[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Radeloos.......... : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:23

Radeloos..........

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Radeloos..........

Berichtdoor Djohn » 28 maart 2009, 22:52

Beste Forumlezers,

Heb sinds medio januari een probleem. Ben in het bezit van een Mercedes 280CE bouwjaar 1979. Tot aan de keuring medio januari liep de motor zéér goed op zowel LPG als op benzine(starten-lopen). Tijdens de keurig medio januari heb ik een aantal onderdelen vervangen om één en ander te optimaliseren, had namenlijk vlak voor de keuring voor de éérste keer een backfire gehad. Vervangen zijn: de bougies (Bosch), de bougiekabels (origineel), de verdelerkap (origineel), de benzinepomp (Bosch), de verdamper (OMVL R90E), de "ophangbeugel" voor de plunjer om de gasklep te openen, gecontroleerd zijn de electronische ontsteking en de gasklep (op kromheid). Na vervanging van deze onderdelen loopt de motor zéér slecht op LPG, starten pas na 2/3 keer omdraaien van de contactsleutel, stotteren bij het optrekken, stotteren bij alle snelheden beneden de 100 km/uur (daarboven loopt hij redelijk, alleen bij snel intrappen van het gas hapert de motor soms), afslaan na een eind rijden op de snelweg en denk zelfs al een paar keer een backfire-tje gehoord te hebben. Op benzine wil de motor helemaal niet meer starten, wil alleen op benzine lopen bij overschakelen van LPG naar benzine bij ongeveer 1000 toeren, de motor loopt dan wel goed op benzine. Wanneer de garage de motor op benzine heeft afgesteld en een paar keer de gaspendaal ingetrapt, zijn alle "afstellingen" weer in de war. De verdamper is ook niet af te stellen volgens de instructies. De garage is er nu al vanaf medio januari mee aan het sleutelen echter zonder bevredigend resultaat. Ook zij worden wel een beetje radeloos.....

Wie, o, wie kan mij tips en/of oplossingen aandragen om de motor weer te laten lopen als voorheen.

Bij voorbaat dank, vriendelijke groeten, Djohn.
Djohn
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor Bogent » 29 maart 2009, 09:17

Als alles op electronisch gebied nieuw is en goed afgesteld denk ik het eerste aan een vacuum probleem mede door de backfire. Is er niet ergens een scheur in een vacuum slang ontstaan door de backfire?
Bogent
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor JantjeV8 » 29 maart 2009, 10:33

LAten we er van uitgaan dat de garage de afstelling correct heeft gedaan.Je zou zeggen dat hij het dan moet doen, maar niet dus.

Voordat je mechanische storingen gaat opsporen, controleer eerst of er geen valse lucht wordt aangezogen.
Vanaf de injectie naar het inlaatspruitstuk zit een rubber die wel eens wil lekken.
De vacuumslangetjes voor de vervroeging, stationair bypass en warmloop regeling allemaal keurig in orde??
Co afstelling ook gedaan?
Het is belangrijk dat hij eerst zonder problemen op benzine loopt en blijft lopen.

Start eens op benzine en spuit rondom de injectie maar NIET in de luchtinlaat voorzichtig wat wolkjes remmenreiniger. ALs de motor daarop reageert dan hoef je alleen nog maar de luchtlekkage exact op te sporen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Radeloos..........

Berichtdoor Paul Snip » 29 maart 2009, 11:34

Stop er eens 6 nieuwe Bosch brandstof injectoren in! Die zullen na verloop van tijd hun beste tijd wel hebben gehad! Wedden dat het probleemdan is opgelost! Die dingen zijn gewoon verstopt en sproeien niet meer de juiste dosering brandstof.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Radeloos..........

Berichtdoor Coupe280 » 29 maart 2009, 13:15

ook zonder benzinesysteem moet je hem goed af kunnen stellen op LPG.
ik heb zelf 7 jaar gereden met een 280CE zonder de luchtweger erin
dus het hele benzinesysteem uitgeschakeld .
gr tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Radeloos..........

Berichtdoor michel28 » 29 maart 2009, 14:19

Djohn

Ik denk zelf ook niet dat het aan gas of benzine ligt
Is er ook al gekeken naar je bobine ?
Mijn zoon rijd uitsluitend op gas omdat zijn benzinepomp dood is.
gr uit winschoot michel
michel28
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor JantjeV8 » 29 maart 2009, 17:23

Een motor hoort het gewoon compleet te doen, dus ook op benzine vind ik, dus met de 2 voorgangers in dit topic kan ik het niet eens zijn.

Waar ze wel gelijk in hebben is dat als de injectoren defect zijn, de auto op gas gewoon keurig moet lopen, natuurlijk mist de rest allemaal in orde is.
Bobine kun je gewoon (laten) testen, dus dat is ook wel uit te sluiten. De dikke kabel op de bobine kan ook de geest aan het geven zijn.

Systematisch werken, stap voor stap.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Radeloos..........

Berichtdoor aernout » 29 maart 2009, 21:03

als ie op beide brandstoffen niet loopt, is de eerste verdachte lucht.
een verkeerde af/in stelling levert je een te rijk of te arm mengsel op.
Of inderdaad een lucht (vacuum) lek.

Wat ik me afvraag, is je distributieriem of omliggende delen ook vervangen???

Eerst kijken of alles op tijd staat.
Check de vonk, even bougie tegen blok aan en even starten. Moet een mooi heldere blauw achtige vonk zijn.
Nergens slangen los? Ook niet op de plekken die je (bijna) niet ziet?
Heeft de auto een "stationair luchtklep"?? doet ie het ook?

Als het een Kjet is, waar ik maar van uit ga, www.kjet.org

succes!

Aernout
aernout
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor aernout » 29 maart 2009, 21:05

Waar woon je?
aernout
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor Djohn » 30 maart 2009, 11:10

Beste mensen,

Ik wil jullie hierbij hartelijk danken voor het meedenken en de tips, hier kan ik voorlopig wel weer even mee aan de slag. Als ik "nieuws" heb zal ik het zeker laten weten.

P.S. Aernout, ik woon in Groningen.

nogmaals bedankt, groeten, Djohn.
Djohn
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor agavengroen » 30 maart 2009, 13:23

klinkt als valse lucht of een verkeerd afgesteld ontstekingstijdstip (heb je de ontstekingsmodule al eens verwisseld (gewoon even uit een andere 280 'lenen'.)) Dat kastje kan ook kapot!

succes, Vaes
agavengroen
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor alex240diesel » 30 maart 2009, 21:10

Klinkt mij als het ontbreken van een stappen plan, het kan ook een verstopte Kat zijn, dat kan ook heel vervelend zijn om te ontdekken en dat is dan vaak ook puur toeval ;) en dat weet ik uit ervaring, want ie van mij stopte er ook zomaar mee, nadat ik een spruitstuk had vervangen.
alex240diesel
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor Djohn » 07 apr 2009, 00:28

Beste Forum-lezers,

Hierbij een "kleine" update......
Afgelopen week wederom bij de garage geweest, had goede hoop want had alle tips uitgeprint en meegenomen. Na deze allemaal samen met de monteur te hebben nagelopen kwamen we er achter dat er een scheurtje zat in de slang die op de "drukverdeler" zit(weet eerlijk gezegd de exacte naam niet, het is een klein wit plastic "reservoirtje" ver, schuin onder-achter het luchtfilter), deze gerepareerd en de motor weer op benzine afgesteld, dit wilde nu veel beter en de auto wilde zelfs weer op benzine starten! Hierna de motor op LPG afgesteld en ook dit ging beter, de waarden op de "testbank" bleven mij goede hoop geven. Testrit gemaakt, op benzine goed, op LPG toch nog iets "stotterend". Terug gekomen motor uitgezet om te kijken hoe nu de "waarden" op de "testbank" zouden zijn, eerst wilden we de motor op benzine bekijken, tot onze schrik wilde de motor niet meer starten! sterker nog hij wilde helemaal niet meer op benzine lopen, ook niet als je tijdens de LPG overschakelde naar benzine..... De motor daarna op LPG gestart, dit ging redelijk goed, maar de "testbank" gaf hier nu andere waarden aan als voor de testrit. Na veel "gepiel" lukte het de motor weer redelijk te laten lopen op LPG, naar huis gereden en...na een tijdje....pffffff.... motor uit, niet meer aan de praat te krijgen, ANWB erbij... slang los (weet jammer genoeg niet precies welke, maar denk dat het die met dat scheurtje was), gevraagd hoe dit nou weer kon, ANWB dacht aan (ondanks dat ik geen knal gehoord had) wederom een backfire! Ik weet het niet meer, durf er eigenlijk niet meer in te rijden, omdat ik de ANWB wel graag te vriend wil houden :-) (dit jaar al te vaak een beroep op hun gedaan). Heeft iemand na het lezen van dit verhaal (als je er nog niet moe van bent geworden) nog "nieuwe" tips of suggesties????

bij voorbaat dank, vriendelijke groeten, John
Djohn
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor Moop » 07 apr 2009, 07:27

Goede raad: stop met twee dingen tegelijk te doen.
Begin met het afsluiten van het LPG verhaal een auto die op benzine niet goed loopt doet dat veelal ook niet op LPG.
Vraag 1 werkt het gasafsluitrelais goed?
Probeer de auto goed op benzine te laten lopen, werkt het benzineafsluitrelais wel goed?
Als hij op bezine loopt zoals hij moet lopen ga je je weer met gas bezighouden.
Relais goed?, Verdamper goed? Schakelaar LPG/Benzine goed? Voeding van schakelaar goed? en loop zo het hele rijtje langs.
Sterkte. Moop
Moop
 


Re:Radeloos..........

Berichtdoor JantjeV8 » 10 apr 2009, 07:38

Inderdaad, stap voor stap alles uitsluiten.
Kleppen in orde, complete ontsteking in orde en op tijd, brandstoftoevoer oke, rubbertjes oke, stationair en koudeloop regelaars in orde. Dan moet hij het gewoon doen.

Daarna pas het gasstel weer oppakken.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten