[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Diesellekkage langs verstuiver. : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:11

Diesellekkage langs verstuiver.

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor Semrick » 14 feb 2009, 15:57

SInds een week mag ik mij de gelukkige eigenaar noemen van een Weizengelbe 300D uit 1983.
Ik zal de auto in een ander topic nog wel even beter laten zien.
Nu eerst een technische vraag.

Ik ben vandaag wat kleine klusjes aan het aanpakken. Onderandere de dieselleidingen op de verstuivers waren wat poreus. Deze zijn vervangen. Daarna het blok even schoongespoten en droogeblazen.
Na een proefritje zag ik echter dat het rond een verstuiver toch nog nat bleef van de diesel. Als de motor loopt zie je op die locatie langs de verstuiver ook hele kleine luchtbelletjes verschijnen.

Ik zit nu met de volgende vragen:
Waardoor wordt deze lekkage veroorzaakt?
En hoe is dit op te lossen/repareren?
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor Topasbrauner » 14 feb 2009, 16:21

Gefeliciteerd! Leuk he andere MB kopen en lekker lang zoeken. Heb ik ook wel weer es zin in maar dan moet er eerst wat weg...
Topasbrauner
 


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor Wiebren240D » 14 feb 2009, 16:57

Hallo Semrick

zo mooi als wat weer een W123 erbij.
maar die lekke verstuiver wees daar heel voorzichtig mee gewoon goed schoon werken ja echt schoon hoor want er hoeft maar een vuiltje bij te komen en mis is het.
ik denk even bij een Bosch dienst langs die maakt dit zo even de verstuiver los en vast dan moet ie dicht zijn.
als er bij hun wat gebeurt is het hun schuld heb je ook nog de service van het bedrijf erbij en de aansprakelijkheid.

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor Govert » 14 feb 2009, 23:41

Het kan ook dat de stalen dieselleiding niet spanningsvrij is gemonteerd, dan lekt het daarlangs. De belletjes komen van enig compressieverlies langs de verstuivers, wellicht is het raadzaam de brandplaatjes te vervangen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor JantjeV8 » 15 feb 2009, 00:05

De brandplaatjes lijken me de logische verklaring. Wellicht heeft een voorganger ooit de verstuivers uitgenomen en hermonteerd zonder de brandplaatjes te vernieuwen.
Of het de slangetjes of de leidingen zijn, dat kan natuurlijk ook, maar dat kun jij wel beoordelen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor Karaca10 » 15 feb 2009, 00:09

Hallo,

bij mij lekt ie nu ook bij een paar verstuivers nadat ik er een paar vervangen had( met nieuwe brandplaatjes) dus zal ik het miss moeten zoeken in de leidingen die onder spanning staan?
Karaca10
 


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor Semrick » 15 feb 2009, 13:40

Bedankt voor de tips.
Ik heb zelf niet de indruk dat het uit de leidingen of slangetjes komt. De slangen heb ik vernieuwd. Die waren wel poreus. Maar nu blijft de middelste verstuiver toch lekken.
Ik heb zelf de indruk dat het vanuit de verstuiver zelf komt. Dat zou dan betekenen dat het brandplaatje gewisseld moet worden voor een nieuwe?
Ik zal binnenkort eens even naar de verstuiver laten kijken door het deskundige oog van Harold (HCS).
Ik laat jullie hier weten of en hoe het is opgelost. ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor wwwW123 » 15 feb 2009, 14:03

kan ook gewoon de verstuiver zelf zijn. die bestaat uit 2 delen. als deze eens los is geweest voor nw. nozzle, dan zou die eigenlijk met kopervet of iets anders op de schroefdraad weer in elkaar gedraaid moeten
worden om lekken tegen te gaan. had ik ook niet gedaan en daardoor iestje pietje lekken soms. (van willem/boy toentertijd gehoord).
probeer eens natrekken.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor Govert » 15 feb 2009, 14:16

Bij lekkage bij een verstuiver moet in eerste instantie gedacht worden aan rotte retourleiding-slangetjes. Bij twijfel vervangen, als noodreparatie een heel klein stukje eraf knippen en weer op het nippeltje van de verstuiver schuiven, want op de aansluiting gaat het vaak mis.

