[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
ontluchten remsysteem 123 : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:50

ontluchten remsysteem 123

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Liefhebber » 25 maart 2009, 18:07

hoi allemaal,

ik heb een vreemd verschijnsel,met mijn remvloeistofreservoir.gedaan:links achter andere remklauw(goede,bedankt wiebren)nieuwe slangen+schijven+blokken,nieuwe hoofdremcilinder,leidingen gecontroleerd.rondom nieuwe ontluchtingsnippels,vandaag wou ik hem spoelen met nieuwe remvloeistof en ontluchten.remvloeistofreservoir goed schoongemaakt,van binnen en van buiten.kwam een zootje bagger uit wil je niet weten,dus sinds tijden niet gedaan.nu komt het,het reservoir bestaat uit twee gescheiden kamers.remmen voor en achter,met bijvullen loopt alleen de achterste kamer vol?(is voor de remmen voor)aan de zijkant zit een scheidingswand waardoor de vloeistof,ook in de voorste kamer kan komen.dit stroomt niet goed door,tart elke natuurwet volgens mij.(voorste kamer is voor de achterremmen)met ontluchten(achter) krijg je dan,dat de voorste kamer snel leeg is omdat hij niet word bijgevuld,door de achterste kamer waar ook de vulopening zit.snap je het nog ha ha ha.wie heeft ook met dit verschijnsel te maken gehad? oja ik ontlucht op de ouderwetse manier,pompen rempendaal.

gr hans
Liefhebber
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor MBvO » 25 maart 2009, 18:28

Hoi Hans,

Ik weet er het fijne niet van en heb mijn werkplaats cd niet bij de hand, maar als de vloeistof de voorste kamer niet in wil, dan zou ik zeggen dat er dus te weinig druk achter zit (geen druk vanuit je rempedaal, maar met een nieuwe hoofdremcilinder zou je zeggen dat dat wel goed zit) of dat je teveel tegendruk hebt (lucht die niet uit de voorste kamer kan door ontluchtingsnippels die misschien niet goed open zijn/blijven)? Of, aangezien er zoveel troep in zat, is die scheidingswand niet verstopt? Iets over het hoofd gezien bij het schoonmaken misschien? Of liggen de slangen/leidingen tussen reservoir en remklauwen ergens in de knel, zodat de lucht er niet via de slang en de ontluchtingsnippel uit kan?
(ik probeer maar wat mee te denken)
Succes!
MBvO
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Semrick » 25 maart 2009, 18:35

Hoi Hans,

het klopt inderdaad dat het voorraadpotje uit 2 gescheiden compartimenten bestaat. Het achterste compartiment (zijde rembekrachtiging) is voor de beide voorremmen. Die hebben ieder afzonderlijk een remleiding. Dit compartiment voorziet ook de koppelingscylinders van vloeistof. De beide achterremmen worden gevuld uit het voorste compartiment en moeten het doen met een gezamenlijke leiding.

Ik ken het verschijnsel wel maar mijn ervaring is dat als je het reservoir helemaal vol schenkt tot aan de rand dat dan ook het voorste compartiment lanagzaam vol loopt. Daarna voorzichting en vooral niet te snel ontluchten en op tijd bijvullen. Dan moet het goed gaan. Trek je lucht in het systeem doordat je te laat bent met bijvullen dan kun je weer opnieuw beginnen.

En wat Bart aangeeft klopt niet want het reservoir moet gewoon vollopen met remvloeistof als je dat er aan de bovenkant ingiet. De aanwezige lucht in het reservoir verdwijnt niet door de remleidingen/nippels maar gewoon door de vulopening.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2009/03/25 17:37
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Liefhebber » 25 maart 2009, 20:19

bedankt voor het meedenken,denk dat semrick gelijk heeft.moest helaas de werkzaamheden onderbreken,mijn pompmaat moest er van door.(nu geen rare dingen gaan denken)ga morgen verder,meschien kan het ook omdat de wagen iets lager staat aan de voorkant,dat de vloeistof niet goed doorstroomt.morgen zal ik de wagen even draaien,zodat de voorkant hoger komt.iets anders kan ik niet bedenken,lucht zoekt altijd het hoogste punt.verdwijnt inderdaad via de vulopening,lijkt mij.

gr hans
Liefhebber
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Semrick » 25 maart 2009, 20:47

Geloof mij maar potje tot de rand aan toe vullen en dan zul je zien dat het voorste compartiment ook vol loopt.
Ik zou wel proberen de auto zo recht mogelijk te houden tijdens het ontluchten. Dus dan de voor of achterzijde iets opkrikken zodat hij mooi waterpas staat.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor henklith » 25 maart 2009, 22:01

Vreemd, maar desnoods die voorste kamer met een slangetje bij vullen,
slagetje aan een knijpfles of zo.
Groet, henk
NB: Wat Bart verteld slaat denk ik op de hoofdremcylinder, dacht ik ook eerst dat dat bedoeld werd.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/03/25 21:01
henklith
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Liefhebber » 25 maart 2009, 22:22

hoi,wiebren had dit ook tegen mij gezegd,eventueel met een slangetje vullen.maar dit is niet mogelijk,hij is dubbelwandig kan je met een slangetje niet bij komen.ook had ik hem tot aan de rand gevuld,als het morgen weer niet lukt,dacht ik eraan om een klein gaatje te boren voor een slangetje.en dan een dopje erin na afloop,om hem af te sluiten.(blijft een vreemd verschijnsel)
Liefhebber
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor henklith » 26 maart 2009, 13:15

Zorg er voor dat er geen spaanders vallen in het kuipje Hans!
Zie je kans om er nog een foto van te maken om ons voorstellings vermogen nog wat te verbeteren?
Groet, henk
henklith
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Semrick » 26 maart 2009, 13:58

Ik zou er geen gaatje in boren Hans.
Dan heb je kans op lekkage of vocht dat bij de remvloeistof komt.
Dan zou ik er liever voor kiezen om een ander vaatje te monteren.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je hem niet gevuld krijgt.

En speciaal voor Henk dan hier de foto's.
Ik heb nog eens goed gekeken en er blijken dus zelfs 3 compartimenten in te zitten. Ook de koppeling (rubber slang aan de zijkant) heeft zijn eigen compartiment.
Die zie je bij de pijl die naar rechts wijst.

Bij de pijl die naar boven wijst zie je het tussenschot tussen het voorste en achterste compartiment.

Bij het pijltje dat naar beneden wijst zit in ieder geval een opening tussen beide compartimenten.
En zoals jullie misschien wel kunnen zien aan de helderheid van de vloeistof heb ik deze onlangs compleet vervangen.
Iets wat eigenlijk jaarlijks maar in ieder geval om de 2 jaar zou moeten gebeuren. Maar vaak wordt dit vergeten met alle mogelijke remproblemen van dien. ;-)
<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2009/03/26 13:04

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Semrick » 26 maart 2009, 13:59

Hier zie je die laatst genoemde opening tussen de compartimenten gezien vanuit de vulopening.

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Semrick » 26 maart 2009, 14:00

EN nog eentje om het voor Henk echt duidelijk te maken. De afschieding van het koppelingsreservoir gzien vanuit de vuldop. ;-)

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor henklith » 26 maart 2009, 15:00

Dank Rick,, je verplicht me wel :o)) (zo heet dat toch he?)
Nou een ingewikkeld labirint van openingen en overstroompjes, ik kan me voorstellen dat de remvloeistof er soms moeite mee heeft het juiste kannaal te vinden :o)
Groet, henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2009/03/26 14:01
henklith
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Jaap123 » 26 maart 2009, 20:37

het verschijnsel heb ik vorig jaar ook gezien na remrevisie.
Een week later is het kleurverschil tussen beide compartimenten verdwenen. Dus het vereffend wel maar is vervelend als je alle oude vloeistof wilt verwijderen en vervangen door verse.
Ik zou geen gaatjes gaan boren.
Jaap123
Jaap123
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor henklith » 26 maart 2009, 20:47

Wat ik me nog even afvroeg, is het niet mogelijk om de nivo sencor even uit te nemen, en dan hierdoor het compartiment te vullen?
Groet, Henk
henklith
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Citrobenz » 26 maart 2009, 21:03

Jaap en anderen

Als je de remolie wilt verversen moet je eigenlijk gewoon het reservoir er af halen.
Dan kun je hem pas schoonmaken, de meeste (zwarte)troep gaat toch op de bodem zitten.
Reservoir goed schoonmaken met remreiniger, goed laten drogen en met nieuwe rubbers weer monteren.

Dan alle leidingen ook doorspoelen, je moet toch ontluchten.
Als je het goed wilt doen moet je ook de leiding naar de koppeling doorspoelen.

Als je het reservoir helemaal tot aan de rand vult zal hij alle kamers moeten vullen.
Ga geen extra gaten boren, die schotjes zitten er niet voor niks.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Liefhebber » 27 maart 2009, 00:41

hoi,fijn dat er zulke positieve reactie's zijn.foto's zijn erg mooi en duidelijk,word tijd dat ik zo'n ding aanschaf.vandaag helaas geen tijd gehad,om verder te gaan.mijn werkwijze was,zoals citro Benz het beschijft.ben ook niet echt een voorstander van een gaatje boren,laat het liever orgineel.meschien dat in een professionele garage,ze een sluitstuk aansluiten op het reservoir en hem onder druk vullen en ontluchten.helaas heb ik deze spullen niet,maar op deze wijze(druk,opbouw,rempendaal)moet het toch ook lukken.gr hans
Liefhebber
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor henklith » 27 maart 2009, 00:57

Hoi Henk uit B,
Henk kan je ook het remolie vervangen heeeeel simpel houden, door bijvoorbeeld gewoon de onluchtings nippel aan de remklauw los te draaien, een beetje dan he zo, dat de olie er net uit druppeld, liefst via een slangetje natuurlijk.
intussen hou je het voorraad tankje op nivo!
dit kan je bij alle vier de wielen doen, hoeft niet eens achter elkaar, mag gerust een weekje tussen zitten toch?
Groet, Henk uit U, een geboren simplist :o))
henklith
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Citrobenz » 27 maart 2009, 10:40

Hallo Henk U :)

Zo je het beschrijft ververs je de remolie wel maar je vergeet 1 belangrijk ding.
De meeste zwarte troep blijft op de bodem van je reservoir zitten, dat gaat op een gegeven moment misschien in je hoofdremcilinder zitten waar het de nodige problemen kan veroorzaken.

Maar Henk als je het echt simpel wilt houden heb ik wel een oplossing voor je:

gewoon laten doen ;) haha grapje
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor henklith » 27 maart 2009, 12:25

ha ha Henk, er zal wel een moment komen dat het me te moeilijk valt met een beetje gammele rug, maar voorlopig blijf ik nog zelf zoveel mogelijk het onderhoud uitvoeren Henk, is ook een deel van de hobby!
Ik zal het voorraad tankje eens aan een nouwgezet onderzoek onderwerpen wat het voorkomen van diverse soorten van bezinksel betreft.
Dat tankje er even uitlichten, is ook niet zo veel werk, maar moet omzichtig gebeuren, want je hebt zo een smeerboel vrees ik.
Groet, henk U
henklith
 


Re:ontluchten remsysteem 123

Berichtdoor Citrobenz » 27 maart 2009, 14:06

Henk kijk eerst of je er troep in hebt zitten.
Dat kun je snel genoeg zien.
Je hoeft ook weer geen onnodig werk te doen.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten