JaapW114 » 26 maart 2009, 22:02

WWWW123,

Als jij het zegt geloof ik je, maar er zijn genoeg look a like's, waar ik liever mijn vingers niet bij in de buurt heb.
Ik heb zelf zo'n type met de schotels en dat ziet er toch wel wat degelijker uit dat het afgebeelde type.

Dit filmpje laat een echte binnenspanner zien, filmpje is al eerder geplaatst, maar voor de liefhebber nogmaals
http://video.google.com/videoplay?docid ... 3838776006

Groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor wwwW123 » 27 maart 2009, 00:43

schotelspanner is handiger, maar als gezegd; kost tig keer zoveel. dus als je voor eigen gebruik soms een keer een spanner nodig hebt, kun je met de haakspanner goed uit de voeten.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee

Berichtdoor Stefan » 27 maart 2009, 18:02

Ik heb de achterveren van mijn 123 vandaag laten vervangen door verzwaarde veren, besteld bij Hank uit
Helmond. De veren zijn erop gezet met de verenspanner waarmee hij adverteert. Ik heb het bij een monteur in mijn dorp laten doen. Deze vond de spanner een goed stuk gereedschap en heeft hem over genomen.
Mijn eerste indruk is dat de Benz wat meer met haar kont omhoog staat en ze voelt wat stiiver aan. Ik zal zo snel mogelijk de caravan erachter gooien om te zien of het beoogde resultaat is behaald.
Stefan

Keer terug naar Techniek