Zijn het niet de slangetjes dan zijn de stalen leidingen de volgende kandidaat, vooral als ze een keer los zijn geweest. Als de leidingen onder spanning zijn vastgezet, dan kan het konische gedeelte van de leiding wel eens scheef zitten, waardoor lekkage ontstaat. Ook kunnen de leidingen breken, maar dat is een ander verhaal. De wartelmoeren hebben een vastzetmoment van 25 Nm, niet zo strak dus.

Dan kan de verstuiver nog lek zijn, het boven en onderdeel van de verstuiver zijn dan niet voldoende aangedraaid. Hier onstaat de lekkage dus beduidend lager dan de bovengenoemde lekkages. De verstuiverhelften moeten dan strakker worden aangedraaid, ik zou hiervoor de verstuivers uitdraaien. Aanhaalmoment 70-80 Nm

Dan is er nog het brandplaatje: die zorgt voor bescherming van de verstuiveropening tegen de hitte en het is een dichtring tussen verstuiver en voorkamer. Zo verlies je daar geen compressie en komt er geen roet in de verstuiverschroefdraad. Als er luchtbelletjes te zien zijn rond de verstuiver, dan is de dichtende werking van het brandplaatje niet goed. Het brandplaatje is bijvoorbeeld twee keer gebruikt of er is vervuiling of de verstuiver is niet goed vastgezet. Verstuiver eruit, oude brandplaatje eruit, zitting schoonmaken, nieuw brandplaatje erin en verstuiver vastzetten met 70-80 Nm. Gister zag ik in Waarland bij Jaap nog wat er gebeurt als je de verstuivers veel te vast draait: brandplaatjes geheel vervormd en onmogelijk om te verwijderen.

Als de verstuivers er toch uitgaan, zou ik dat in de buurt doen waar ze een verstuivertester hebben, weet je gelijk of ze goed zijn.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor Paul Snip » 15 feb 2009, 14:19

Ik denk ook dat hij tussen de 2 helften van de verstuiver lekt. Hier zit geen pakking of ring tussen. Dat moet gewoon 100% vlak zijn. Ik heb dit zelf eens bij de hand gehad en als volgt opgelost:

Verstuiver uitnemen. Verstuiverhouder uit elkaar schroeven. Beide pasvlakken gladschuren. Dit gaat prima met een stukje schuurpapier (1200) op een glasplaat te leggen. Beetje nat maken en heel voorzichtig de pasvlakken schuren.

En anders moet je de verstuiver even bij een dieselservice langsbrengen. Roderen noemen ze deze bewerking volgens mij.

Daar waar de verstuiver in de cilinderkop geschroefd zit kan hij eigenlijk geen vloeistof lekken. Hooguit wat verbrandings of compressiedruk.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Diesellekkage langs verstuiver.

Berichtdoor Semrick » 26 maart 2009, 12:20

In een van de eerdere postings had ik beloofd te laten weten hoe de diesellekkage van de verstuiver opgelost zou worden.
Zoals Govert al zei ligt het in de meeste gevallen aan de retourleidingen die poreus zijn. Die heb ik allemaal vervangen.
In 1e instantie lekte toen de middelste verstuiver iets. Die hield daar vanzelf mee op en toen werd de 1e iets nat. Ook die werd vanzelf weer droog en dat zijn ze tot op heden allemaal.
Het probleem heeft zichzelf dus opgelost.
Mogelijk moesten de verstuivers weer wakker worden na 4 jaar stilstand. ;-)
Volgens de expert (Harold van HCS) ligt het vaak aan het feit dat de verstuiver zelf niet voldoende is vastgedraaid. En dan niet de verstuiver in het blok maar de beide helften van de verstuiver onderling. In dat geval is het een kestie va de verstuiver even demonteren en in de bankschroev zetten. Daarna de bovenste helft iets strakker vastdraaien.
Na montage met een nieuw brandplaatje moet het dan opgelost zijn.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten